REDAKČNÍ TEST: Evropským Autem roku 2008 se stal po čtyřech letech opět Fiat, tentokrát mladší bratříček Auta roku 2004 Fiatu Panda. Ano, správně, jde o model navazující na proslavenou legendu, tedy Fiat 500. Redakčním testem prošel Fiat 500 Lounge s dieselovým motorem 1.3 JTD.
Jaký tedy je tento milý drobeček? Tak především je pohledný, a to natolik, že budí všeobecnou pozornost nejen na parkovišti, ale také v provozu. Pokud přicházíte k zaparkovanému vozu, velmi často spatříte několika zvědavců, kterak autíčko obcházejí a pečlivě prohlížejí. V provozu si zase nelze nevšimnout, jak se autem spousta chodců i ostatních řidičů se zájmem otočí. S trochou nadsázky se dá říci, že červený Fiat 500 budil tolik pozornosti, jako supersportovní Ferrari.
Druhý přívlastek, který se nerozlučně pojí s Fiatem 500, je "malý". S Fiatem 500 nemáte problém zaparkovat, protože díky délce 3,5 metru se vejdete i tam, kde byste to jinak ani nezkoušeli. Díky velice kompaktním rozměrům je také vůz tak přitažlivý - ne nadarmo se říká, že co je malé, to je milé. Uvnitř přitom najdete místo pro 4 pasažéry, přičemž i na zadní sedačky se mohou relativně pohodlně posadit dospělí menší postavy. Pokud ale měříte 185 cm nebo více, není Fiat 500 pro vás - temenem hlavy budete na předních sedadlech otírat síťovou zástěnu střešního prosklení, na zadní sedačky se kvůli snižující se střeše ani nevejdete. Proti Mini je ale na zadní lavici stále místa dost a dost ...
Jako použitelný se tedy Fiat 500 může hodit pro mladou dvojici, která může mít až dvě malé děti - s takovým obsazením nebude problém s pohodlím, ačkoliv na rodinné výlety se zavazadly to není - zavazadlový prostor Fiatu 500 má totiž objem jen 170 litrů. Pro dvě tašky je to ale dostatečné, a pokud pořídíte Fiat 500 manželce na nákupy a dojíždění k tchýni, bude kufr bez problémů stačit. A pokud ne, lze jednoduše sklopit opěráky zadní lavice a prostor pro zavazadla zvětšit.
Po usednutí do Fiatu 500 Lounge upoutá váš zrak nádherná kombinace béžového volantu, kapličky a ovládacích prvků, v barvě karoserie lakovaného předního panelu přístrojové desky a černého zbytku interiéru. Volant je potažený kůží, ale nastavitelný je pouze výškově - hloubkové nastavení chybí.
Řadicí páka je umístěna na horní části středového panelu a je tak vždy po ruce. Dráhy řazení jsou krátké a poměrně přesné, ačkoliv na naprostou špičku ještě něco chybí. Zamrzí chromovaný plastový kroužek pojistky zpětného chodu, kovový by byl na dotek výrazně luxusnější. Estetický dojem rovněž kazí nezakryté zpětné zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, které je překryto namodralou fólií, náchylnou ke snadnému poškrábání.
Odkládacích prostor je ve voze méně než je obvyklé u větších vozů. Například před spolujezdce není odkládací schránka, ale jen jakási nezakrytá police s nevelkým objemem. Naštěstí jsou odkládací kapsy na zadní straně předních opěradel a ve dveřích a jedna výklopná schránka je i na spolujedcově straně středového panelu.
Co se týká ergonomie, není to ono. Například ovládání elektrického stahování oken vedle řadicí páky je nezvyklé a pro řidiče nepřehledné, zvláště pokud chce stáhnout okénko ve dveřích spolujezdce. Také páčka blikačů se nevrací jak má a pokud rozsvítíte dálková světla, s kratšími prsty budete mít problém na páčku z volantu dosáhnout a bude potřeba levou rukou volant pustit. Nikde nehledejte ovladač centrálního zamykání - uzamknout a odemknout vůz musíte dotlačením nebo zatažením za páčku otevírání dveří. Vůz byl vybaven také USB vstupem a systémem Blue&Me, který umožňuje připojení mobilního telefonu přes rozhraní Bluetooth. Ale raději bych uvítal, kdyby po sklopení předních sedadel pro umožnění nástupu osob na zadní lavici si sedadla pamatovala předchozí pozici - takto je po každém překlopení dopředu bylo nutno z nejpřednější pozice vždy znovu ručně nastavit do pozice původní.
Vynikající je pasivní bezpečnost Fiatu 500. Ve výbavě testovaného vozu bylo 7 airbagů včetně kolenního, a tak se nelze divit, že v testu EuroNCAP získal Fiat 500 maximální počet pěti hvězdiček. Vůz je také standardně vybaven protiblokovacím systémem ABS.
Fiat 500 je rovněž vybaven rádiem s přehrávačem CD/MP3, které je stejně jako ovládání automatické klimatizace a palubní počítač s bodovým displejem podsvíceno oranžovou retro-barvou. mezi rádiem a ovládáním klimatizace jsou umístěny spínač mlhových světel, výstražných blikačů a přepínač nastavení posilavače řízení. Ten má dva módy - standardní a městský, signalizovaný rozsvícením nápisu CITY na palubním počítači.
Pod kapotou testovaného vozu se skrýval dieselový čtyřválec se vstřikováním common-rail o zdvihovém objemu 1248 kubických centimetrů, což zaručuje nízkou sazbu českého povinného ručení. Motor je naladěn na maximální výkon 55 kW/75 koní, maximum točivého momentu dosahuje 145 Nm. Po docela dlouhém žhavení a nastartování se ozve typické nýtování dieselu, ale po zahřátí se motor ztiší a projevuje se již nenásilně. S Fiatem 500 nemá mnoho práce, pokud je vůz obsazen pouze řidičem, ale jakmile jsou ve voze 4 osoby, je dynamika rázem ta tam. Nevelký výkon motoru se projeví rovněž při jízdě po dálnici, kdy sice není problém održet tempo i nad 130 km/h, ale jen za cenu kratšího zpřevodování a tedy vyšších otáček motoru.
Motor je spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou a vyšší otáčky na dálnici tak znamenají zvýšenou spotřebu, která může přesáhnout i hranici 7 litrů na 100 kmilometrů. Ve městě a na okreskách při klidném provozu přitom není problém dosáhnout spotřeby i okolo 4 litrů na 100 kilometrů. Základní cena Fiatu 500 Lounge 1.3 JTD se vyšplhala na poměrně vysokých 379 900 Kč, s naší příplatkovou výbavou se pak dostala až těsně nad hranici 400 000 Kč.
Palivová nádrž Fiatu 500 má objem jen 35 litrů, a tak má spotřeba poměrně zásadní vliv na dojezd vozu - při svižné jízdě Praha-Brno-Praha je jedna nádrž tak akorát, takže po 400-450 kilometrech jízdy a návratu do Prahy již musíte natankovat, a to u dieselového auta čeká opravdu málokdo.
Vhodná rychlost pro úsporný provoz je tedy okolo 110 km/h a klidný styl jízdy. Ten se koneckonců k Fiatu 500 nejen hodí, ale je skoro nutností. Podvozek totiž nezvládne zdaleka tolik, kolik by se při pohledu na siluetu vozu a v rozích karoserie umístěná litá patnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 195/45 R15 zdálo. Pokud jedete po kvalitním povrchu, nemáte problém, ale jakmile najedete na příčnou nerovnost, odskočí zadní náprava, jakoby vůz měl pouze pružiny a nikoliv i tlumiče. Velice nepříjemné je to v zatáčce - pokud jedete tak, jako třeba s novou Fabií, která má také vyšší stavbu, dostaví se krizová situace. Zkrátka - tam, kde je v zatáčce nerovnost, a s Fabií ji obvykle projíždíte rychlostí 60 km/h, to s Fiatem 500 nezkoušejte rychleji než 45 km/h. I v této rychlosti sice zadní část vozu odskočí a ujede skoro o metr, ale situaci s přehledem zvládnete - pokud ale pojedete rychleji, budete mít plné ruce práce se na vozovce udržet.
Moc jistotě vedení stopy nepřispěje ani odtažité přeposilované řízení. Fiat 500 je zkrátka spíše na klidnou jízdu, při které ho alespoň může obdivovat více kolemjdoucích.
Dalším neduhem testovaného vozu byl aerodynamický hluk, který se projevoval rezonačním duněním v rychlosti 70-80 km/h. Možná za to může skleněná střecha, nebo větší spáry mezi ní a zbytkem střechy. Rovněž při vyšších rychlostech nad 130 km/h se do vozu dostává nadměrný aerodynamický hluk, takže rovněž to svědčí pro klidnou jízdu i po dálnicích.
Fiat 500 není vybaven rezervou, ale jen kompresorem a sadou na nouzové dojetí. Inu, na dojezdovou rezervu již místo nezbylo, jinak by zavazadlový prostor měl objem ještě o 20-30 litrů menší. Nicméně u tohoto trendy vozu to nevadí. Fiat 500 je totiž především o emocích, a nikoliv o rozumu. Mozek tvrdí, že vůz má nejvýše průměrné jízdní vlastnosti, slabší ergonomii, a italsky nedotažená některá řešení. Přesto srdce namítne, že je to krása, láska na první pohled a maximálně přitažlivý automobil, kterému je velmi těžké odolat. Pro něžnou ženskou ručku a krásu jako stvořený ...
Zdroj: Auto-News.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.