REDAKČNÍ TEST: Evropským Autem roku 2008 se stal po čtyřech letech opět Fiat, tentokrát mladší bratříček Auta roku 2004 Fiatu Panda. Ano, správně, jde o model navazující na proslavenou legendu, tedy Fiat 500. Redakčním testem prošel Fiat 500 Lounge s dieselovým motorem 1.3 JTD.
Jaký tedy je tento milý drobeček? Tak především je pohledný, a to natolik, že budí všeobecnou pozornost nejen na parkovišti, ale také v provozu. Pokud přicházíte k zaparkovanému vozu, velmi často spatříte několika zvědavců, kterak autíčko obcházejí a pečlivě prohlížejí. V provozu si zase nelze nevšimnout, jak se autem spousta chodců i ostatních řidičů se zájmem otočí. S trochou nadsázky se dá říci, že červený Fiat 500 budil tolik pozornosti, jako supersportovní Ferrari.
Druhý přívlastek, který se nerozlučně pojí s Fiatem 500, je "malý". S Fiatem 500 nemáte problém zaparkovat, protože díky délce 3,5 metru se vejdete i tam, kde byste to jinak ani nezkoušeli. Díky velice kompaktním rozměrům je také vůz tak přitažlivý - ne nadarmo se říká, že co je malé, to je milé. Uvnitř přitom najdete místo pro 4 pasažéry, přičemž i na zadní sedačky se mohou relativně pohodlně posadit dospělí menší postavy. Pokud ale měříte 185 cm nebo více, není Fiat 500 pro vás - temenem hlavy budete na předních sedadlech otírat síťovou zástěnu střešního prosklení, na zadní sedačky se kvůli snižující se střeše ani nevejdete. Proti Mini je ale na zadní lavici stále místa dost a dost ...
Jako použitelný se tedy Fiat 500 může hodit pro mladou dvojici, která může mít až dvě malé děti - s takovým obsazením nebude problém s pohodlím, ačkoliv na rodinné výlety se zavazadly to není - zavazadlový prostor Fiatu 500 má totiž objem jen 170 litrů. Pro dvě tašky je to ale dostatečné, a pokud pořídíte Fiat 500 manželce na nákupy a dojíždění k tchýni, bude kufr bez problémů stačit. A pokud ne, lze jednoduše sklopit opěráky zadní lavice a prostor pro zavazadla zvětšit.
Po usednutí do Fiatu 500 Lounge upoutá váš zrak nádherná kombinace béžového volantu, kapličky a ovládacích prvků, v barvě karoserie lakovaného předního panelu přístrojové desky a černého zbytku interiéru. Volant je potažený kůží, ale nastavitelný je pouze výškově - hloubkové nastavení chybí.
Řadicí páka je umístěna na horní části středového panelu a je tak vždy po ruce. Dráhy řazení jsou krátké a poměrně přesné, ačkoliv na naprostou špičku ještě něco chybí. Zamrzí chromovaný plastový kroužek pojistky zpětného chodu, kovový by byl na dotek výrazně luxusnější. Estetický dojem rovněž kazí nezakryté zpětné zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, které je překryto namodralou fólií, náchylnou ke snadnému poškrábání.
Odkládacích prostor je ve voze méně než je obvyklé u větších vozů. Například před spolujezdce není odkládací schránka, ale jen jakási nezakrytá police s nevelkým objemem. Naštěstí jsou odkládací kapsy na zadní straně předních opěradel a ve dveřích a jedna výklopná schránka je i na spolujedcově straně středového panelu.
Co se týká ergonomie, není to ono. Například ovládání elektrického stahování oken vedle řadicí páky je nezvyklé a pro řidiče nepřehledné, zvláště pokud chce stáhnout okénko ve dveřích spolujezdce. Také páčka blikačů se nevrací jak má a pokud rozsvítíte dálková světla, s kratšími prsty budete mít problém na páčku z volantu dosáhnout a bude potřeba levou rukou volant pustit. Nikde nehledejte ovladač centrálního zamykání - uzamknout a odemknout vůz musíte dotlačením nebo zatažením za páčku otevírání dveří. Vůz byl vybaven také USB vstupem a systémem Blue&Me, který umožňuje připojení mobilního telefonu přes rozhraní Bluetooth. Ale raději bych uvítal, kdyby po sklopení předních sedadel pro umožnění nástupu osob na zadní lavici si sedadla pamatovala předchozí pozici - takto je po každém překlopení dopředu bylo nutno z nejpřednější pozice vždy znovu ručně nastavit do pozice původní.
Vynikající je pasivní bezpečnost Fiatu 500. Ve výbavě testovaného vozu bylo 7 airbagů včetně kolenního, a tak se nelze divit, že v testu EuroNCAP získal Fiat 500 maximální počet pěti hvězdiček. Vůz je také standardně vybaven protiblokovacím systémem ABS.
Fiat 500 je rovněž vybaven rádiem s přehrávačem CD/MP3, které je stejně jako ovládání automatické klimatizace a palubní počítač s bodovým displejem podsvíceno oranžovou retro-barvou. mezi rádiem a ovládáním klimatizace jsou umístěny spínač mlhových světel, výstražných blikačů a přepínač nastavení posilavače řízení. Ten má dva módy - standardní a městský, signalizovaný rozsvícením nápisu CITY na palubním počítači.
Pod kapotou testovaného vozu se skrýval dieselový čtyřválec se vstřikováním common-rail o zdvihovém objemu 1248 kubických centimetrů, což zaručuje nízkou sazbu českého povinného ručení. Motor je naladěn na maximální výkon 55 kW/75 koní, maximum točivého momentu dosahuje 145 Nm. Po docela dlouhém žhavení a nastartování se ozve typické nýtování dieselu, ale po zahřátí se motor ztiší a projevuje se již nenásilně. S Fiatem 500 nemá mnoho práce, pokud je vůz obsazen pouze řidičem, ale jakmile jsou ve voze 4 osoby, je dynamika rázem ta tam. Nevelký výkon motoru se projeví rovněž při jízdě po dálnici, kdy sice není problém održet tempo i nad 130 km/h, ale jen za cenu kratšího zpřevodování a tedy vyšších otáček motoru.
Motor je spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou a vyšší otáčky na dálnici tak znamenají zvýšenou spotřebu, která může přesáhnout i hranici 7 litrů na 100 kmilometrů. Ve městě a na okreskách při klidném provozu přitom není problém dosáhnout spotřeby i okolo 4 litrů na 100 kilometrů. Základní cena Fiatu 500 Lounge 1.3 JTD se vyšplhala na poměrně vysokých 379 900 Kč, s naší příplatkovou výbavou se pak dostala až těsně nad hranici 400 000 Kč.
Palivová nádrž Fiatu 500 má objem jen 35 litrů, a tak má spotřeba poměrně zásadní vliv na dojezd vozu - při svižné jízdě Praha-Brno-Praha je jedna nádrž tak akorát, takže po 400-450 kilometrech jízdy a návratu do Prahy již musíte natankovat, a to u dieselového auta čeká opravdu málokdo.
Vhodná rychlost pro úsporný provoz je tedy okolo 110 km/h a klidný styl jízdy. Ten se koneckonců k Fiatu 500 nejen hodí, ale je skoro nutností. Podvozek totiž nezvládne zdaleka tolik, kolik by se při pohledu na siluetu vozu a v rozích karoserie umístěná litá patnáctipalcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 195/45 R15 zdálo. Pokud jedete po kvalitním povrchu, nemáte problém, ale jakmile najedete na příčnou nerovnost, odskočí zadní náprava, jakoby vůz měl pouze pružiny a nikoliv i tlumiče. Velice nepříjemné je to v zatáčce - pokud jedete tak, jako třeba s novou Fabií, která má také vyšší stavbu, dostaví se krizová situace. Zkrátka - tam, kde je v zatáčce nerovnost, a s Fabií ji obvykle projíždíte rychlostí 60 km/h, to s Fiatem 500 nezkoušejte rychleji než 45 km/h. I v této rychlosti sice zadní část vozu odskočí a ujede skoro o metr, ale situaci s přehledem zvládnete - pokud ale pojedete rychleji, budete mít plné ruce práce se na vozovce udržet.
Moc jistotě vedení stopy nepřispěje ani odtažité přeposilované řízení. Fiat 500 je zkrátka spíše na klidnou jízdu, při které ho alespoň může obdivovat více kolemjdoucích.
Dalším neduhem testovaného vozu byl aerodynamický hluk, který se projevoval rezonačním duněním v rychlosti 70-80 km/h. Možná za to může skleněná střecha, nebo větší spáry mezi ní a zbytkem střechy. Rovněž při vyšších rychlostech nad 130 km/h se do vozu dostává nadměrný aerodynamický hluk, takže rovněž to svědčí pro klidnou jízdu i po dálnicích.
Fiat 500 není vybaven rezervou, ale jen kompresorem a sadou na nouzové dojetí. Inu, na dojezdovou rezervu již místo nezbylo, jinak by zavazadlový prostor měl objem ještě o 20-30 litrů menší. Nicméně u tohoto trendy vozu to nevadí. Fiat 500 je totiž především o emocích, a nikoliv o rozumu. Mozek tvrdí, že vůz má nejvýše průměrné jízdní vlastnosti, slabší ergonomii, a italsky nedotažená některá řešení. Přesto srdce namítne, že je to krása, láska na první pohled a maximálně přitažlivý automobil, kterému je velmi těžké odolat. Pro něžnou ženskou ručku a krásu jako stvořený ...
Zdroj: Auto-News.cz
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?