Taková událost se v životě motoristického novináře přihodí jen dvakrát za život. Poprvé ve snech v mládí, podruhé v realitě při práci. Portál auto-news.cz dostal možnost otestovat slavný model Ferrari F40.
Slavné Ferrari F40 bude navždy symbolem čtyřiceti let existence firmy, kterou založil sám velký Enzo Ferrari. Právě tento muž stál za zrodem jednoho z nejúžasnějších sporťáků všech dob a zároveň to byl i poslední model vyvinutý pod jeho dohledem. Do prodejů se dostal roku 1987.
Pod kapotou šlo o čistokrevný závodní vůz, nástupce neméně slavného 288 GTO, ovšem o generaci lepší. Při vývoji se myslelo jak na vozy homologované pro běžný provoz, tak i pro závodní účely. Vše tak bylo kompromisem, ovšem téměř dokonalým kompromisem. Výroba skončila po pěti letech se 1311 vyrobenými kusy.
Při prvním setkání jasně objevíte naprosto nezapomenutelný charakter tohoto vozu. Nízká příď se zvedá, aby ukázala dvojici hlavních světlometů. Dva vstupy pro vzduch zásobují posádku čerstvým vzduchem a navíc napomáhají aerodynamice. Přední kapota se odklápí dopředu aby odkryla zavazadlový prostor. Testovaný exemplář měl bohužel kapotu zavařenou takový způsobem, že se pod ni nešlo dostat. Proto jsme klasický test praktičnosti s mojí maličkostí nataženou přes celý kufr museli vynechat. Je nám to líto tím více, že jeden z našich kolegů je právě ve stádiu stěhování a objemný zavazadelník F40 by jistě přišel vhod. Takto musel využít nevelkých kapacit stěhovací avie.
Pokračujme v obhlídce. Dveře se na rozdíl od mnoha současných sporťáků otevírají klasicky, tedy ne nahoru. V jejich krytí je vyprofilovaný přívod vzduchu k motoru. V našem případě byl zaslepen a máme tedy značné pochybnosti, že takovéto řešení se nakonec ukázalo být špatné, motoru se vzduchu tak jako tak nedostávalo a vdech jen zhoršoval aerodynamiku. Podle neověřených zpráv museli v roce 1996, rok po ukončení výroby, dva mechanici zodpovědní za tohle řešení obejít o půlnocích všechny majitele a vdechy jim potají zavařit. Jaké bylo překvapení majitelů když ráno vstali, nic netušíce usedli do svého F40 a po rozjetí zjistili, že auto běhá mnohem lépe než dříve.
Zadní část ukrývá zadní křídlo, které se proslavilo tím, že jej sociálně slabší spoluobčané často uřezávali a sami používali jako žehlící prkno. Pod spoilerem jsou pro Ferrari typické kruhové zadní lampy mezi nimiž je černá, plástvi podobná struktura, přes kterou se odváděl horký vzduch z motoru. Bohužel, nevýhoda u déle garážovaných kousků byla ta, že včely tento materiál časem vzaly za svůj a pojem žihadlo zde dostal úplně nový význam. Ano, přesně proto se říká v češtině sporťákům žihadla, stalo se tak roku 1989, kdy první Češi mohli vycestovat do Itálie, země supersportům zaslíbené. Skupinka turistů se kochala krásami končících Alp když tu z dáli zaslechli burácející motor a silný bzukot. Šlo, jak jistě tušíte, o Ferrari F40 s rojem včel na zádi. Vůz rychle projel, ale roj doštípal turisty dokonale. Dva z nich museli dokonce vyhledat lékařskou pomoc. Od té doby vždy, když tito turisté uviděli blížící se sportovní auto, volali: „pozor, blíží se žihadlo!“ A tak této termín zůstal v češtině pevně zakotven.
Kapitolou samou o sobě je plastový kryt, řekněme zadní kapota. Pod tímto plexisklem se ukrývá celý motor tohoto auta, skvost o výkonu téměř 500 koní. Jeho objem jsou 3 litry a je přeplňován dvěma turbodmychadly. Plexisklové překrytí motoru mělo svůj praktický význam. Vozy Ferrari byly vždy nejen výkonné a krásné, ale málokdo ví, že i neskutečně poruchové. Ano, je jistým faktem, že i při banální cestě na nákup řidič nikdy nevěděl jestli dojede. Proto bylo třeba na delší cestu přibírat ještě kolonu doprovodných vozidel s týmem kvalitních techniků, mechaniků a samozřejmě velkou spoustou náhradních dílů. Plexisklový průhled do motorového prostoru dovolil zkušenému oku zručného autoopraváře jediným pohledem odhalit napraví-li stávkující Ferrari výměna jediné rozbité součástky, nebo je-li třeba vyměnit celý motor. To vzhledem k jeho značné podimenzovanosti nebylo nic podivného.
Majitel tohoto skvostu se vyjádřil tak, že doba našeho testu nebude ničím omezená. Řekl doslova: „klidně si ten starej krám nechte, mně tu jenom zavazí,“ což jsme si přeložili tak, že s vrácením opravdu nemusíme spěchat. A rychle jsme pochopili proč. Na smluvené místo nedojel exemplář po vlastní ose, ale byl dovezen jiným vozem. I přes veškeré úsilí se nám nepodařilo otevřít dveře, do vozu nastoupit a udělat náš standardní test. Dokonce i letištní dráhu jsme měli domluvenou, všechno ale rychle padlo.
Samotné nás to velmi mrzí a to o to více, že mělo jít o nejlepší test celého roku. Slíbili jsme si v redakci, že příště budeme partnery pro testy vybírat pečlivěji. Slibujeme to tedy i vám, milým čtenářům.
Na závěr snad jen několik informací o cenách. Majitel se nám svěřil, že při koupi za nový exemplář vyplatil prodejci sto dvacet. Nevíme přesně o jakou šlo měnu a v jakých řádech se pohybujeme, protože na naše otázky ohledně těchto detailů nám hrdý majitel odpověděl jen „no to už se ze mne snad vážně děláte srandu“ a zavěsil. Pochopili jsme, že ve vyšší honoraci není rozprava o cenách příliš častým tématem a nám se podařilo ohromné faux pax. Dle našich interních zjištění a rešerší je cena pravděpodobně uvedena v tisících tehdejších Německých marek. Výbavu se nám bohužel zjistit nepodařilo, ale dle toho co jsme viděli průzorem plexiskla, příliš bohatá nebude.
Přesto bychom tento kousek v celé redakci jistě doporučili. Jen musíte pečlivě vybírat abyste nenaletěli na plechový modýlek jako my.
PS. Dívali jste se už dnes do kalendáře? Pěkný apríl přeje redakce auto-news.cz.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.