REDAKČNÍ TEST: Po nedávném testu vrcholného modelu švédské automobilky jsme pro vás otestovali její nejnovější model, kombi střední třídy V70. Podívejme se spolu, zda jsou švédské vozy stále tak bezpečné, majestátní a suverénní a zda nabízejí pasažérům odpovídající úroveň pohodlí i dynamiky.
Nedávno testovaný vůz Volvo XC90 byl vybaven nejsilnějším dieselovým agregátem automobilky, motorem D5, dále automatickou převodovkou a rovněž pohonem všech kol AWD. V této kombinaci jsem měl připomínky jak k dynamickým vlastnostem, tak ke spotřebě, a proto jsem při přebírání menšího a mladšího sourozence, který měl pod kapotou stejný motor, převodovku i pohon všech kol byl mírně zklamán. Přesto díky nižší pohotovostní hmotnosti i menší výšce vozu měly být oba údaje příznivější, a tak jsem měl i nemalá očekávání, zda budou dojmy z tohoto vozu lepší. Výbava vozu byla nejvyšší nabízená - Summum, která je skutečně rozsáhlá. Konečně posuďte sami, výbava zahrnuje ABS, brzdový asistent EBA, EBL (rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění), kotoučové brzdy na všech kolech, elektrickou parkovací brzdu, DSTC (systém kontroly trankce a stability vozu), elektronicky řízený systém AWD včetně stálé trakce, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu pro přednÌ sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS - informační systém řidiče, alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, dvojité zamykání, uzamykatelná přihrádka pod dnem zavazadlového prostoru, povinná výbava, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, přední mlhová světla, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo, funkce "Approach lighting", funkce "Home safe lighting", boční směrová a poziční světla, DPF - filtr pevných částic, vnitřní a vnější výbava V70 KINETIC, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, AQS (senzor kvality vzduchu), pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, PTC - elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru, tónovaná skla, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, displej v češtině, zadní sedadla sklopná v poměru 40/20/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na karty a tužky, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděním zhasínáním, osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant (barevně sladěný s čalouněním), kůží potažená hlavice řadící páky, textilní koberečky, chromovanÈ prstence ovladačů na středovém panelu, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 4 reproduktory), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, kryt zavazadlového prostoru, ochranná síť oddělující zavazadlový prostor, hliníkové kolejničky v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky (2x), hliníkové úchytky v horní části bočních panelů zavazadlového prostoru (4x), dojezdové rezervní kolo, příprava na montáž tažného zařízení, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, parkovací funkce vnějších zpětných zrcátek, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, chronografické přístroje (Watch-dial), dešťový senzor, systém uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, elektrické otevírání pátých dveří, boční prahové lišty a spojlery v barvě vozu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a pozice sedadla, dřevěné obložení "MODERN", chromované rámečky výdechů ventilace na palubní desce, chromované orámování ovladačů klimatizace, bi-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, chromované lišty kolem bočních dveří a kola z lehké slitiny 7.0x17" SPARTES (225/50 R17).
Navíc měl vůz nadstandardní audiosystém, bluetooth systém pro připojení mobilního telefonu, přípojky pro USB disk, iPod a AUX jack, parkovací asistent, bezklíčový systém přístupu a ovládání motoru a měnič na 6 CD s funkcí přehrávání MP3.
Ten je zvenčí jasně identifikovatelný, ale uvnitř vozu je klid a pohoda - motor se projevuje velmi tlumeně a vzdáleně. Trošku oříškem bylo odbrzdění, protože elektrická ruční brzda není řešena obvyklým tlačítkem, nýbrž dvousměrnou páčkou. Zatlačením na ni brzdu aktivujete, ale odbrzdění musíte provést zatažením za stejnou páčku - ta se přitom vždy vrátí do stejné polohy, podobně jako páčka otevírání víčka nádrže.
Než jsem tedy obdrzdil, už mě do pozadí začalo hřát vyhřívané sedadlo - tato funkce se v lezavém zimním počasí opravdu hodí. Stejně dobře a brzy funguje i topení vozu - díky přídavnému elektrickému topení jde z výdechů teplý vzduch již po asi 2 minutách od nastartování vozu. Samozřejmostí je přitom automatické odmrazování předního skla, samostatné nastavení teploty zvlášť pro řidiče a zvlášť pro spolujezdce, a další funkce automatické duální klimatizace.
Po odbrzdění tedy nastal čas vyjet, a protože první cesta vedla z Prahy do Brna, znamenalo to jízdu po dálnici. Ta byla posolená a protože bylo po sněhové přeháňce, velmi rychle se špinilo nejen přední, ale i zadní sklo. Chtěl jsem ho tedy klasickým odtlačením pravé páčky setřít, ale k mému překvapení se spolu se zadní stěračem pouštěl rovnou i ostřikovač, a to dávkově - takže každé ostříknutí znamenalo 2s tryskající kapaliny. Až po několika desítkách kilomatrů jízdy jsem si všiml, že na konci páčky je kolébkové tlačítko, které aktivuje pouze zadní stěrač - inu, kdo nečte návod k obsluze, může být překvapen a nachytán na švestkách.
Při jízdě po zasněžené dálnici jsem tak hned mohl ocenit několik skutečností. Byly to vynikající bi-xenonové světlomety, dlouhý rozvor a komfort kombi střední třídy, které i díky pohonu všech kol AWD bylo za těchto nejistých podmínek velmi jisté, pohodlí plynoucí z kombinace automatické převodovky a tempomatu.
Po dojetí do Brna nastal čas na test na zasněžených zatáčkovitých okreskách. Zde se projevoval těžší motor, délka vozu, charakter automatické převodovky, a tak to nebylo na sportovní jízdu, ale na rychlejší pohodovou jízdu to stačilo. Bohužel, vše bylo na diesel vykoupeno poměrně vysokou spotřebou přes 8 litrů. To má ale na svědomí jak systém pohonu všech kol, tak automat - dovolím si tvrdit, že stejný vůz V70 D5 s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem pouze předních kol by měl spotřebu minimálně o litr nižší.
Ostatně, na pohodlí pasažérů myslí Volvo v naprosto všech ohledech. Otevírání i zavírání kufru mají na starost elektromotory. Stačí stisknout tlačítko, a víko se otevře či zavře, aniž byste se museli špinit. V obrovském kufru s rovnou podlahou si také můžete vytvořit nejrůznější přihrádky pro odložení zavazadel, nebo využít háčků pro zavěšení síťovek s nákupem.
Na zadních sedačkách byl instalován systém dětských sedaček. Žádné tedy nemusíte kupovat - jednoduše z bočních zadních sedadel vyzvednete po stisknutí tlačítka "podsedák", a to buď do nižší, nebo do vyšší polohy, podle velikosti vašich dětí. Ty se mohou také opřít o sklopnou zadní loketní opěrku, stejně jako se o ni může opřít vepředu řidič a spolujezdec.
Posádka je přitom hýčkána nejen v pohodlných sedadlech, ale kolem sebe vidí nepříklad exkluzivní obložení ze dřeva, řidič má všechny ovladače nejen na dosah a dohled, ale tyto jsdou rovněž velice názorně uspořádány a dostatečně velké, takže ergonomii nelze hodnotit jinak než jako příkladnou. Prostoru je ve voze nadbytek ve všech směrech, ale daní za to je trošku problém s parkováním a nepříliš dobrým rejdem - na tak dlouhý vůz by mohl být o něco menší. Volant se výborně drží, a rovněž ovladače tempomatu a audiosystému na volantu jsou po ruce a s jistým stiskem a určením o bez nutnosti dívání.
Vůz v ceně 1,6 milionu korun českých tedy splnil očekávání, a dokonce je i předčil, co se týká dynamiky. Narozdíl od velkého XC90 se stejným motorem a převodovkou byl model V70 výrazně živější a jeho dynamické vlastnosti již plně odpovídají tomu, co bych od vozu této značky a třídy očekával. Ačkoliv by spotřeba mohla být menší, je potřeba si uvědomit, že jde o reprezentativní a bezpečný vůz střední třídy, s nemalou pohotovostní hmotností - a kdo chce spořit, ten i s tímto vozem dokáže jet za 7 litrů nafty na 100km. Ovšem mám-li na vůz 1,6 milionu korun, asi nebudu řešit rozdíl litr či dva na 100 kilometrů ve spotřebě ...
Zdroj: Auto-News.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.