REDAKČNÍ TEST: Prostorný vůz s karoserií MPV, šesti samostatnými sedadly a benzinovým motorem se systémem proměnného časování ventilů i-VTEC - tak by se dal ve zkratce představit automobil, který jsme podrobili našemu redakčnímu testu.
Podmínky testu byly přitom obtížné, protože vůz jsme převzali ještě s letními pneumatikami a v průběhu testu nejenže přišly první mrazy, ale rovněž napadlo nemalé množství prvního sněhu.
Honda FR-V je vůz typu MPV s neobvyklou konfigurací sedadel. Vepředu i vzadu jsou k dispozici tři samostatná sedadla a vůz tak může vézt až šest pasažérů. Ovšem není to tak zcela pravda, neboť přední sedadlo uprostřed je spíše nouzové - pro cestující s výškou přes 160 centimetrů je k dispozici příliš málo prostoru pro nohy pod palubní deskou a středovou konzolou. Sedadlo lze ovšem sklopit a vytvořit tak stoleček se čtyřmi otvory pro nápoje, který rovněž může dvěma zbývajícím pasažérům vepředu posloužit jako loketní opěrka. Sedadlo je také posuvné, ale v případě jeho odsunutí vzad se dramaticky omezí pro změnu využitelnost zadního prostředního sedadla. Jinak však díky šířce 181cm je ve voze místa dost a dost, a tak lze říci, že cestování pěti dospělých osob je možné zcela bezproblémově a pohodlně.
Trošku v pozadí zůstává zavazadlový prostor. Ten pro šest cestujících postačí stěží, pro běžnou rodinu je ale dostatečný. Vtipně je řešeno uchycení rolety zavazadlového prostoru, kdy jsou tři pruhy rolety zacvaknuty do kolejnic zadních hlavových opěrek. V celém voze pak najdeme mnoho různých odkládacích prostor, například i v sedáku prostředního předního sedadla. Z prostřední zadní sedačky lze vyklopit zadní loketní opěrku.
Řidiče Hondy FR-V čekají ale především příjemné zážitky. Jak jsem již předeslal, náš exemplář měl pod kapotou benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru se systémem časování ventilů i-VTEC. Jako alternativu nabízí Honda dieselový čtyřválec common-rail o objemu 2,2 litru. Oba motory dávají maximální výkon 103kW/140 koní.
Námi testovaný benzinový motor měl dostatečný výkon a velmi kultivovaný průběh výkonové křivky. Byl spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou, která umožňovala jak dynamičtější jízdu, tak i jízdu ekonomickou - šestý převodový stupeň bylo pak možno zařadit již při rychlosti 60 km/h. Při klidné jízdě se spotřeba benzinu pohybovala na úrovni 6,5 litru na 100 kilometrů jízdy, při plném zatížení vozu a rychlejší jízdě se ale snadno přehoupla přes 10 l/100km. V každém případě byl motor uživatelsky velice příjemný, a pro vůz Honda FR-V je to rozhodně vhodná volba, která i díky objemu a tím pádem nižší hladině povinného ručení bude zajímavá i pro případné kupce.
Cena vozu totiž s touto motorizací činí jen 619 000 Kč, což je na vůz této kategorie, s níže uvedenou výbavou a s dobrými dynamickými i jízdními vlastnostmi opravdu atraktivní. Když je řeč o výbavě, jak bývá u japonských automobilek zvykem, nelze si příliš vymýšlet. Konkrétně u Hondy FR-V jsou k dispozici dva motory, jediná úroveň výbavy Comfort a pro benzinovou verzi pak možnost volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem. Dieselová verze je vždy k dispozici jen s šestistupňovým manuálem.
Standardní výbava Comfort zahrnuje protiblokovací systém ABS včetně EBD, stabilizační systém VSA, šest airbagů, kotoučové brzdy na všech kolech, elektricky vyhřívaná a nastavitelná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrická okna vepředu i vzadu, imobilizér s alarmem, tempomat, palubní počítač, automatickou klimatizaci, nebo autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu včetně automatické regulace hlasitosti v závislosti na rychlosti jízdy.
V kolonce volitelné výbavy tak zůstávají jen přední mlhovky, litá kola, parkovací senzory a střešní ližiny se střešním nosičem.
Motor 1.8 i-VTEC dává maximální výkon 103kW/140k v 6300 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu 173 Nm je k dispozici ve 4300 otáčkách. Vůz s tímto motorem zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 190 km/h. Udávaná kombinovaná spotřeba činí 7,5 l/100km, my jsme i s ohledem na počasí dosáhli spotřeby ještě o půllitr nižší. Zavazadlový prostor v základní konfiguraci má objem 439 litrů.
Pracoviště řidiče je poměrně ergonomické. Snad jen vypínač stabilizačního stystému VSA je umíštěn vlevo pod volantem, takže nalézt jej bez dívání chce značnou dávku talentu. Zajímavě řešená je ruční brzda, lépe řečeno její táhlo, které není realizováno klasickou pákou, nýbrž táhlem pod řadicí pákou. Ta je umístěna vysoko na středové konzole, vlevo od ovládání klimatizace a autorádia. Přesto je její umístění takzvaně "po ruce" a řazení je přesné a s krátkými drahami.
Nezvykle je umístěno ovládání elektrických oken - ovladače nejsou na loketní opěře ve výplni dveří, nýbrž na levé straně přístrojové desky. Zcela neergonomicky je pak umístěn přepínač údajů palubního počítače - podobně jako u dalších korejských a japonských vozů je to zvláštní tlačítko na přístrojové desce, ke kterému se kolem věnce volantu lze za jízdy dostat jen s obtížemi. Věnec volantu mi přitom připadal dosti tenký, u vozu těchto rozměrů mě to zarazilo, ale nejednalo se o problém - přesto bych tento volant očekával spíše u malého modelu Jazz, než u vozu s karoserií MPV.
Pokud se týká vlastních jízdních dojmů, lze říci, že podvozek je naladěn kompromisním způsobem, který je pro české silnice velice vhodný. Vůz má malé boční náklony a dobře drží zvolenou jízdní stopu, při jízdě po dálnici ho nerozhodí podélné ani příčné nerovnosti, které je přitom schopen dobře filtrovat.
Bohužel s ohledem na povětrnostní podmínky a letní obutí vozu jsme nechtěli Hondu FR-V testovat v mezních situacích, přesto si troufám tvrdit, že podvozek a motor jsou nadprůměrné, stejně jako vnitřní prostor. Skvělá je i cena vozu, naopak trošičku klame konfigurace 3+3 sedačky, protože šest dospělých cestujících se ve voze příliš pohodlně nesveze. Za očekáváním zaostala i velikost zavazadlového prostoru v základní konfiguraci, naopak potěšila rozsáhlá standardní výbava a množství chytrých řešení a odkládacích prostor a schránek v interiéru. S přihlédnutím ke všemu uvedenému se nerozpakuji vůz všem, které osloví i designově, doporučit.
Foto: Honda Motors & Petr Zelinka
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.