REDAKČNÍ TEST: Lexus IS250 se do segmentu prestižních sedanů připlížil potichu, o to silněji však nahlodává zavedené pozice konkurence. Má na to?
Tentokrát jsme si na test vyžádali opravdovou perlu japonského umění, Lexus IS250 zdaleka není tím nejlepším, co dokáží v zemi vycházejícího slunce vyrobit, i přesto ale stojí přinejmenším za test.
Značka Lexus je jednou z nejmladších značek na trhu, přesto však významněji promlouvá do prodejů zavedenějších značek. Jde o dceřinnou společnost Toyoty, která se rozhodla neudělat stejnou chybu jako Volkswagen – vyrábět lidové i nejluxusnější vozy pod jedinou značkou. Lexus jasně vyjadřuje o čem vozy budou. Lexus není jen luxusem zevnitř, je to i designově, technologicky a řidičsky velmi vyspělé auto.
Na test jsme dostali nejmenší model IS 250, který disponuje dvousetkoňovým šestiválcem pod přední kapotou. Objem válců je 2,5 litru. Testovali jsme jž druhou generaci tohoto vozu, ta první se začala prodávat roku 1998. Na některých trzích to byla Toyota Altezza, jinde Lexus IS. Tento model se utkal v přímém souboji s manažerskými sedany BMW 3, Audi A4 či Mercedes C.
Samotná značka Lexus existuje již od roku 1989, kdy byla představena vlajková loď LS. Tato třída úspěšně soupeří s velikány jako Audi A8, Mercedes třídy S, BMW 7, Volskwagen Phaeton či Jaguar XJ. V současné době u nás nabízí hned 5 svých modelů, z nichž je IS tím nejmenším.
Nabídku tak doplňuje střední sedan GS a největší LS. Vše je završeno luxusním coupé-cabriem SC a terénním RX. Hned tři z pěti nabízených modelových řad obsahují alternativně i hybridní agregát. Ve světě Lexus nabízí i další modely, jsou to však povětšinou různé převlečené Toyoty Land Cruiser, jediným opravdu čistě „lexusním“ vozem, který v nabídce chybí, je střední sedan ES, který v hierarchii stojí pod GS. Největším problémem Lexusu ve srovnání se zbytkem nabídky je relativní nedostatek pohonných jednotek. Zkrátka – jinde dostanete větší výběr. Otázkou zůstává, nakolik to vadí. V Evropě se těžko odpouští jediná nabízená nafta v jediném modelu. Lexus to však hbitě kompenzuje nabídkou hybridních modelů, které jsou často ještě úspornější než konvenční diesely.
Ale zpět k IS. Minulá verze se vyráběla od roku 1998 a současná generace ji nahradila teprve loni. Pod kapotou měla motory o objemech 2 a 3 litry, přičemž mimo karoserie sedanu bylo možné zakoupit i polokombi-polohatchback SportCross.
Současná generace je mnohem chudší co se počtu karoserií týče. Nabízí přesně polovinu původních možností, tedy jediný typ – sedan. O to štědřejší je v pohonných jednotkách. V Evropě nám Lexus nabídne 2 možnosti, buď 220d (175 koní), tedy čtyřválcový diesel o objemu 2,2 litru, nebo 250(204 koní), benzínový šestiválec o objemu 2,5, který jsme i testovali. V USA a Japonsku je však 250 pouhým základem, ke všemu přidává verzi 350 (306 koní), opět se jedná o šestiválec. 250 je tam navíc možné objednat i s pohonem všech kol. Na některých trzích mimo Evropu je nabízen i Lexus IS300 (228 koní), tedy třílitrový šestiválec. Vrcholnou verzí se právě stal IS-F s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 423 koní.
V poslední generaci svých vozů se Lexus zaměřil nejen na prvotřídní technologie, ale především na design, který se měl odlišit od běžné produkce a stát se pro Lexus typickým. To se povedlo bezezbytku. Nový design, který mají všechny lexusy v Evropě, je důstojný i sportovní zároveň. Ostatně, nejlépe to uvidíme právě u testovaného IS. Tak pojďme na něj.
Ostré, rychlé, důstojné, takové jsou hlavní atributy designu nejmenšího Lexusu. Řekl bych, že IS byl stvořen jako pěkná, trochu ostře řezaná, ale hlavně seriózní limuzína. Samotnému autu se to však příliš nelíbilo, tak si dal několikaměsíční intenzivní posilovací kurs. Narostly mu svaly na blatnících, na náraznících... a milý výraz je nyní válcován korbou svalů. To je Lexus IS, síla zabalená v pěkném balení. Je na co se dívat.
Boční pohled odhalí jasný sedan. IS nemá touhu hrát si na kupé či cokoliv jiného, IS chce být sedanem. Do bočního profilu zasahují světla jak přední, tak i zadní. Předek je oproti zádi příjemně přikrčen k zemi.
Nastupme. Po otevření poměrně těžkých dveří na nás vykoukne království kůže a technologií. Pro otevření a nastartování vůbec není třeba vyndávat z kapsy klíček. Pohodlná kožená sedadla příjemně potěší záda i pozadí. Boční vedení je na uvedenou třídu a zaměření poměrně slušné. Sedadla mají elektrické seřizování s nastavením paměti, podobně i volant je elektricky seřiditelný. Nevím proč, ale ať jsem seřizoval jak jsem seřizoval, stále se mi zdálo, že to není perfektní. Minimálně volant bych potřeboval ještě o pár čísel blíže k sobě. Ten trojúhelník pedály-pozadí-volant byl pořád trochu špatně. Ale jenom trošku.
Startování se provádí tlačítkem. Skvělý důvod proč nechat klíčky i nadále v kapse. Nejprve se efektně přisune volant, který se pro pohodlnější nastoupení odsunul do nejkrajnější polohy, zároveň nastartuje i motor osobně. Náš vůz byl vybaven automatickou převodovkou, chybějící třetí pedál však nahrazovala nožní „ruční“ brzda. Zkrátka pro zaparkování stačí zařadit P a sešlápnout malý pedálek umístěný až za pomyslnou spojkou.
Náš vůz nebyl vybaven příplatkovým audiem, které obsahuje mnohem kvalitnější reproduktory Mark Lewinson (zvuk v těch našich nebyl špatný, ale byl poněkud...jalový, nevýrazný, scházelo mu výraznější probarvení. Nezněl však plechově.), navigační systém, DVD přehrávač se zvukem 5.1, changer na 6 CD/DVD a parkovací kameru.
Měli jsme však k dispozici paket Luxury, který obsahuje kožená sedadla s vyhříváním i ventilací (kůží prostupuje klimatizace a chladí řidičova záda a pozadí, velmi příjemná funkce), dešťový senzor, adaptivní xenony, 17 palcová kola a elektrická zadní sluneční clona.
Již v základu však je hned 8 airbagů (přední, boční, hlavové vepředu i vzadu, kolenní), přičemž ten spolujezdcův je vypínatelný. Tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, palubní počítač, veškeré brzdové asistenty a další rozsáhlá výbava, to všechno je v IS samozřejmostí.
S veškerou výbavou se pojí i další důležitý pojem pro dobré sžití s autem – prostornost. Přední cestující si hoví v ne úplně obřím, avšak prostorném místě, které je přinejmenším útulné. Manažer a jeden pasažér se tak budou mít velmi dobře. Horší už to bude pokud s sebou někoho dalšího přiberou. Zadní sedačky jsou výborně tvarované, pro děti nechybí Isofix, nikdo mu však neodpáře to, že v něm zkrátka není místo. A to především v oblasti kolen. Navíc i pod předními sedadly je příliš málo místa na podstrčení chodidel. Na rodinnou dovolenou s tímto vozem? Leda s malými dětmi, větší by nadávaly. Cestování v pěti je potom už úplným sci-fi. Mimo to, že na sedačce se bude pátý cestující tísnit, není to nic proti tomu co zažijí jeho nohy. Kvůli tunelu mezi sedačkami není pro pátého pasažéra vůbec místo, nepočítá se s ním a v techničáku je vůz homologován jako pětimístný spíše omylem a aby se neřeklo.
Jak však dodal Petr, jde o účelový automobil. Nikomu neposlouží lépe než manažerovi, který se jím bude skvěle reprezentovat, dozadu si dá maximálně sako a pokud už někoho poveze, bude to na krátké vzdálenosti. Na větší cestu by se rodina asi ani nesbalila, místa v kufru totiž také není na rozdávání, navíc i vstupní otvor je malý. Na služební cestu, třeba ještě s kolegou, víc ne.
Dost bylo stání, čas zmáčknout kouzelné tlačítko. Ručičky optitronových přístrojů se efektrně protočí, motor se rozběhne a vy o něm uslyšíte poprvé a naposledy. Po prvních kilometrech je jasné, že Lexus udělal obrovský krok v tichosti a kultivovanosti vozu a hodil tím rukavici konkurenci zvlášť agresivním způsobem. Auto jede lehce, jako kdyby bylo na vzduchovém polštáři. Nerovnosti se projevují především pohupováním, do interiéru příliš hluku nepronikne. O naladění se nedá říct, že by byl měkký či tvrdý. Je poddajný, neotravuje přílišným přenášením otřesů do interiéru, přesto však není v zatáčkách rozhozený a rozevlátý. Kompromis na nejlepší úrovni.
Dvousetkoňový motor vybídne k prudšímu sešlápnutí plynu. Šestiválec zabere a začne polykat kilometry s neskutečným elánem. Projíždění zatáčkami může být velmi agilní a podvozek toho snese hodně. Jak dálniční, tak i okreskové kilometry polyká s nezměněnou chutí až do konce cesty, když vystoupíte, možná zjistíte, že jste odpočatější než na začátku cesty a to jste si na prázdných a hladkých okreskách užili i něco zábavy.
Díky pohonu zadních kol není třeba se obávat kopanců točivého momentu do volantu. Navíc i rejd je velmi slušný.
Automatická šestistupňová převodovka má i manuální mód s možností řazení pádly pod volantem. Manuální řazení je dobré, ale většinu času byl volič převodovky v automatickém módu. Proč se namáhat, když ten automat je tak dobrý? Řadí intuitivně, bez trhanců, zkrátka výborný automat.
Výborné sladění perfektně naladěného podvozku, tichého, relativně silného a přitom úsporného šestiválce a hladké převodovky, to všechno dělá z Lexusu IS výborného společníka na cestách, každému manažerovi nemůžu než jej doporučit. Ten totiž dozajista promine problémy s prostorem na zadní lavici.
Největší problémy nám tak na celém autě udělalo víko kufru. Na logiku jeho otevírání jsme přicházeli velmi dlouho...
Proč je na pugét?
Skvěle odladěný podvozek, výborně zvládnuté ovládání bez nutnosti složitých systémů, perfektní design,Proč je na odstřel?
Málo místa vzadu, malý kufr s malým nakládacím otvorem.Tipy pro facelift:
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.