REDAKČNÍ TEST: Dostalo se nám možnosti vyzkoušet snad největší a přitom nejlevnější kombi na českém trhu - v pořadí druhou karosářskou verzi modelu Dacia Logan. Po úspěšném sedanu, který si získal značnou oblibu především u nenáročných zákazníků v celé Evropě, přišla verze kombi,
nazvaná Dacia Logan MCV. Pohled zvenčí
Dacia Logan MCV se, stejně jako verze sedan, vyrábí v rumunském závodě automobilky Renault. A stejně jako starší bratříček sdílí se staršími vozy Renault motory a díly podvozku, což významně snížilo náklady na vývoj a umožnilo vyrábět vůz za bezkonkurenční cenu.
Logan MCV využívá podvozkovou platformu, která je proti sedanu ještě prodloužena, a nabízí tak ještě více prostoru pro cestující, a navíc obrovský zavazadlový prostor, který v základní konfiguraci má objem 700 litrů. To proto, že Logan MCV lze pořídit nejen v pětimístném provedení, ale také jak sedmimístný vůz.V takovém případě se pak objem zavazadlového prostoru zmenší na 200 litrů - přesto je to variabilita, o které se žádnému kombi nižší třídy nemůže ani zdát. Podvozek je navíc zesílen tak, aby umožnil ve voze přepravu nákladu - vůz je možno po vyjmutí zadní lavice použít i jako malou dodávku.
Logan MCV se prodává ve třech stupních výbavy - Logan, Ambiance+ a Lauréate. Přitom se základním motorem 1.4MPI ve výbavě Logan je možno jej zakoupit již za 235 900 Kč!
Motorová paleta
Pod kapotou modelu Loganu MCV najdeme stejné motory, jako u sedanu. Jde o dva zážehové agregáty 1.4 MPI a 1.6 MPI a jeden turbodiesel 1.5 dCi. Základní zážehová jednotka 1.4 MPI dosahuje výkonu 55kW/75k při 5500 otáčkách a maximálního točivého momentu 114 Nm ve 2800 otáčkách. Logan MCV zrychlí s tímto motorem z klidu na 100 km/h za 15,6s a dosáhne maximální rychlosti 156 km/h. Průměrná spotřeba činí 7,6 l/100km. My jsme testovali vůz s nejsilnějším motorem v nabídce, kterým je zážehová jedna-šestka o výkonu 64kW/90k v 5500 otáčkách. Maxima točivého momentu 128 Nm je dosaženo ve 3000 otáčkách a automobil s tímto motorem zrychlí z klidu na 100 km/h za 13,4s u pětimístného provedení, případně za 13,7s u sedmimístné verze. Maximální rychlost činí 167 km/h a spotřeba paliva dosahuje 7,8-8,0 l/100km v závislosti na tom, zda jde o pěti nebo sedmimístnou verzi.
Diesely jsou zastoupeny známým maloobjemovým motorem 1.5 dCi, jehož výkon byl přiškrcen na 50kW/70k ve 4000 otáčkách. Maximální točivý moment činí 160 Nm v 1700 otáčkách a pětimístný Logan MCV zrychloí na 100 km/h za 17,7s, sedmimístná verze pak za 18s. Maximální rychlost nepřekročí 150 km/h. Za to však vůz nabídne nejnižší průměrnou spotřebu 5,3 litru nafty na 100 km jízdy.
Jak se líbí?
Vnější vzhled vozu je dán vyšší stavbou a prodlouženým rozvorem. Přesto na mne působí vyváženějším dojmem, nežli sedan, u kterého mi vadí vzhled kufru a zadní části vozu. Logan MCV je naproti tomu při pohledu zezadu mnohem hezčí a vyváženě působí i z profilu nebo pohledu zepředu. Povedené jsou zadní skupinové svítilny, které zaujmou briliantovým efektem čirých skel potkávacích světel. Boční pohled odhalí, že rozsáhlé plochy byly opticky rozděleny masivními bočními lištami, které linií navazují na ochranné plasty nárazníku. Přední části vozu dominuje znak Dacia a hezké řešení předního nárazníku s kulatými mlhovkami a povedeným nasávacím otvorem pro chladicí vzduch, který je překryt mřížkou ve tvaru medové plástve.
Uvnitř najdeme přístrojovou desku, známou i ze sedanu. Oranžové podsvícení není regulovatelné, všechny plasty jsou tvrdé, odkládacích prostor je nemnoho, ale to vše je daní za nízkou cenu a redukci výrobních nákladů. Také ergonomie poněkud pokulhává, a to obzvláště v případě ovladačů topení, větrání a klimatizace. Nezvyklé je také umístění ovladačů elektrického stahování oken na střední konzole, navíc s absencí impulzního stažení/vytažení.
Jízdní dojmy
Motor je po nastartování vzdáleně slyšitelný, protože ani protihluková izolace vozu není zrovna nejmodernější. Přesto je akustická pohoda poměrně přijatelná až do rychlosti zhruba 120 km/h, ve které již vzhledem k vyšší stavbě vozu dochází ke vzniku svistu vzduchu, obtékajícího karoserii. Velice příjemný je chod pětistupňové manuální převodovky - dráhy jsou jednoznačně vymezeny, řazení jednotlivých stupňů rychlé a přitom na francouzský vůz nebývale přesné. Naopak motor se projevuje velice mdle, dynamika vozu je veskrze žalostná. Rozjezd a jízda do rychlosti 100 km/h je s touto nejsilnější motorizací ještě přijatelná, avšak dynamické schopnosti při dálničním provozu jsou až nebezpečné. Již při rychlostech kolem 100 km/h je potřeba si každé předjetí velice důkladně rozmyslet a načasovat a neobejdete se přitom bez podřazení. Co je horší, po překročení rychlosti 120 km/h již lze podřadit jen na čtvrtý rychlostní stupeň a tak výkonové rezervy jsou již vyčerpány. Přesto lze dálničních 120 km/h s jistou mírou úsilí a nejvýše středním obsazení vozu držet, avšak u plného obsazení pěti osobami se zavazadly již do kopců Logan MCV ztrácí dech a nutí tak řidiče spíše k rozvážné turistické jízdě. Při té se naopak odvděčí poměrně příznivou spotřebou, kterou se při defenzivní jízdě a udržování rychlosti do 120 km/h podaří stlačit i pod 6,5 l/100km. Naopak pokud pojedete s cihlou na plynu, nezískáte mnoho času navíc, ale spotřeba rychle poroste nad 10 l/100km.
Nedokážu si představit, jak asi musí (ne)jet Logan MCV s motorem 1.5 dCi v plném obsazení 7 osobami. Přimlouval bych se u dieselu za výkon alespoň 85k, kdy lze od takto velkého vozu očekávat alespoň přijatelné dynamické vlastnosti. Vůz totiž nabízí opravdu velkorysý prostor jak pro cestující, tak pro náklad, a je škoda tohoto prostoru nevyužívat.
Samostaným tématem je kvalita zpracování a ergonomie jízdy. Vůz s necelými 9000 km na kontě již vrzal tak, jak nevrzá Octavie z roku 1996 po 250 tisících kilometrech. Volant má velice tenký věnec, ovladač naklápění sklonu světlometů je mechanický a je umístěn mimo zorné pole řidiče u jeho levého kolene. Naopak pochválit je třeba řízení, které zprostředkovává výbornou zpětnou vazbu od kol, i podvozek, který má na českých cestách příjemné odladění, kombinující jízdní jistotu a přitom plavnost při přejezdu nerovností a děr. Navíc působí robustně a na středo a východoevropské silnice se tak hodí možná víc, nežli technicky vyladěné, avšak na geometrii náročnější podvozky renomovaných značek.
Sedačky nabízejí jen velmi nevýrazné boční vedení, ale výhodou je naopak na zadní lavici možnost pohodlného cestování tří dospělých osob. Dveře se otevírají pod velkým úhlem a nastupování tak je velice přirozené a bezproblémové.
Co závěrem?
Vůz se základní cenou hluboko pod 250 tisíci korunami má co nabídnout, a to především zákazníkům, kteří hodlají vyměnit svou škodu 120 nebo Favorit za "něco nového". Morálně jde o vůz na úrovni Felicie, které se koneckonců blíží i použitými materiály, kvalitou zpracování či antikorozní ochranou. Obdobně jako Felicie disponuje jedním nebo dvěma airbagy, nenabídne ESP nebo ASR, ale chlubí se výborným poměrem ceny a užitné hodnoty. Rozhodně může i u nás nabídnout omlazení a zkvalitnění vozového parku a přinést svému novému majiteli plnou spokojenost.
Zdroj: Auto News Network
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?