REDAKČNÍ TEST: Dostalo se nám možnosti vyzkoušet snad největší a přitom nejlevnější kombi na českém trhu - v pořadí druhou karosářskou verzi modelu Dacia Logan. Po úspěšném sedanu, který si získal značnou oblibu především u nenáročných zákazníků v celé Evropě, přišla verze kombi,
nazvaná Dacia Logan MCV. Pohled zvenčí
Dacia Logan MCV se, stejně jako verze sedan, vyrábí v rumunském závodě automobilky Renault. A stejně jako starší bratříček sdílí se staršími vozy Renault motory a díly podvozku, což významně snížilo náklady na vývoj a umožnilo vyrábět vůz za bezkonkurenční cenu.
Logan MCV využívá podvozkovou platformu, která je proti sedanu ještě prodloužena, a nabízí tak ještě více prostoru pro cestující, a navíc obrovský zavazadlový prostor, který v základní konfiguraci má objem 700 litrů. To proto, že Logan MCV lze pořídit nejen v pětimístném provedení, ale také jak sedmimístný vůz.V takovém případě se pak objem zavazadlového prostoru zmenší na 200 litrů - přesto je to variabilita, o které se žádnému kombi nižší třídy nemůže ani zdát. Podvozek je navíc zesílen tak, aby umožnil ve voze přepravu nákladu - vůz je možno po vyjmutí zadní lavice použít i jako malou dodávku.
Logan MCV se prodává ve třech stupních výbavy - Logan, Ambiance+ a Lauréate. Přitom se základním motorem 1.4MPI ve výbavě Logan je možno jej zakoupit již za 235 900 Kč!
Motorová paleta
Pod kapotou modelu Loganu MCV najdeme stejné motory, jako u sedanu. Jde o dva zážehové agregáty 1.4 MPI a 1.6 MPI a jeden turbodiesel 1.5 dCi. Základní zážehová jednotka 1.4 MPI dosahuje výkonu 55kW/75k při 5500 otáčkách a maximálního točivého momentu 114 Nm ve 2800 otáčkách. Logan MCV zrychlí s tímto motorem z klidu na 100 km/h za 15,6s a dosáhne maximální rychlosti 156 km/h. Průměrná spotřeba činí 7,6 l/100km. My jsme testovali vůz s nejsilnějším motorem v nabídce, kterým je zážehová jedna-šestka o výkonu 64kW/90k v 5500 otáčkách. Maxima točivého momentu 128 Nm je dosaženo ve 3000 otáčkách a automobil s tímto motorem zrychlí z klidu na 100 km/h za 13,4s u pětimístného provedení, případně za 13,7s u sedmimístné verze. Maximální rychlost činí 167 km/h a spotřeba paliva dosahuje 7,8-8,0 l/100km v závislosti na tom, zda jde o pěti nebo sedmimístnou verzi.
Diesely jsou zastoupeny známým maloobjemovým motorem 1.5 dCi, jehož výkon byl přiškrcen na 50kW/70k ve 4000 otáčkách. Maximální točivý moment činí 160 Nm v 1700 otáčkách a pětimístný Logan MCV zrychloí na 100 km/h za 17,7s, sedmimístná verze pak za 18s. Maximální rychlost nepřekročí 150 km/h. Za to však vůz nabídne nejnižší průměrnou spotřebu 5,3 litru nafty na 100 km jízdy.
Jak se líbí?
Vnější vzhled vozu je dán vyšší stavbou a prodlouženým rozvorem. Přesto na mne působí vyváženějším dojmem, nežli sedan, u kterého mi vadí vzhled kufru a zadní části vozu. Logan MCV je naproti tomu při pohledu zezadu mnohem hezčí a vyváženě působí i z profilu nebo pohledu zepředu. Povedené jsou zadní skupinové svítilny, které zaujmou briliantovým efektem čirých skel potkávacích světel. Boční pohled odhalí, že rozsáhlé plochy byly opticky rozděleny masivními bočními lištami, které linií navazují na ochranné plasty nárazníku. Přední části vozu dominuje znak Dacia a hezké řešení předního nárazníku s kulatými mlhovkami a povedeným nasávacím otvorem pro chladicí vzduch, který je překryt mřížkou ve tvaru medové plástve.
Uvnitř najdeme přístrojovou desku, známou i ze sedanu. Oranžové podsvícení není regulovatelné, všechny plasty jsou tvrdé, odkládacích prostor je nemnoho, ale to vše je daní za nízkou cenu a redukci výrobních nákladů. Také ergonomie poněkud pokulhává, a to obzvláště v případě ovladačů topení, větrání a klimatizace. Nezvyklé je také umístění ovladačů elektrického stahování oken na střední konzole, navíc s absencí impulzního stažení/vytažení.
Jízdní dojmy
Motor je po nastartování vzdáleně slyšitelný, protože ani protihluková izolace vozu není zrovna nejmodernější. Přesto je akustická pohoda poměrně přijatelná až do rychlosti zhruba 120 km/h, ve které již vzhledem k vyšší stavbě vozu dochází ke vzniku svistu vzduchu, obtékajícího karoserii. Velice příjemný je chod pětistupňové manuální převodovky - dráhy jsou jednoznačně vymezeny, řazení jednotlivých stupňů rychlé a přitom na francouzský vůz nebývale přesné. Naopak motor se projevuje velice mdle, dynamika vozu je veskrze žalostná. Rozjezd a jízda do rychlosti 100 km/h je s touto nejsilnější motorizací ještě přijatelná, avšak dynamické schopnosti při dálničním provozu jsou až nebezpečné. Již při rychlostech kolem 100 km/h je potřeba si každé předjetí velice důkladně rozmyslet a načasovat a neobejdete se přitom bez podřazení. Co je horší, po překročení rychlosti 120 km/h již lze podřadit jen na čtvrtý rychlostní stupeň a tak výkonové rezervy jsou již vyčerpány. Přesto lze dálničních 120 km/h s jistou mírou úsilí a nejvýše středním obsazení vozu držet, avšak u plného obsazení pěti osobami se zavazadly již do kopců Logan MCV ztrácí dech a nutí tak řidiče spíše k rozvážné turistické jízdě. Při té se naopak odvděčí poměrně příznivou spotřebou, kterou se při defenzivní jízdě a udržování rychlosti do 120 km/h podaří stlačit i pod 6,5 l/100km. Naopak pokud pojedete s cihlou na plynu, nezískáte mnoho času navíc, ale spotřeba rychle poroste nad 10 l/100km.
Nedokážu si představit, jak asi musí (ne)jet Logan MCV s motorem 1.5 dCi v plném obsazení 7 osobami. Přimlouval bych se u dieselu za výkon alespoň 85k, kdy lze od takto velkého vozu očekávat alespoň přijatelné dynamické vlastnosti. Vůz totiž nabízí opravdu velkorysý prostor jak pro cestující, tak pro náklad, a je škoda tohoto prostoru nevyužívat.
Samostaným tématem je kvalita zpracování a ergonomie jízdy. Vůz s necelými 9000 km na kontě již vrzal tak, jak nevrzá Octavie z roku 1996 po 250 tisících kilometrech. Volant má velice tenký věnec, ovladač naklápění sklonu světlometů je mechanický a je umístěn mimo zorné pole řidiče u jeho levého kolene. Naopak pochválit je třeba řízení, které zprostředkovává výbornou zpětnou vazbu od kol, i podvozek, který má na českých cestách příjemné odladění, kombinující jízdní jistotu a přitom plavnost při přejezdu nerovností a děr. Navíc působí robustně a na středo a východoevropské silnice se tak hodí možná víc, nežli technicky vyladěné, avšak na geometrii náročnější podvozky renomovaných značek.
Sedačky nabízejí jen velmi nevýrazné boční vedení, ale výhodou je naopak na zadní lavici možnost pohodlného cestování tří dospělých osob. Dveře se otevírají pod velkým úhlem a nastupování tak je velice přirozené a bezproblémové.
Co závěrem?
Vůz se základní cenou hluboko pod 250 tisíci korunami má co nabídnout, a to především zákazníkům, kteří hodlají vyměnit svou škodu 120 nebo Favorit za "něco nového". Morálně jde o vůz na úrovni Felicie, které se koneckonců blíží i použitými materiály, kvalitou zpracování či antikorozní ochranou. Obdobně jako Felicie disponuje jedním nebo dvěma airbagy, nenabídne ESP nebo ASR, ale chlubí se výborným poměrem ceny a užitné hodnoty. Rozhodně může i u nás nabídnout omlazení a zkvalitnění vozového parku a přinést svému novému majiteli plnou spokojenost.
Zdroj: Auto News Network
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.