Test: Korejec nebo Evropan? Kia Cee'd!

Jan Fiala, 14. června 2007, 15:00 Google+

REDAKČNÍ TEST: Na veletrhu AUTOSHOW v Praze si loni v říjnu odbyl českou premiéru nový model automobilky Kia, vyráběný ve slovenské Žilině. Tímto vozem byl Cee´d, zástupce automobilky v segmentu nižší střední třídy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Cee'd

Cee'd | foto: www.auto-news.cz

Sdílejte článek

Doposud se prodává výhradně jako pětidveřový hatchback, ale na probíhajícím AUTOSALONu v Brně byla již veřejnosti představena i verze kombi, nazvaná Sporty Wagon.

Je to ještě Korejec? 

Kia Cee´d již není typickým korejským produktem - byla kompletně navržena v Německu, vyznačuje se evropským designem a používá zcela srovnatelné materiály, které za evropskými vozy nezaostávají nejen ve kvalitě, ale ani ve zpracování a přesnosti lícování.

Výroba modelu byla svěřena slovenskému závodu Kia v Žilině, a tak má vůz s Koreou společné již pouze sídlo mateřské společnosti.

Motorová paleta

Pod kapotou modelu Kia Cee´d se můžeme setkat s dvojicí benzinových motorů o objemu 1.4 l a 1.6 litru a dieselem 1.6 CRDi. Připraveny jsou ještě vrcholné verze s dvoulitrovým benzinovým a turbodieselovým motorem, ale ty se zatím neprodávají.

Základ nabídky tvoří benzinová "jedna-čtyřka", která je atmosféricky plněná a disponuje systémem plynule proměnného časování ventilů CVVT.

Díky tomu se podařilo z daného objemu získat výkon 80 kW v 6200 otáčkách a točivý moment vrcholí na hodnotě 137 Nm v 5000 otáčkách za minutu. Vůz akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,6s, dosáhne maximální rychlosti 187 km/h a to vše při kombinované spotřebě benzinu 6,1 l/100km.

Výkonnějším motorem je turbodiesel 1.6 CDRi, který je přeplňován turbodmychadlem s naklápěcími lopatkami. Motor dává výkon 85kW ve 4000 otáčkách a maximální točivý moment 255 Nm je k dispozici v rozmezí 1900-2750 otáček za minutu. Kia Cee´d s tímto motorem zrychlí z klidu na 100 km/h za 11,5s a dosáhne maximální rychlosti 188 km/h. Za to si žádá průměrně 4,7 l nafty na každých 100km jízdy.

My jsme testovali v současné době nejvýkonnější prodávaný model, který měl pod kapotou benzinovou, atmosféricky plněnou jednotku o objemu 1.6 l. Ta se opět může pyšnit systémem plynule proměnného časování ventilů CVVT a dává maximální výkon 90kW v 6200 otáčkách. Točivý moment 154 Nm je dosahován v 5200 otáčkách a narozdíl od předchozích dvou modelů, které jsou dodávány jen s pětistupňovým manuálem, je možno u motoru 1.6 CVVT volit mezi pětistupňovým manuálem a čtyřstupňovým automatem.

S manuálem vůz zrychlí na 100km/h za 10,8s a dosáhne maximální rychlosti 192km/h, s automatem je zrychlení za 11,4s a maximální rychlost klesne na 187 km/h. Průměrná spotřeba s manuální převodovkou činí 6,4 l/100km, s automatem pak 7.0 l/100km

Design vozu

 Vůz se vyznačuje evropskými tvary. Přední straně dominuje výrazná maska s logem auomobilky. Kapota s klínovitým profilem se pak kolem masky sbíhá do přeního nárazníku, v jehož spodní části vytváří opticky výrazný nasávací otvor chladicího vzduchu. v rozích blatníků jsou umístěny povedené kapkovité světlomety, pod nimi malé kulaté mlhovky.

Při bočním pohledu zaujmou dynamické linie, odlehčené prolisem ve spodní části dveří, a velice povedené jsou zadní skupinové svítilny s optickým efektem, vytvářejícím dojem použití LED diod.
Uvnitř vozu je ve všech směrech dostatek prostoru a množství odkládacích prostor a schránek. Vnitřní prostor je zcela srovnatelný například s novou Škodou Octavia, Renaultem Megane nebo Fordem Focus.

Také volba materiálů je povedená a přístrojová deska z měkčeného plastu působí velice hodnotně a trvanlivě, a to i díky špičkovému slícování. Zajímavostí je oranžové podsvícení a umístění informačního displeje nad středovou konzoli.

Většina ovládacích prvků je dobře přístupná, drobné vyhrady mám jen k vypínači ESP, který je zcela neergonomicky umístěn u levého kolene vedle ovladače intenzity podsvícení přístrojů.

Sedačky jsou příjemné, mají jisté boční vedení a přitom nejsou tvrdé, takže ani cesování na delší vzdálenosti není problémem. Zavazadlový prostor má objem 340 litrů, což je lepší průměr pro hatchbacky nižší střední třídy.

Záruka? Nadstandardní!

Kia na model Cee´d poskytuje záruku na 7 let nebo 150000 kilometrů, první 3 roky bez omezení počtu kilometrů. Záruka se po dobu 5 let vztahuje na celý vůz, do 7 let pak na motor, podvozek a převodovku.

Jízdní dojmy

Po usednutí do vozu a nastartování je vše velmi přirozené. Motor je příkladně tichý, všechny ovládací prvky jsou na svých místech. Spojka jde lehce a řazení má přesné dráhy, byť s francouzskou gumovostí na dorazech.

Obdobně lze hodnotit také podvozek - je kombinací francouzského a německého naladění. Umožňuje poměrně komfortní a plavnou jízdu přes nerovnosti, přesto výborně drží zvolenou jízdní stopu a boční náklony v zatáčkách jsou přiměřené. Na tom měly jistě zásluhu i šestnáctipalcové pneumatiky Michelin, obuté na nadstandardních litých kolech. Motor se projevoval díky systému CVVT velice příjemně - měl dostatečný zátah v nízkých otáčkách a nabízel výborný výkon ve vysokých otáčkách nad 4000. Přitom i akustický projev motoru byl velice dobrý a hluk obtěžoval až nad hladinou 5200 otáček. Aerodynamika vozu je dobrá, vyšší míru aerodynamického hluku jsme zaznamenali až při jízdě rychlostí 140 km/h, pořád však bylo bezproblémově možné normálně ve voze komunikovat.

Při dálniční jízdě nebyl problém cestovat stálou rychlostí 150 km/h, přičemž při nutnosti náhlého zastavení jsme ocenili kotoučové brzdy na všech kolech - decelerace je skutečně výborná a brzdy netrpí fadingem. Navíc mi připadalo výborné i naladění systému ABS, který nebyl tak cistlivý, jako u některých konkurentů, a tak na sychém asfaltu brzdilo opravdu auto nadprůměrně dobře.

Zvláštní kapitolou byla spotřeba, která se na konci testu pohybovala na úrovni 6,2 l/100km. Při vyloženě defenzivní jízdě nebyl problém atakovat hranici 5,5 l/100km, naopak při jízdě s využíváním dynamických schopností motoru šla spotřeba snadno nad 10l/100km. To je ovšem známým faktem a spotřebu hodnotíme na jedničku s hvězdičkou. Stejně tak je nutno vyzdvihnout i pružnost motoru a především jeho lineární charakteristiku bez výrazných špiček.

Vynikající bylo ovládání rádia na volantu. Narozdíl od nové Octavie, kde jsou ovládací prvky na zaoblené části volantu, preferuje Kia jistotu stisku a ovladače jsou na rovných ploškách. Proto je snadné i poslepu stisknout potřebné tlačítko, které má navíc jasnou zpětnou vazbu.

Lepší by mohlo být ovládání informačního displeje, které je vyvedeno na tlačítko pod ním, a tedy je pro jeho stisk nutno sundat pravou ruku z volantu. Navíc není možnost procházet funkcemi v obou směrech, je k dispozici jen "rolování" jedním směrem, což při počtu 7 dostupných funkcí v některých okamžicích znamená nutnost šesti stisků tlačítka.

Co závěrem?

Kia Cee´d je povedeným vozem, ketrý nemá s původními "korejci" nic společného. Jde o plnohodnotný vůz nižší střední třídy, který za stále ještě atraktivní cenu nabízí vynikající kvalitu, nadstandardní záruky, dobré a úsporné motory a dostatek prostoru pro běžnou českou rodinu. Již se těšíme na verzi Sporty Wagon, která by měla být etalonem rodinných kombíků na našem trhu, opět s příkladným poměrem cena/užitná hodnota. Vždyť Kia Cee´d je cenově srovnatelná s novou Škodou Fabia a nabízí přitom více prostoru a srovnatelné výbavy.

Foto: Auto-News Network

Vytisknout

Diskuze: Test: Korejec nebo Evropan? Kia Cee'd!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

56

Škoda spolupracuje s Národním divadlem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud