Kam ho zařadit?
Model C30 je kompaktním automobilem, který by se rozměry podvozku dal zařadit do nižší střední třídy. Tomu odpovídá i prostor pro čtyři cestující. Již siluetou působí Volvo C30 dynamickým dojmem, a tak nepřekvapí, že je interiér koncipován pro čtyři osoby, což je typické právě pro sportovní vozy. Narozdíl od čistě sportovních modelů však není koncepce 2+2, do Volva C30 se pohodlně vejdou i čtyři dospělí. Jen s nastupováním na zadní sedačky je to poněkud složitější, protože vůz disponuje pouze předními dveřmi.
Zařazení do nižší střední třídy však odporuje velikost zavazadlového prostoru. Ten by zapadl do podprůměru malých vozů, protože má pouhých 233 litrů - to stačí na vak s golfovými holemi, tašku s věcmi na tenis, ale určitě ne na běžná zavazadla pro čtyři osoby.
Sportovec
Nejsprávnější je asi zařazení mezi sportovnější hatchbacky. Nejslabší motor ve Volvu C30 je benzinová jedna-šestka o výkonu 100k, v námi testovaném voze však bilo přeplňované naftové srdce s pěti válci.
Volvo C30 má nízký a tvrdý podvozek, který skvěle drží stopu, v zatáčkách dovoluje skutečně mnoho a přesto nabízí i trochu jízdního komfortu na rozbitých českých silnicích.
V nabídce je pět benzinových motorů a tři diesely. Benzinová škála motorů zahrnuje tři řadové čtyřválce o objemech 1.6l (74kW/100k), 1.8l (92kW/125k) a 2.0l (107kW/145k). Dalším benzinovým motorem je pětiválec o objemu 2.4l (125kW/170k). Všechny jmenované motory jsou atmosféricky plněné a spřažené s pětistupňovou manuální převodovkou. Pětiválec lze volitelně kombinovat i s pětistupňovým automatem Geartronic.
Nejvýkonnějším motorem pro model C30 je přeplňovaný benzinový pětiválec T5 o objemu 2.5l, který dosahuje výkonu 162kW/220k. Standardně je dodáván se šestistupňovým manuálem, volit lze však i pětistupňový automat Geartronic.
Co se týká nabídky dieselových jednotek, můžeme pod kapotou C30 najít dva čtyřválce a jeden pětiválec. Čtyřválce jsou zastoupeny jednotkami 1.6D (80kW/109k) a 2.0D (100kW/136k), přičemž slabší motor je spřažen s pětistupňovým manuálem, dvoulitr pak s mauálem šestistupňpvým.
Nejsilnější dieselovou jednotkou je pětiválec D5 o výkonu 132kW/180k, který je spřažen s pětistupňovým automatem Geartronic - a právě tento model jsme měli možnost otestovat.
Naftové srdce
Motor je koncepcí přeplňovaný řadový pětiválec o objemu 2.4l. Díky systému DOHC a tedy 4 ventilům na válec dosahuje nejvyššího výkonu 132kW/180k ve 4000 otáčkách, maximum točivého momentu 350 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček od 1750 do 3250. Díky technologii common-rail se motor chová tiše a klidně a vozu s pohotovostní hmotností 1479 kg uděluje velice slušnou dynamiku.
Přesto je sportovní charakter poněkud utlumen automatickou převodovkou, která má při řazení poněkud opožděné reakce.
Špičkově se však s těžkým motorem vypořádal podvozek, chování vozu se sice posunulo směrem k nedotáčivosti, avšak skutečně jen málo. A vynikající práci odváděly i brzdy, kdy ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí nedocházelo k vadnutí a auto si i na mírných nerovnostech při plném brzdění udržovalo naprosto přímý směr.
Interiér hýčká
Nadšeni jsme byli, jako již poněkolikáté, z kvality materiálů, úrovně zpracování i ergonomie interiéru vozu. Ovládací prvky jsou u modelu C30 společné s vyššími řadami Volva, a interiér tedy působí luxusně, útulně, a je velmi příjemný.
Pochválit je potřeba vynikající ergonomii - veškeré ovládací prvky jsou umístěny přesně tam, kde je řidič očekává, a jejich ovládání je intuitivní a snadné.
Sedačky mají dobré boční vedení a v zatáčkách řidiče podrží, takže je možná i velice dynamická jízda. V kombinaci s automatem je však vůz spíše než na zatáčkovité okresky vhodný pro rychlou dálniční přepravu z místa A do místa B.
Auto pro nadšence
Cena vozu atakuje hranici jednoho milionu korun českých, což rozhodně není málo. Rozhodně tedy nejde o vůz pro běžného řidiče, protože nenabízí tolik praktičnosti. Přesto si své kupce najde, ať již díky image značky, kvalitě vozu i pohonné jednotky, nebo prostě proto, že jich na českých silnicích nebude jezdit mnoho. Automobil si za své dynamické vlastnosti nechá zaplatit ve spotřebě - ta dosahuje na diesel poměrně vysoké hodnoty kolem sedmi litrů nafty na 100 km. Možná i proto je objem palivové nádrže u model D5 60 litrů, oproti 52 litrům o dieselů 1.6D a 2.0D.
Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 8,5s a je schopen dosáhnout maximální rychlosti přes 220 km/h. Je vybaven filtrem pevných částic a plní emisní předpis EU4. Poháněna jsou přední kola.
Zdroj: www.auto-news.cz