REDAKČNÍ TEST: Švédská automobilka Volvo je známá jako průkopník v oblasti bezpečnosti automobilů a také jako výrobce prestižních vozů vyšších tříd. Přednedávnem se však rozhodla obohatit svou nabídku i o kompaktní a sportovně laděný model Volvo C30, jenž jsme s potěšením otestovali.
Kam ho zařadit? Model C30 je kompaktním automobilem, který by se rozměry podvozku dal zařadit do nižší střední třídy. Tomu odpovídá i prostor pro čtyři cestující. Již siluetou působí Volvo C30 dynamickým dojmem, a tak nepřekvapí, že je interiér koncipován pro čtyři osoby, což je typické právě pro sportovní vozy. Narozdíl od čistě sportovních modelů však není koncepce 2+2, do Volva C30 se pohodlně vejdou i čtyři dospělí. Jen s nastupováním na zadní sedačky je to poněkud složitější, protože vůz disponuje pouze předními dveřmi. Zařazení do nižší střední třídy však odporuje velikost zavazadlového prostoru. Ten by zapadl do podprůměru malých vozů, protože má pouhých 233 litrů - to stačí na vak s golfovými holemi, tašku s věcmi na tenis, ale určitě ne na běžná zavazadla pro čtyři osoby. Sportovec
Nejsprávnější je asi zařazení mezi sportovnější hatchbacky. Nejslabší motor ve Volvu C30 je benzinová jedna-šestka o výkonu 100k, v námi testovaném voze však bilo přeplňované naftové srdce s pěti válci. Volvo C30 má nízký a tvrdý podvozek, který skvěle drží stopu, v zatáčkách dovoluje skutečně mnoho a přesto nabízí i trochu jízdního komfortu na rozbitých českých silnicích. V nabídce je pět benzinových motorů a tři diesely. Benzinová škála motorů zahrnuje tři řadové čtyřválce o objemech 1.6l (74kW/100k), 1.8l (92kW/125k) a 2.0l (107kW/145k). Dalším benzinovým motorem je pětiválec o objemu 2.4l (125kW/170k). Všechny jmenované motory jsou atmosféricky plněné a spřažené s pětistupňovou manuální převodovkou. Pětiválec lze volitelně kombinovat i s pětistupňovým automatem Geartronic. Nejvýkonnějším motorem pro model C30 je přeplňovaný benzinový pětiválec T5 o objemu 2.5l, který dosahuje výkonu 162kW/220k. Standardně je dodáván se šestistupňovým manuálem, volit lze však i pětistupňový automat Geartronic. Co se týká nabídky dieselových jednotek, můžeme pod kapotou C30 najít dva čtyřválce a jeden pětiválec. Čtyřválce jsou zastoupeny jednotkami 1.6D (80kW/109k) a 2.0D (100kW/136k), přičemž slabší motor je spřažen s pětistupňovým manuálem, dvoulitr pak s mauálem šestistupňpvým. Nejsilnější dieselovou jednotkou je pětiválec D5 o výkonu 132kW/180k, který je spřažen s pětistupňovým automatem Geartronic - a právě tento model jsme měli možnost otestovat. Naftové srdce
Motor je koncepcí přeplňovaný řadový pětiválec o objemu 2.4l. Díky systému DOHC a tedy 4 ventilům na válec dosahuje nejvyššího výkonu 132kW/180k ve 4000 otáčkách, maximum točivého momentu 350 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček od 1750 do 3250. Díky technologii common-rail se motor chová tiše a klidně a vozu s pohotovostní hmotností 1479 kg uděluje velice slušnou dynamiku. Přesto je sportovní charakter poněkud utlumen automatickou převodovkou, která má při řazení poněkud opožděné reakce. Špičkově se však s těžkým motorem vypořádal podvozek, chování vozu se sice posunulo směrem k nedotáčivosti, avšak skutečně jen málo. A vynikající práci odváděly i brzdy, kdy ani při opakovaném brzdění z vysokých rychlostí nedocházelo k vadnutí a auto si i na mírných nerovnostech při plném brzdění udržovalo naprosto přímý směr. Interiér hýčká
Nadšeni jsme byli, jako již poněkolikáté, z kvality materiálů, úrovně zpracování i ergonomie interiéru vozu. Ovládací prvky jsou u modelu C30 společné s vyššími řadami Volva, a interiér tedy působí luxusně, útulně, a je velmi příjemný. Pochválit je potřeba vynikající ergonomii - veškeré ovládací prvky jsou umístěny přesně tam, kde je řidič očekává, a jejich ovládání je intuitivní a snadné. Sedačky mají dobré boční vedení a v zatáčkách řidiče podrží, takže je možná i velice dynamická jízda. V kombinaci s automatem je však vůz spíše než na zatáčkovité okresky vhodný pro rychlou dálniční přepravu z místa A do místa B. Auto pro nadšence Cena vozu atakuje hranici jednoho milionu korun českých, což rozhodně není málo. Rozhodně tedy nejde o vůz pro běžného řidiče, protože nenabízí tolik praktičnosti. Přesto si své kupce najde, ať již díky image značky, kvalitě vozu i pohonné jednotky, nebo prostě proto, že jich na českých silnicích nebude jezdit mnoho. Automobil si za své dynamické vlastnosti nechá zaplatit ve spotřebě - ta dosahuje na diesel poměrně vysoké hodnoty kolem sedmi litrů nafty na 100 km. Možná i proto je objem palivové nádrže u model D5 60 litrů, oproti 52 litrům o dieselů 1.6D a 2.0D. Vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za 8,5s a je schopen dosáhnout maximální rychlosti přes 220 km/h. Je vybaven filtrem pevných částic a plní emisní předpis EU4. Poháněna jsou přední kola. Zdroj: www.auto-news.cz
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?