Možná většinu z vás design posledních modelů Nissan moc nebere, to ovšem neznamená, že japonská automobilka hodila „flintu do žita“, naopak přišla s SUV QashQai, které svádí pohledy všude, kde se objeví.
QashQai …. QashQai? (čti Kaškaj) Nad tímto názvem se pozastavíte hned po tom co vás učaruje ladnými křivkami. Důvodem krkolomného názvu je nejspíš marketingový tah, jak si tento vůz vrýt do paměti ještě více. V překladu se však jedná o název jednoho z kmene indiánů.
Design: Na 4,315m dlouhé a 1,783m široké platformě s možností pohonu všech kol je postaveno uhlazené SUV s tvary, které pro Nissan nejsou příliš typické, snad jen boční okna trochu připomínají dražší Murano. I přes relativně kompaktní rozměry působí QashQai mohutně, velká 17-ti palcová kola, vysoká příď a obří zpětná zrcátka to jen potvrzují.
Interiér a výbava: Hned po usednutí za volant se cítíte velmi vysoko a bezpečně, jistotu vám také dodá vynikající výhled do všech stran, včetně prostoru za vámi ve zmiňovaném obřím zpětném zrcátku. Náš zapůjčená verze měla příplatkovou prosklenou střechu s elektricky zasouvacím clonítkem (25tis.Kč), která příjemně prosvětlila hnědý kožený interiér (35tis.Kč) s výrazným prošitím. Sedadla jsou velmi pohodlná s dostatečným bočním vedením a prostorem pro nohy i na zadních místech, výtka však směřuje k prostoru nad hlavou, kde osoby s výškou nad 185cm se dotýkají stropnice. Zavazadelník je snadno přístupný a poskytuje slušných 410 litrů. Zapůjčený vůz měl nejvyšší výbavu Acenta Pack s ABS, EBD, ESP, brzdným asistentem, 8 airbagů, Bluetooth hands-free, automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívanými sedadly, tempomatem, rádiem s CD, parkovacím asistentem, dešťovým senzorem, či inteligentním klíčem s automatickým odemknutím a snadným startováním s klíčem ve vaši kapse atd. Celková cena našeho modelu s příplatkovou kůží, prosklenou střechou a metalickým lakem tak lehce přesáhla hranici 800 tis. Kč.
Motor a jízdní vlastnosti: Nissan připravil pro model QashQai celkem 4 motory, benzínovou 1,6 a 2,0 nebo dieselovou 1,5dCi, na které Nissan spolupracoval s Renaultem, později přibude i nová 2,0dCi. Pod naši kapotou byl doposud nejsilnější 2,0 benzín se 140 koňmi a 196 Nm kroutícího momentu v 4.800 ot/min. Standardně je spojena s 6-ti stupňovým manuálem, který je zpřevodován velmi krátce pro optimální využití kroutícího momentu, což v praxi nebylo příliš znatelné, akcelerace není zrovna chloubou tohoto motoru, stejně jako trochu nejisté řazení. QashQai se ovšem nevzdává a slabší zátah motoru kompenzuje sametovým chodem a plynulým výkonem od volnoběhu, což ocení každý příznivec benzínových jednotek. Další vavříny sbírá ve vynikajícím odhlučnění motoru od kabiny, i při rychlostech nad 150km/h se dokážete domluvit s posádkou bez zvýšení hlasu, tím se stává QashQai vynikajícím společníkem na dálkové rodinné výlety. Zpočátku nás tvrdší podvozek trochu zaskočil, nerovnosti s vámi zacloumají, ale žádné rázy do karosérie nebo nepříjemné pazvuky interiéru nečekejte.
Tvrdší nastavení podvozku se nedá bohužel změnit, v první projeté zatáčce měníme názor z bohužel na bohudík! QashQai opět překvapil, vynikající stabilita a zpětná vazba ve volantu s elektronickým posilovačem vám dodá kapku sportovního ducha. Kvalitu pohonu všech kol jsme neměli kde odzkoušet, každopádně jako jeden z mála vozů poskytuje volbu režimu pohonu pouze předních kol nebo přepnutím na stálý pohon všech kol do 30 km/h, potom se automaticky přepne na 2WD a po klesnutí pod 30 km/h se opět aktivuje, což má velkou výhodu oproti jiným systémům, kdy pomalá elektronika připojí druhou nápravu ve chvíli kdy už je pozdě. Nutno dodat že systém s pohonem všech kol je pouze pro 2,0 l jednotky.
Závěrečné hodnocení: Nissan QashQai je ideálním rodinným vozem, který díky vynikajícímu výhledu a orientaci oceníte také ve městě. S tichým a kultivovaným benzínovým 2,0i motorem sice nešlápnete vedle, nicméně zůstává otázkou zda není lepší volbou dieselová jednotka, která v případě 1,5dCi s cenovkou 606.900,- Kč je o 10tis levnější než 2,0i ve stejné výbavě a má nižší spotřebu.
Foto: Petr Zelinka (www.auto-news.cz)
Za zapůjčení vozu děkujeme J.P.N. Cars s.r.o. Brno
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.