Možná většinu z vás design posledních modelů Nissan moc nebere, to ovšem neznamená, že japonská automobilka hodila „flintu do žita“, naopak přišla s SUV QashQai, které svádí pohledy všude, kde se objeví.
QashQai …. QashQai? (čti Kaškaj) Nad tímto názvem se pozastavíte hned po tom co vás učaruje ladnými křivkami. Důvodem krkolomného názvu je nejspíš marketingový tah, jak si tento vůz vrýt do paměti ještě více. V překladu se však jedná o název jednoho z kmene indiánů.
Design: Na 4,315m dlouhé a 1,783m široké platformě s možností pohonu všech kol je postaveno uhlazené SUV s tvary, které pro Nissan nejsou příliš typické, snad jen boční okna trochu připomínají dražší Murano. I přes relativně kompaktní rozměry působí QashQai mohutně, velká 17-ti palcová kola, vysoká příď a obří zpětná zrcátka to jen potvrzují.
Interiér a výbava: Hned po usednutí za volant se cítíte velmi vysoko a bezpečně, jistotu vám také dodá vynikající výhled do všech stran, včetně prostoru za vámi ve zmiňovaném obřím zpětném zrcátku. Náš zapůjčená verze měla příplatkovou prosklenou střechu s elektricky zasouvacím clonítkem (25tis.Kč), která příjemně prosvětlila hnědý kožený interiér (35tis.Kč) s výrazným prošitím. Sedadla jsou velmi pohodlná s dostatečným bočním vedením a prostorem pro nohy i na zadních místech, výtka však směřuje k prostoru nad hlavou, kde osoby s výškou nad 185cm se dotýkají stropnice. Zavazadelník je snadno přístupný a poskytuje slušných 410 litrů. Zapůjčený vůz měl nejvyšší výbavu Acenta Pack s ABS, EBD, ESP, brzdným asistentem, 8 airbagů, Bluetooth hands-free, automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívanými sedadly, tempomatem, rádiem s CD, parkovacím asistentem, dešťovým senzorem, či inteligentním klíčem s automatickým odemknutím a snadným startováním s klíčem ve vaši kapse atd. Celková cena našeho modelu s příplatkovou kůží, prosklenou střechou a metalickým lakem tak lehce přesáhla hranici 800 tis. Kč.
Motor a jízdní vlastnosti: Nissan připravil pro model QashQai celkem 4 motory, benzínovou 1,6 a 2,0 nebo dieselovou 1,5dCi, na které Nissan spolupracoval s Renaultem, později přibude i nová 2,0dCi. Pod naši kapotou byl doposud nejsilnější 2,0 benzín se 140 koňmi a 196 Nm kroutícího momentu v 4.800 ot/min. Standardně je spojena s 6-ti stupňovým manuálem, který je zpřevodován velmi krátce pro optimální využití kroutícího momentu, což v praxi nebylo příliš znatelné, akcelerace není zrovna chloubou tohoto motoru, stejně jako trochu nejisté řazení. QashQai se ovšem nevzdává a slabší zátah motoru kompenzuje sametovým chodem a plynulým výkonem od volnoběhu, což ocení každý příznivec benzínových jednotek. Další vavříny sbírá ve vynikajícím odhlučnění motoru od kabiny, i při rychlostech nad 150km/h se dokážete domluvit s posádkou bez zvýšení hlasu, tím se stává QashQai vynikajícím společníkem na dálkové rodinné výlety. Zpočátku nás tvrdší podvozek trochu zaskočil, nerovnosti s vámi zacloumají, ale žádné rázy do karosérie nebo nepříjemné pazvuky interiéru nečekejte.
Tvrdší nastavení podvozku se nedá bohužel změnit, v první projeté zatáčce měníme názor z bohužel na bohudík! QashQai opět překvapil, vynikající stabilita a zpětná vazba ve volantu s elektronickým posilovačem vám dodá kapku sportovního ducha. Kvalitu pohonu všech kol jsme neměli kde odzkoušet, každopádně jako jeden z mála vozů poskytuje volbu režimu pohonu pouze předních kol nebo přepnutím na stálý pohon všech kol do 30 km/h, potom se automaticky přepne na 2WD a po klesnutí pod 30 km/h se opět aktivuje, což má velkou výhodu oproti jiným systémům, kdy pomalá elektronika připojí druhou nápravu ve chvíli kdy už je pozdě. Nutno dodat že systém s pohonem všech kol je pouze pro 2,0 l jednotky.
Závěrečné hodnocení: Nissan QashQai je ideálním rodinným vozem, který díky vynikajícímu výhledu a orientaci oceníte také ve městě. S tichým a kultivovaným benzínovým 2,0i motorem sice nešlápnete vedle, nicméně zůstává otázkou zda není lepší volbou dieselová jednotka, která v případě 1,5dCi s cenovkou 606.900,- Kč je o 10tis levnější než 2,0i ve stejné výbavě a má nižší spotřebu.
Foto: Petr Zelinka (www.auto-news.cz)
Za zapůjčení vozu děkujeme J.P.N. Cars s.r.o. Brno
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.