Taky máte špatnou náladu z aprílového počasí a přeplněným městským provozem? Hoďte to za hlavu a mazejte k nejbližšímu prodejci Bmw na zkušební jízdy face-liftovaného modelu X3. Ať už sněží, prší nebo padají trakaře vy budete mít zaručeně úsměv na tváři!
Přesně to se stalo nám při cestě do Renocaru, ucpaný provoz a nesmyslné chování řidičů kolem, mne doslova nutil zahodit mé 15let staré auto do nejbližšího příkopu a vrátit se zpět domů po svých. Vše se změnilo až ve chvíli kdy jsem v dáli viděl nablýskané vozy značky Bmw, právě zde nás čekala nová X3.
Interiér a Exteriér: Pár formalit a už sedíme za volantem, hned při zavírání dveří pocítíte kvalitu zpracování. Námi zapůjčený vůz měl příplatkovou (15.203,-Kč) kombinaci interiéru - látka/kůže v nádherné krémové barvě se stříbrnými lištami a působil tak velmi prostorně a luxusně. Dlouhé sedáky a příjemně tvarované sedadla vás sice pevně neobejmou, ale nemusíte mít strach, že z nich v zatáčce vyletíte. Stejně jako vpředu je i vzadu na sedadlech dostatek místa a pohodlí i pro vyšší postavy. Zavazadlový prostor se pyšní hodnotou 480 litrů s možností sklopení zadních sedadel a prostorem až 1560 l. Multifunkční tří-ramenný volant s tempomatem a ovládáním CD přehrávače s Mp3 kompatibilitou je prošit černou kůží a ladí tak s horní částí přístrojové desky. Středový panel má tradiční uspořádání, nahoře úložný prostor (za příplatek LCD panel s navigací), dvojicí výdechu, autorádio, automatickou klimatizaci a lištu s tlačítky - vyhřívání sedadel, stabilizační systém, či parkovací asistent. Ten kdo už má s vozy Bmw nějakou zkušenost, padne mu rukojeť řadící páky jako ulitá. Teď stačí jen otočit klíčkem a…..
… a co exteriér? Na ten jsme úplně zapomněli! Oproti předchůdci nás na první pohled zaujmou nárazníky v barvě vozu, krom toho jsou také lehce tvarově pozměněny, stejně jako přední a zadní svítilny. Mlhová světla jsou větší a ledvinky mají zakulacené hrany, vzadu přibyla oválná koncovka výfuku a po stranách postrádáme prahové nášlapy. X3 nabízí zákazníkovi hned 7 druhů kol, náš vůz měl 5-ti paprskové o velikosti 17“ s pneumatiky 235/55 R17.
Jízdní vlastnosti: … a konečně otáčíme klíčkem! Pod kapotou nám tepe čtyř-válcový 2,0 l turbo-diesel s přímým vstřikováním common-rail a filtrem pevných částic o výkonu 110kw / 150k a solidním kroutícím momentem 330Nm od 2.000 ot/min. Zde musím pět samou chválu, hladký start, tichý a kultivovaný chod motoru na volnoběh se podobá spíše 6-ti válcovým motorům. V celku rychle pouštím spojku a čekám škubnutí nebo zhasnutí motoru, ale X3 s 1820kg se rozjíždí naprosto hladce, později zjišťuji, že s tímto autem by se bezproblémově rozjela i „ženská“ bez řidičáku. Výrobce udává zrychlení z 0-100km/h za 10,2s a maximálku 198km/h, ač to nebylo kde ověřit, nemáme důvod tomu nevěřit, zátah čtyř-válce byl s takto těžkým a rozměrným vozem více než slušný a pro běžné zákazníky myslím že naprosto dostačující, a kdyby ne, není problém objednat X3 se vznětovým 3,0sd, 286 koňmi, zrychlením za 6,6s a rychlostí atakující 240 km/h. Ale vraťme se zpět k našemu vozu, zajímavým faktem byl také průběh výkonu, X3 ochotně zrychlovala již z nejnižších otáček a proto nebyl problém pohybovat se rychlostí chůze na druhý převodový stupeň a pak snadno a plynule zrychlovat, což je oproti konkurenčním motorům, kde pod 1.500 ot/min nemá motor žádnou sílu velmi zajímavý paradox.
Na silnici se nám podařilo využít první letošní sníh, a tak jsme měli možnost lehce otestovat pohon všech kol xDrive. Systém xDrive je nově spjat s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou, jež nahradila mezinápravový diferenciál, a pomocí něj lze výkon velmi dobře regulovat na jednotlivá kola. Ať už jste v terénu nebo na silnici s rozdílným povrchem je elektronika připravena potlačit jak nedotáčivost, tak přetáčivost. Výkon je rozdělen v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, ale pro systém xDrive není problém poslat výkon na kolo, kde je právě potřeba. Podobně, tak uzávěrka diferenciálu jednotlivých náprav spolupracující s brzdnou soustavou přibrzdí protáčející se kola. Přestože naše X3 měla letní gumy, na zasněženém povrchu držela pevnou stopu, v extrémních situacích nám ubrala plyn a snažila se jet ve směru natočeného volantu, k přetáčivosti ji nenuťte, to opravdu X3 neumí. Pohodlné jízdě přispívá kvalitní podvozek, x-trojka je zkrátka skvělý společník pro náš tankodrom, nerovnosti s vámi trochu zacloumají, ale žádné pazvuky nebo rány od kol nečekejte. Pro někoho by mohlo být odpružení snad trochu měkčí, ale pro mě osobně je Bmw sportovní automobilkou a pevný podvozek se vám odmění v rychle projeté zatáčce a s výškovým hendikepem 1674mm velmi dobrou stabilitou. Komunikace mezi řidičem a koly není tak vynikající jako u sedanů Bmw, přeci jen je to SUV, ale volant vám poskytne dostatek informací o tom co se pod vámi právě děje. Výhodou je i 6-ti stupňová převodovka, v našem případě manuální, která ideálně využivá kroutící moment motoru. Řazení je přesné a její chod nadprůměrný.
Bezpečnost a výbava: 2,0d je druhou nejlevnější variantou X3, hned po benzínovém 2,0, proto i výbava je oproti dražším verzím chudší, to ovšem neznamená, že by vám nestačila. Uznejte sami – klimatizace, litá kola, xenonové světlomety s kroužky Angel Eyes, multifunkční volant, palubní PC, kožený volant, elektrická okna a zpětná zrcátka s vyhříváním, překvapivě velmi dobře hrající autorádio s CD, centrální zamykání se samodobíjecím dálkovým ovládáním, funkce „follow me home“ – zpoždění zhasnutí světel, několik odkládacích přihrádek a osvětlení, atd. + nespočet příplatkové výbavy, či sportovních paketů exteriéru.
Z bezpečnostních systému bych zdůraznil především kontrolu trakce DTC, dynamickou kontrolu brždění DBC, stabilizační systém DSC, 8 airbagů, signalizace defektu pneumatiky, předepírající se bezpečnostní pásy, senzor nárazu s automatickým odemknutím a zapnutím vnitřního a výstražného osvětlení nebo přerušení přívodu paliva po nárazu.
Závěr a hodnocení: Bmw X3 2,0d je vozidlem, kde se jen těžko hledají chyby, ale jen aktivní dojmy zde psát nemohu, výtkou tedy bude tužší řazení druhého stupně u námi testovaného vozu a pro některé tvrdší podvozek. To vše jsou drobnosti, které vás nebudou trápit, tak jako cena – 1.113.700,- Kč v základní výbavě, náš vůz měl cenovku bezmála 1,3mil. Přesto věřím, že když si tento vůz pořídíte, rádi se ne něj budete dívat z okna nebo do garáže, zda tam stále stojí a při jízdě budete mít úsměv na tváři, stejně jako my. Málo který vůz v dnešní době vám totiž poskytne tolik prostoru, bezpečnosti, jízdní dynamiky, výbavy, technologie, kvality a to vše zaštítěno pod zvučnou automobilkou Bmw. Já věděl, že něco zapomněl - jediné co X3 neumí, je vyhnout se pozornosti.
za zapůjčení děkujeme fa. RENOCAR BMW. Více o BMW, aktuální nabídky a ceny najdete na www.renocar.cz
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.