Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI DSG vs. Volkswagen Touran 1.4 TSI: Dva modely stejného výrobce postavené na stejné platformě se neliší cenou, svým charekterem však výrazně. Přesto oba mohou útočit na stejnou cílovou skupinu. Lze však odpovědět na tolik zásadních otázek z úvodu najednou? Pokusme se o to...
Užitkové automobily velikosti VW Caddy bývaly vždy deriváty osobních automobilů třídy kompaktů. Ostatně předchůdce Caddyho byl postaven na základě modelů Polo sedan respektive Seat Ibiza předchozí generace. Nový model tvářící se jako svébytná modelová řada má rovněž svoji „osobní“ předlohu v Touranu, která tento automobil posunuje o třídu výše. Touran postavený na platformě Golfu páté generace, představil Volkswagen před třemi lety jako reakci koncernu na úspěchy Opelu Zafira. Výrazem „pozdě, ale s plnou parádou“ by se daly charakterizovat kvality tohoto automobilu, který se stal rychle nedílnou součástí stále komplexnější nabídky největší evropské automobilky.
Touran disponuje výhradně pohonem předních kol, a v nabídce jsou dnes všechny motorické varianty a převodovky, které najdete také v Golfu s výjimkou sportovních modelů GTI a R32. Na jaře pak přibyl do nabídky revoluční přeplňovaný zážehový motor 1.4 TSI, který je také pod kapotou testovaného modelu. Protože se jedná o docela zajímavou technickou novinku, zastavme se krátce u tohoto motoru. Zatímco v řadách Golf, Golf Plus a v sedanu Jetta se motor 1.4 TSI nabízí ve dvou výkonových verzích (104 a 125 kW), pro Touran byla použita pouze slabší varianta. Novou technologii TSI představil Volkswagen v roce 2005 na autosalonu ve Frankfurtu, letos tedy přichází do sériové výroby. Jak se podařilo dostat z motoru o zdvihovém objemu 1,4 litru tak vysoké hodnoty výkonu a točivého momentu? Základem je samozřejmě přímé vstřikování paliva u benzínového motoru, k tomu pak bylo přidáno dvojité přeplňování prostřednictvím klasického turbodmychadla výfukových plynů a mechanického Rootsova kompresoru, který se uvádí v činnost prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky. Nízkoobjemové přeplňované motory mají slabinu v malém točivém momentu při nízkých otáčkách, kdy malé množství výfukových plynů nedokáže rychle roztočit turbodmychadlo a dochází tak ke vzniku tradiční turbodíry, kterou dobře známe z dieselových motorů. U motoru TSI se jí ovšem nedočkáte, protože v nízkých otáčkách spíná magnet mechanického kompresoru, který pochopitelně žádné výfukové plyny ke své činnosti nepotřebuje, a tak je dostatek točivého momentu k dispozici okamžitě. Této výhody se využívá až do otáček 2500 1/min, kdy roli zásobovat spalovací prostory dostakem vzduchu plynule přebírá tradiční turbodmychadlo. Na první pohled jednoduchá myšlenka má svá úskalí především v zajištění dostatečné životnosti všech komponentů.
Nebojte, nezapoměl jsem, že tohle je srovnávací test, takže se nyní podívejme, s čím přichází Caddy. To jsou ale paradoxy, dalo by se říci slovy klasika. Z osobního Touranu vznikl užitkový Caddy, z něj osobní Caddy Life, a díky našim skvělým daňovým zákonům se pak na českém trhu prodává opět jako užitkový automobil kategorie N1. Ať je to, co je to, pravdou zůstává, že VW Caddy je mimořádně praktický automobil s přepážkou i bez přepážky. Zajímavostí testovaného modelu pak bylo použití špičkové dvojspojkové samočinné převodovky DSG, kterou jsem si již vyzkoušel ve spojení například s motorem 3.2 V6 v Audi A3, nicméně její přednosti se projeví i u relativně slabého turbodieselu, v tomto případě o objemu 1,9 litru a výkonu 77 kW.
Lze jen těžko srovnávat motor TSI s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a turbodiesel TDI s DSG, nicméně je možné v přímém srovnání vyzdvihnout pružnost malé „čtrnáctistovky“, důstojný zvuk a především schopnost poskytovat v každém jízdním režimu dostatek točivého momentu, který je okamžitě k dispozici. Ve srovnání s ním je motor TDI velmi líný, na druhou stranu rychle oceníte perfektní funkci DSG, která řadí rychleji než většina z nás a navíc v pravý čas. V důsledku vás obě pohonné jednotky tlačí, abyste více než aktivně zacházeli s plynovým pedálem, což v případě motoru TSI vede také k nárůstu spotřeby paliva. V týdenním testu jsme se s čerstvě zajetým Touranem dostali v průměru jen lehce pod 10 litrů na 100 km, dlouhodobě však lze očekávat spotřebu okolo 8,5 až 9 litrů, záleží zde hlavně na řidiči. Popravdě řečeno, očekával jsem nižší spotřebu i u Caddyho, zde je však třeba vzít v úvahu jak vyšší hmotnost tak větší aerodynamický odpor, takže výsledných 7,9 litru není moc ani málo.
Při jízdě potěší oba automobily velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Caddy je samozřejmě ve vyšších rychlostech náchylnější na boční vítr, jednodušší zadní náprava, která snese větší zatížení, na nerovnostech trochu odskakuje, ale řízení je přesné a s rychlou odezvou. Touran kromě lepšího odpružení disponoval i většími a širšími koly, což rovněž přispělo k lepší stabilitě ve vyšších rychlostech. Ta je mimochodem s ohledem na nejvyšší rychlost vozu (200 km/h) samozřejmě velmi důležitá. V Caddym byl v rychlostech přes 140 km/h již velmi obtížný poslech audiosoustavy kvůli aerodynamickému hluku stejně jako vzájemná komunikace posádky.
Z hlediska praktičnosti a využitelnosti karoserie samozřejmě jinak vítězí Caddy, který profituje ze své výšky a bočních posuvných dveří umožňujících snadnější nástup do vozu. Touran naproti tomu nabízí mnohem luxusnější interiér s doplňky, o kterých se majiteli Caddy Life může jenom zdát. Samočinná klimatizace, audiosystém s 8 reproduktory, xenonová světla, palubní počítač Plus, ale také kožené čalounění jsou pro Caddy zapovězené stejně jako třeba hlavové airbagy a ESP, které je pouze za příplatek. Cestující na zadních sedadlech jsou navíc lehce diskriminováni i tím, že v zadních dveřích je otevíratelné pouze boční posuvné okénko na pravé straně. Další nectností Caddyho je příliš velké víko zavazadlového prostoru, které je třeba pečlivě zaklapnout, protože při normálním zavření nedovírá, a tak je nutné tento úkon opakovat několikrát za sebou. Řešením tohoto problému by ovšem mohly být příplatkové dvoukřídlé dveře. Caddy také nemá v nabídce střešní ližiny dodávané u Touranu ve standardu (pouze v černé barvě), stejně jako nenabízí narozdíl od Touranu otvor v pevné přepážce, a tak není možné převážet v něm například delší lyže či podobně disponované předměty. Problém by mohl nastat i při převozu více než dvou horských kol, nehledě na to, že z nich musíte sundat přední i zadní kolo, aby se do zavazadelníku vůbec vešly.
Cenově výhodnější osobní „užitkáč“ Caddy Life nakonec neporáží svého koncernového bratříčka hlavně proto, že není schopen zajistit posádce stejný komfort jako nákladní (N1) „osobák“ Touran. Oba automobily mají své kouzlo v unikátních pohonných ústrojích, v tomto ohledu je ostatně není možné ani srovnávat. Naše resumé zní: kdo není tak náročný, Caddy Life mu nabídne komplexní služby pro práci i zábavu všeho druhu, ti druzí ať si připlatí za dražší Touran, který by mohl být svým jízdním komfortem etalonem kompaktních MPV.
Foto: autor
Komerční sdělení