Těžko byste našli originálnější a svébytnější auto. C4 Cactus navíc jezdí docela dobře, má spoustu neobvyklých řešení a nabízí kompaktní rozměry a efektivní provoz. Design je daleko zábavnější než samotná jízda a sedadla jsou měkčí než podvozek. I tak se s ním jezdí překvapivě dobře.
Citroen C4 Cactus je něco naprosto nového, něco co nemá v současnosti obdoby. Vystoupil z davu, zahodil zažitou koncepci, zbořil pevně zakořeněná dogma v designu a jen díky tomu mohlo vzniknout něco naprosto jiného, převratně jednoduchého ale skvěle fungujícího. Citroen sebral odvahu a šel do toho po hlavě a s nutnou dávkou štěstí to není úplný propadák. Naopak, je to auto, které se skutečně povedlo a za tento počin, musí Citroen sklidit mocné ovace, ke kterým se i já přídávám. Mám však mnoho výtek a asi ani nepatřím do cílové skupiny. Přesto si Cactus odváží docela kladné hodnocení.
Design
U takového auta, nemohu design odbýt pár odstavci, jak mám ve zvyku. I když si myslím, že design každý posuzuje dle svého vkusu, zde si práce designérů Citroenu zaslouží i mou zvýšenou pozornost.
Vzali kus auta, ořezali vše nepotřebné, přidali ochranné polštáře, předělali design k nepoznání a vše ostré zaoblili. Výsledek je fantastický. Auto je lehké (váží okolo tuny, tudíž téměř o 200 kg méně, než konkurence) a kdekoliv se objeví, vzbudí nevídanou pozornost.
Na autě těžko budete hledat ostrou hranu, auto je celé zaoblené a dominantou jsou ochranné plasty se vzduchovými kapsami. Rohy předního a zadního nárazníku a zejména na dveřích ochrání lak a vlastně i auto od malých kolizí a bouchanců, kterých je ve městě spousta. Neopatrný řidič na parkovišti může způsobit hodně škody. U Cactusu vám to bude jedno.
Přední světla jsou velmi podobná těm, které jsou na C4 Picasso. Zbytek auta je naprostý originál.
Interiér
Důmyslný, útulný a prosvětlený interiér se nese ve stejném duchu jako exteriér. Tedy novátorská řešení, navzdory zavedeným standardům. Začnu od těch praktických, kterým je třeba čelní airbag spolujezdce umístěný ve stropu u hrany čelního okna, díky tomu máte velkou přihrádku, kterou otevíráte ze shora. I spolujezdec má více místa na nohy. Místo dveřních madel poutka, místo klasických budíků displej a místo ovladačů na středu přístrojové desky, taktéž jen displej. Vše má společného jmenovatele, kterým je snížení hmotnosti a ceny.
Tímto šetřením hmotnosti a ceny vozu přichází i hodně chyb. Chybí otáčkoměr (rádce řazení radí jen při řazení nahoru a s tichou 1,2 PureTech to může slabším řidičům dělat velký problém), spolujezdec nemá ve sluneční cloně zrcátko (ženy se budou vztekat) a stropní madla nemá ani jeden z cestujících. Elektrické stahování oken nemá automatické dojezdy jak u řidiče tak i u spolujezdce. Vzadu je jedna nedělitelná lavice a všude jsou tvrdé plasty. Uzavřel bych to tím, že zadní boční okna jsou jen výklopná (jako například ve Škodě Citigo) a ještě k tomu manuálně.
Motor
Přeplňovaný tříválec ve své silnější variantě s výkonem 81 kW a 205 Nm točivého momentu je úspěšná odpověď na přeplňované benzínové jednotky od konkurence. Má zdravou sílu i náruživost, lehce jde po otáčkách a odspodu se sbírá velmi rychle.
Nejvíce mu vyhovuje povalování se nad volnoběhem, kde má už dostatek síly. Však 205 Nm vám naservíruje už v 1500 otáčkách, tak nač jej točit. V tu chvíli je tichý, přede si jako koťátko a když chcete po něm akci, má hned roztočené malé turbo a přenáší všechnu svou sílu na kola.
Zvláště pak potěší šetřílky. Celý týdenní test jsem profrčel se spotřebou 5,1 litru. Nebyl problém se mimo město dostat i ke čtyřem litrům a to jsem se moc nehlídal. Při opravdu úsporné jízdě mimo město jsem na trase přes 50 km srazil apetit Cactusu až k 3,8 litrům. Reálně ale počítejte s 5, pokud jezdíte převážně v městském provozu, tak spíše s 6.
Jízda
Ve městě neoslní, rozbitá dlažba, kočičí hlavy nebo tramvajové pásy Cactusu nedělají dobře. Slyšíte tlukot, vrzání, auto vás natřásá a není si moc jisté zvolenou stopou. Když zvolníte tempo, je to daleko lepší a na méně rozbitých úsecích bude jízda pohodovější.
Po opuštění města jsem se několikrát přistihl, že jsem s Cactusem jel daleko rychleji, než bych si vůbec troufnul. Hmotnost lehce přes 1,1 tuny a poměr výkon hmotnost 98 koní na tunu přináší své ovoce.
Cactus s lehkostí projíždí vlásenku po vlásence a bez jakýchkoliv sportovních ambic se chová jistě a odhodlaně. Přenosy hmotnosti, grip i naklánění karoserie jsou spíše bližší kompaktnímu hatchbacku, než stylovce do města s karoserií vysoko nad zemí. Cactus je zábavný, hravý a překvapivě rychlý, to však jen do chvíle, než se asfalt změní v tankodrom, který je často realitou českých silnic. Výrazně znervózní stejně jako ve městě. Na nerovnostech se v zatáčce hrne a naplno se projevuje jednoduchý podvozek, s náhražkou McPherson a vlečnými rameny s torzní příčkou.
Říkám si, však to je správně, Cactus není auto na zábavu na okresce, ale přesto mě to trochu píchne u srdce, když by stačilo trochu kvalitnější techniku a hned by to bylo o desítky procent lepší. Nezbývá než zvolnit tempo a rozbité okresky neprofrčet, ale proplout. V tu chvíli auto filtruje nerovnosti daleko lépe, než ve městě. Karoserie se tolik nekroutí a uvnitř je překvapivě ticho i při vyšším tempu.
Dálniční přesuny jsou velmi pohodlné. O nutný kus nudnější, ale pokud šlápnete na plyn, auto zrychluje daleko za hranice zákonného limitu.
Dlouhý převod řízení, které je okolo středové polohy trochu nepřesné a bez zpětné vazby nebo kulisa řazení, která nemá ráda, když se na ni spěchá a synchrony nestíhají, nebo přeposilované brzdy jasně indikují, že doma je Cactus ve městě. Co naplat, že na dobré vozovce jezdí docela zábavně a že motor má síly na rozdávání.
Závěr
Cactus je prostě svéráz, nic pro konzervy, ale asi ani pro aktivnější rodiny, které auto využívají často. Mě sedí spíše v roli kámoše do města pro mladý pár. Stylový interiér vyváží spoustu praktických nedostatků, hravé tvary karoserie smažou mínusové body za otřesné řazení a pohodové jízdní vlastnosti setřesou každodenní stres. A ten pocit při parkování u obchoďáku, kdy se nemusíte bát obouchaných dveří? Ten je slastně návykový.
Pokud chcete Cactus jen do města, klidně si berte základní motor. Kdo chce ale jezdit i mimo něj a zvláště pak trochu svižnějším tempem, rozhodně by měl přemýšlet o přeplňovaném tříválci, který navíc jezdí za 5 litrů naturalu. A cena? Ještě do konce minulého měsíce bych si neodpustil větu na to, že Cactus je docela drahý špás, ale právě nyní Citroen zlevnil svůj nový crossover a jeho cena začíná na 299 990 Kč. Odlište se, zaujměte, buďte stylový a odpusťte mu ty chyby, však je to Cactus co nepíchá.
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena vozu: 299 990 Kč
Cena testované verze: 485 900 Kč
KLADY
- nízká hmotnost
- živý a úsporný motor
- jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
ZÁPORY
- přešlapy v interiéru
- chování na rozbytých komunikacích
Motorizace:
přeplňovaný zážehový tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,8 l / 4,0 l / 4,7 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 348 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 205/55 R16
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.