Těžko byste našli originálnější a svébytnější auto. C4 Cactus navíc jezdí docela dobře, má spoustu neobvyklých řešení a nabízí kompaktní rozměry a efektivní provoz. Design je daleko zábavnější než samotná jízda a sedadla jsou měkčí než podvozek. I tak se s ním jezdí překvapivě dobře.
Citroen C4 Cactus je něco naprosto nového, něco co nemá v současnosti obdoby. Vystoupil z davu, zahodil zažitou koncepci, zbořil pevně zakořeněná dogma v designu a jen díky tomu mohlo vzniknout něco naprosto jiného, převratně jednoduchého ale skvěle fungujícího. Citroen sebral odvahu a šel do toho po hlavě a s nutnou dávkou štěstí to není úplný propadák. Naopak, je to auto, které se skutečně povedlo a za tento počin, musí Citroen sklidit mocné ovace, ke kterým se i já přídávám. Mám však mnoho výtek a asi ani nepatřím do cílové skupiny. Přesto si Cactus odváží docela kladné hodnocení.
Design
U takového auta, nemohu design odbýt pár odstavci, jak mám ve zvyku. I když si myslím, že design každý posuzuje dle svého vkusu, zde si práce designérů Citroenu zaslouží i mou zvýšenou pozornost.
Vzali kus auta, ořezali vše nepotřebné, přidali ochranné polštáře, předělali design k nepoznání a vše ostré zaoblili. Výsledek je fantastický. Auto je lehké (váží okolo tuny, tudíž téměř o 200 kg méně, než konkurence) a kdekoliv se objeví, vzbudí nevídanou pozornost.
Na autě těžko budete hledat ostrou hranu, auto je celé zaoblené a dominantou jsou ochranné plasty se vzduchovými kapsami. Rohy předního a zadního nárazníku a zejména na dveřích ochrání lak a vlastně i auto od malých kolizí a bouchanců, kterých je ve městě spousta. Neopatrný řidič na parkovišti může způsobit hodně škody. U Cactusu vám to bude jedno.
Přední světla jsou velmi podobná těm, které jsou na C4 Picasso. Zbytek auta je naprostý originál.
Interiér
Důmyslný, útulný a prosvětlený interiér se nese ve stejném duchu jako exteriér. Tedy novátorská řešení, navzdory zavedeným standardům. Začnu od těch praktických, kterým je třeba čelní airbag spolujezdce umístěný ve stropu u hrany čelního okna, díky tomu máte velkou přihrádku, kterou otevíráte ze shora. I spolujezdec má více místa na nohy. Místo dveřních madel poutka, místo klasických budíků displej a místo ovladačů na středu přístrojové desky, taktéž jen displej. Vše má společného jmenovatele, kterým je snížení hmotnosti a ceny.
Tímto šetřením hmotnosti a ceny vozu přichází i hodně chyb. Chybí otáčkoměr (rádce řazení radí jen při řazení nahoru a s tichou 1,2 PureTech to může slabším řidičům dělat velký problém), spolujezdec nemá ve sluneční cloně zrcátko (ženy se budou vztekat) a stropní madla nemá ani jeden z cestujících. Elektrické stahování oken nemá automatické dojezdy jak u řidiče tak i u spolujezdce. Vzadu je jedna nedělitelná lavice a všude jsou tvrdé plasty. Uzavřel bych to tím, že zadní boční okna jsou jen výklopná (jako například ve Škodě Citigo) a ještě k tomu manuálně.
Motor
Přeplňovaný tříválec ve své silnější variantě s výkonem 81 kW a 205 Nm točivého momentu je úspěšná odpověď na přeplňované benzínové jednotky od konkurence. Má zdravou sílu i náruživost, lehce jde po otáčkách a odspodu se sbírá velmi rychle.
Nejvíce mu vyhovuje povalování se nad volnoběhem, kde má už dostatek síly. Však 205 Nm vám naservíruje už v 1500 otáčkách, tak nač jej točit. V tu chvíli je tichý, přede si jako koťátko a když chcete po něm akci, má hned roztočené malé turbo a přenáší všechnu svou sílu na kola.
Zvláště pak potěší šetřílky. Celý týdenní test jsem profrčel se spotřebou 5,1 litru. Nebyl problém se mimo město dostat i ke čtyřem litrům a to jsem se moc nehlídal. Při opravdu úsporné jízdě mimo město jsem na trase přes 50 km srazil apetit Cactusu až k 3,8 litrům. Reálně ale počítejte s 5, pokud jezdíte převážně v městském provozu, tak spíše s 6.
Jízda
Ve městě neoslní, rozbitá dlažba, kočičí hlavy nebo tramvajové pásy Cactusu nedělají dobře. Slyšíte tlukot, vrzání, auto vás natřásá a není si moc jisté zvolenou stopou. Když zvolníte tempo, je to daleko lepší a na méně rozbitých úsecích bude jízda pohodovější.
Po opuštění města jsem se několikrát přistihl, že jsem s Cactusem jel daleko rychleji, než bych si vůbec troufnul. Hmotnost lehce přes 1,1 tuny a poměr výkon hmotnost 98 koní na tunu přináší své ovoce.
Cactus s lehkostí projíždí vlásenku po vlásence a bez jakýchkoliv sportovních ambic se chová jistě a odhodlaně. Přenosy hmotnosti, grip i naklánění karoserie jsou spíše bližší kompaktnímu hatchbacku, než stylovce do města s karoserií vysoko nad zemí. Cactus je zábavný, hravý a překvapivě rychlý, to však jen do chvíle, než se asfalt změní v tankodrom, který je často realitou českých silnic. Výrazně znervózní stejně jako ve městě. Na nerovnostech se v zatáčce hrne a naplno se projevuje jednoduchý podvozek, s náhražkou McPherson a vlečnými rameny s torzní příčkou.
Říkám si, však to je správně, Cactus není auto na zábavu na okresce, ale přesto mě to trochu píchne u srdce, když by stačilo trochu kvalitnější techniku a hned by to bylo o desítky procent lepší. Nezbývá než zvolnit tempo a rozbité okresky neprofrčet, ale proplout. V tu chvíli auto filtruje nerovnosti daleko lépe, než ve městě. Karoserie se tolik nekroutí a uvnitř je překvapivě ticho i při vyšším tempu.
Dálniční přesuny jsou velmi pohodlné. O nutný kus nudnější, ale pokud šlápnete na plyn, auto zrychluje daleko za hranice zákonného limitu.
Dlouhý převod řízení, které je okolo středové polohy trochu nepřesné a bez zpětné vazby nebo kulisa řazení, která nemá ráda, když se na ni spěchá a synchrony nestíhají, nebo přeposilované brzdy jasně indikují, že doma je Cactus ve městě. Co naplat, že na dobré vozovce jezdí docela zábavně a že motor má síly na rozdávání.
Závěr
Cactus je prostě svéráz, nic pro konzervy, ale asi ani pro aktivnější rodiny, které auto využívají často. Mě sedí spíše v roli kámoše do města pro mladý pár. Stylový interiér vyváží spoustu praktických nedostatků, hravé tvary karoserie smažou mínusové body za otřesné řazení a pohodové jízdní vlastnosti setřesou každodenní stres. A ten pocit při parkování u obchoďáku, kdy se nemusíte bát obouchaných dveří? Ten je slastně návykový.
Pokud chcete Cactus jen do města, klidně si berte základní motor. Kdo chce ale jezdit i mimo něj a zvláště pak trochu svižnějším tempem, rozhodně by měl přemýšlet o přeplňovaném tříválci, který navíc jezdí za 5 litrů naturalu. A cena? Ještě do konce minulého měsíce bych si neodpustil větu na to, že Cactus je docela drahý špás, ale právě nyní Citroen zlevnil svůj nový crossover a jeho cena začíná na 299 990 Kč. Odlište se, zaujměte, buďte stylový a odpusťte mu ty chyby, však je to Cactus co nepíchá.
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena vozu: 299 990 Kč
Cena testované verze: 485 900 Kč
KLADY
- nízká hmotnost
- živý a úsporný motor
- jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
ZÁPORY
- přešlapy v interiéru
- chování na rozbytých komunikacích
Motorizace:
přeplňovaný zážehový tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,8 l / 4,0 l / 4,7 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 348 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 205/55 R16
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.