TEST: Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech - na oltáři stylu

ar2, 9. června 2015, 07:55 Google+

Těžko byste našli originálnější a svébytnější auto. C4 Cactus navíc jezdí docela dobře, má spoustu neobvyklých řešení a nabízí kompaktní rozměry a efektivní provoz. Design je daleko zábavnější než samotná jízda a sedadla jsou měkčí než podvozek. I tak se s ním jezdí překvapivě dobře.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Vše kde se ukážete, budete budit obdiv a rozruch.

Vše kde se ukážete, budete budit obdiv a rozruch. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Citroen C4 Cactus je něco naprosto nového, něco co nemá v současnosti obdoby. Vystoupil z davu, zahodil zažitou koncepci, zbořil pevně zakořeněná dogma v designu a jen díky tomu mohlo vzniknout něco naprosto jiného, převratně jednoduchého ale skvěle fungujícího. Citroen sebral odvahu a šel do toho po hlavě a s nutnou dávkou štěstí to není úplný propadák. Naopak, je to auto, které se skutečně povedlo a za tento počin, musí Citroen sklidit mocné ovace, ke kterým se i já přídávám. Mám však mnoho výtek a asi ani nepatřím do cílové skupiny. Přesto si Cactus odváží docela kladné hodnocení.

Design

U takového auta, nemohu design odbýt pár odstavci, jak mám ve zvyku. I když si myslím, že design každý posuzuje dle svého vkusu, zde si práce designérů Citroenu zaslouží i mou zvýšenou pozornost.

Vzali kus auta, ořezali vše nepotřebné, přidali ochranné polštáře, předělali design k nepoznání a vše ostré zaoblili. Výsledek je fantastický. Auto je lehké (váží okolo tuny, tudíž téměř o 200 kg méně, než konkurence) a kdekoliv se objeví, vzbudí nevídanou pozornost.

img-responsive

Patnáct vzduchových kapes na každé straně chrání dveře od drobných městských škrábanců. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Na autě těžko budete hledat ostrou hranu, auto je celé zaoblené a dominantou jsou ochranné plasty se vzduchovými kapsami. Rohy předního a zadního nárazníku a zejména na dveřích ochrání lak a vlastně i auto od malých kolizí a bouchanců, kterých je ve městě spousta. Neopatrný řidič na parkovišti může způsobit hodně škody. U Cactusu vám to bude jedno.

Přední světla jsou velmi podobná těm, které jsou na C4 Picasso. Zbytek auta je naprostý originál.

Interiér

Důmyslný, útulný a prosvětlený interiér se nese ve stejném duchu jako exteriér. Tedy novátorská řešení, navzdory zavedeným standardům. Začnu od těch praktických, kterým je třeba čelní airbag spolujezdce umístěný ve stropu u hrany čelního okna, díky tomu máte velkou přihrádku, kterou otevíráte ze shora. I spolujezdec má více místa na nohy. Místo dveřních madel poutka, místo klasických budíků displej a místo ovladačů na středu přístrojové desky, taktéž jen displej. Vše má společného jmenovatele, kterým je snížení hmotnosti a ceny.

img-responsive

Středový tunel zaujme mimo jiné i asymetrickými výdechy klimatizace. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Tímto šetřením hmotnosti a ceny vozu přichází i hodně chyb. Chybí otáčkoměr (rádce řazení radí jen při řazení nahoru a s tichou 1,2 PureTech to může slabším řidičům dělat velký problém), spolujezdec nemá ve sluneční cloně zrcátko (ženy se budou vztekat) a stropní madla nemá ani jeden z cestujících. Elektrické stahování oken nemá automatické dojezdy jak u řidiče tak i u spolujezdce. Vzadu je jedna nedělitelná lavice a všude jsou tvrdé plasty. Uzavřel bych to tím, že zadní boční okna jsou jen výklopná (jako například ve Škodě Citigo) a ještě k tomu manuálně.

Motor

Přeplňovaný tříválec ve své silnější variantě s výkonem 81 kW a 205 Nm točivého momentu je úspěšná odpověď na přeplňované benzínové jednotky od konkurence. Má zdravou sílu i náruživost, lehce jde po otáčkách a odspodu se sbírá velmi rychle.

img-responsive

Klasický kryt motoru nenajdete, tmavý plast bez prolisů, názvů a znaku výrobce nás překvapil. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Nejvíce mu vyhovuje povalování se nad volnoběhem, kde má už dostatek síly. Však 205 Nm vám naservíruje už v 1500 otáčkách, tak nač jej točit. V tu chvíli je tichý, přede si jako koťátko a když chcete po něm akci, má hned roztočené malé turbo a přenáší všechnu svou sílu na kola.

Zvláště pak potěší šetřílky. Celý týdenní test jsem profrčel se spotřebou 5,1 litru. Nebyl problém se mimo město dostat i ke čtyřem litrům a to jsem se moc nehlídal. Při opravdu úsporné jízdě mimo město jsem na trase přes 50 km srazil apetit Cactusu až k 3,8 litrům. Reálně ale počítejte s 5, pokud jezdíte převážně v městském provozu, tak spíše s 6.

Jízda

Ve městě neoslní, rozbitá dlažba, kočičí hlavy nebo tramvajové pásy Cactusu nedělají dobře. Slyšíte tlukot, vrzání, auto vás natřásá a není si moc jisté zvolenou stopou. Když zvolníte tempo, je to daleko lepší a na méně rozbitých úsecích bude jízda pohodovější.

Po opuštění města jsem se několikrát přistihl, že jsem s Cactusem jel daleko rychleji, než bych si vůbec troufnul. Hmotnost lehce přes 1,1 tuny a poměr výkon hmotnost 98 koní na tunu přináší své ovoce.

Cactus s lehkostí projíždí vlásenku po vlásence a bez jakýchkoliv sportovních ambic se chová jistě a odhodlaně. Přenosy hmotnosti, grip i naklánění karoserie jsou spíše bližší kompaktnímu hatchbacku, než stylovce do města s karoserií vysoko nad zemí. Cactus je zábavný, hravý a překvapivě rychlý, to však jen do chvíle, než se asfalt změní v tankodrom, který je často realitou českých silnic. Výrazně znervózní stejně jako ve městě. Na nerovnostech se v zatáčce hrne a naplno se projevuje jednoduchý podvozek, s náhražkou McPherson a vlečnými rameny s torzní příčkou.

Říkám si, však to je správně, Cactus není auto na zábavu na okresce, ale přesto mě to trochu píchne u srdce, když by stačilo trochu kvalitnější techniku a hned by to bylo o desítky procent lepší. Nezbývá než zvolnit tempo a rozbité okresky neprofrčet, ale proplout. V tu chvíli auto filtruje nerovnosti daleko lépe, než ve městě. Karoserie se tolik nekroutí a uvnitř je překvapivě ticho i při vyšším tempu.

Dálniční přesuny jsou velmi pohodlné. O nutný kus nudnější, ale pokud šlápnete na plyn, auto zrychluje daleko za hranice zákonného limitu.

Dlouhý převod řízení, které je okolo středové polohy trochu nepřesné a bez zpětné vazby nebo kulisa řazení, která nemá ráda, když se na ni spěchá a synchrony nestíhají, nebo přeposilované brzdy jasně indikují, že doma je Cactus ve městě. Co naplat, že na dobré vozovce jezdí docela zábavně a že motor má síly na rozdávání.

Závěr

Cactus je prostě svéráz, nic pro konzervy, ale asi ani pro aktivnější rodiny, které auto využívají často. Mě sedí spíše v roli kámoše do města pro mladý pár. Stylový interiér vyváží spoustu praktických nedostatků, hravé tvary karoserie smažou mínusové body za otřesné řazení a pohodové jízdní vlastnosti setřesou každodenní stres. A ten pocit při parkování u obchoďáku, kdy se nemusíte bát obouchaných dveří? Ten je slastně návykový.

img-responsive

Místo ostrých hran, oblé tvary. C4 Cactus vystupuje z davu. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Pokud chcete Cactus jen do města, klidně si berte základní motor. Kdo chce ale jezdit i mimo něj a zvláště pak trochu svižnějším tempem, rozhodně by měl přemýšlet o přeplňovaném tříválci, který navíc jezdí za 5 litrů naturalu. A cena? Ještě do konce minulého měsíce bych si neodpustil větu na to, že Cactus je docela drahý špás, ale právě nyní Citroen zlevnil svůj nový crossover a jeho cena začíná na 299 990 Kč. Odlište se, zaujměte, buďte stylový a odpusťte mu ty chyby, však je to Cactus co nepíchá.

Celkové hodnocení: 91%

Základní cena vozu:  299 990 Kč

Cena testované verze: 485 900 Kč

KLADY

- nízká hmotnost

- živý a úsporný motor

- jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

ZÁPORY

- přešlapy v interiéru

- chování na rozbytých komunikacích

Motorizace:

přeplňovaný zážehový tříválec

objem: 1199 cm3

nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min

největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min

palivo: benzín

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,8 l / 4,0 l / 4,7 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 348 litrů

hmotnost: 1465 kg 

objem palivové nádrže: 53 litrů

rozměr pneumatik: 205/55 R16

Vytisknout

Diskuze: TEST: Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech - na oltáři stylu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Audi

Exkluzivní limotovaná edice S3 pro americký trh

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud