Těžko byste našli originálnější a svébytnější auto. C4 Cactus navíc jezdí docela dobře, má spoustu neobvyklých řešení a nabízí kompaktní rozměry a efektivní provoz. Design je daleko zábavnější než samotná jízda a sedadla jsou měkčí než podvozek. I tak se s ním jezdí překvapivě dobře.
Citroen C4 Cactus je něco naprosto nového, něco co nemá v současnosti obdoby. Vystoupil z davu, zahodil zažitou koncepci, zbořil pevně zakořeněná dogma v designu a jen díky tomu mohlo vzniknout něco naprosto jiného, převratně jednoduchého ale skvěle fungujícího. Citroen sebral odvahu a šel do toho po hlavě a s nutnou dávkou štěstí to není úplný propadák. Naopak, je to auto, které se skutečně povedlo a za tento počin, musí Citroen sklidit mocné ovace, ke kterým se i já přídávám. Mám však mnoho výtek a asi ani nepatřím do cílové skupiny. Přesto si Cactus odváží docela kladné hodnocení.
Design
U takového auta, nemohu design odbýt pár odstavci, jak mám ve zvyku. I když si myslím, že design každý posuzuje dle svého vkusu, zde si práce designérů Citroenu zaslouží i mou zvýšenou pozornost.
Vzali kus auta, ořezali vše nepotřebné, přidali ochranné polštáře, předělali design k nepoznání a vše ostré zaoblili. Výsledek je fantastický. Auto je lehké (váží okolo tuny, tudíž téměř o 200 kg méně, než konkurence) a kdekoliv se objeví, vzbudí nevídanou pozornost.
Na autě těžko budete hledat ostrou hranu, auto je celé zaoblené a dominantou jsou ochranné plasty se vzduchovými kapsami. Rohy předního a zadního nárazníku a zejména na dveřích ochrání lak a vlastně i auto od malých kolizí a bouchanců, kterých je ve městě spousta. Neopatrný řidič na parkovišti může způsobit hodně škody. U Cactusu vám to bude jedno.
Přední světla jsou velmi podobná těm, které jsou na C4 Picasso. Zbytek auta je naprostý originál.
Interiér
Důmyslný, útulný a prosvětlený interiér se nese ve stejném duchu jako exteriér. Tedy novátorská řešení, navzdory zavedeným standardům. Začnu od těch praktických, kterým je třeba čelní airbag spolujezdce umístěný ve stropu u hrany čelního okna, díky tomu máte velkou přihrádku, kterou otevíráte ze shora. I spolujezdec má více místa na nohy. Místo dveřních madel poutka, místo klasických budíků displej a místo ovladačů na středu přístrojové desky, taktéž jen displej. Vše má společného jmenovatele, kterým je snížení hmotnosti a ceny.
Tímto šetřením hmotnosti a ceny vozu přichází i hodně chyb. Chybí otáčkoměr (rádce řazení radí jen při řazení nahoru a s tichou 1,2 PureTech to může slabším řidičům dělat velký problém), spolujezdec nemá ve sluneční cloně zrcátko (ženy se budou vztekat) a stropní madla nemá ani jeden z cestujících. Elektrické stahování oken nemá automatické dojezdy jak u řidiče tak i u spolujezdce. Vzadu je jedna nedělitelná lavice a všude jsou tvrdé plasty. Uzavřel bych to tím, že zadní boční okna jsou jen výklopná (jako například ve Škodě Citigo) a ještě k tomu manuálně.
Motor
Přeplňovaný tříválec ve své silnější variantě s výkonem 81 kW a 205 Nm točivého momentu je úspěšná odpověď na přeplňované benzínové jednotky od konkurence. Má zdravou sílu i náruživost, lehce jde po otáčkách a odspodu se sbírá velmi rychle.
Nejvíce mu vyhovuje povalování se nad volnoběhem, kde má už dostatek síly. Však 205 Nm vám naservíruje už v 1500 otáčkách, tak nač jej točit. V tu chvíli je tichý, přede si jako koťátko a když chcete po něm akci, má hned roztočené malé turbo a přenáší všechnu svou sílu na kola.
Zvláště pak potěší šetřílky. Celý týdenní test jsem profrčel se spotřebou 5,1 litru. Nebyl problém se mimo město dostat i ke čtyřem litrům a to jsem se moc nehlídal. Při opravdu úsporné jízdě mimo město jsem na trase přes 50 km srazil apetit Cactusu až k 3,8 litrům. Reálně ale počítejte s 5, pokud jezdíte převážně v městském provozu, tak spíše s 6.
Jízda
Ve městě neoslní, rozbitá dlažba, kočičí hlavy nebo tramvajové pásy Cactusu nedělají dobře. Slyšíte tlukot, vrzání, auto vás natřásá a není si moc jisté zvolenou stopou. Když zvolníte tempo, je to daleko lepší a na méně rozbitých úsecích bude jízda pohodovější.
Po opuštění města jsem se několikrát přistihl, že jsem s Cactusem jel daleko rychleji, než bych si vůbec troufnul. Hmotnost lehce přes 1,1 tuny a poměr výkon hmotnost 98 koní na tunu přináší své ovoce.
Cactus s lehkostí projíždí vlásenku po vlásence a bez jakýchkoliv sportovních ambic se chová jistě a odhodlaně. Přenosy hmotnosti, grip i naklánění karoserie jsou spíše bližší kompaktnímu hatchbacku, než stylovce do města s karoserií vysoko nad zemí. Cactus je zábavný, hravý a překvapivě rychlý, to však jen do chvíle, než se asfalt změní v tankodrom, který je často realitou českých silnic. Výrazně znervózní stejně jako ve městě. Na nerovnostech se v zatáčce hrne a naplno se projevuje jednoduchý podvozek, s náhražkou McPherson a vlečnými rameny s torzní příčkou.
Říkám si, však to je správně, Cactus není auto na zábavu na okresce, ale přesto mě to trochu píchne u srdce, když by stačilo trochu kvalitnější techniku a hned by to bylo o desítky procent lepší. Nezbývá než zvolnit tempo a rozbité okresky neprofrčet, ale proplout. V tu chvíli auto filtruje nerovnosti daleko lépe, než ve městě. Karoserie se tolik nekroutí a uvnitř je překvapivě ticho i při vyšším tempu.
Dálniční přesuny jsou velmi pohodlné. O nutný kus nudnější, ale pokud šlápnete na plyn, auto zrychluje daleko za hranice zákonného limitu.
Dlouhý převod řízení, které je okolo středové polohy trochu nepřesné a bez zpětné vazby nebo kulisa řazení, která nemá ráda, když se na ni spěchá a synchrony nestíhají, nebo přeposilované brzdy jasně indikují, že doma je Cactus ve městě. Co naplat, že na dobré vozovce jezdí docela zábavně a že motor má síly na rozdávání.
Závěr
Cactus je prostě svéráz, nic pro konzervy, ale asi ani pro aktivnější rodiny, které auto využívají často. Mě sedí spíše v roli kámoše do města pro mladý pár. Stylový interiér vyváží spoustu praktických nedostatků, hravé tvary karoserie smažou mínusové body za otřesné řazení a pohodové jízdní vlastnosti setřesou každodenní stres. A ten pocit při parkování u obchoďáku, kdy se nemusíte bát obouchaných dveří? Ten je slastně návykový.
Pokud chcete Cactus jen do města, klidně si berte základní motor. Kdo chce ale jezdit i mimo něj a zvláště pak trochu svižnějším tempem, rozhodně by měl přemýšlet o přeplňovaném tříválci, který navíc jezdí za 5 litrů naturalu. A cena? Ještě do konce minulého měsíce bych si neodpustil větu na to, že Cactus je docela drahý špás, ale právě nyní Citroen zlevnil svůj nový crossover a jeho cena začíná na 299 990 Kč. Odlište se, zaujměte, buďte stylový a odpusťte mu ty chyby, však je to Cactus co nepíchá.
Celkové hodnocení: 91%
Základní cena vozu: 299 990 Kč
Cena testované verze: 485 900 Kč
KLADY
- nízká hmotnost
- živý a úsporný motor
- jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu
ZÁPORY
- přešlapy v interiéru
- chování na rozbytých komunikacích
Motorizace:
přeplňovaný zážehový tříválec
objem: 1199 cm3
nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min
největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,8 l / 4,0 l / 4,7 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 348 litrů
hmotnost: 1465 kg
objem palivové nádrže: 53 litrů
rozměr pneumatik: 205/55 R16
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?