V segmentu malých rodinných vozů nás zaujal letošní přírůstek značky Nissan, tedy model Note. Chtěli jsme jej poznat trochu blíž a přinést vám bezprostřední pocity.
Půjčili jsme si tedy narychlo alespoň základní verzi pětidvéřového hatchbacku Note Visia-Tekna s motorem o objemu 1.4 l (65 kW). Přestože vnější tvary jsou, jak už je to u Nissanu v posledních letech zvykem, malinko pro střední Evropu odvážnější, interiér je v přísném konzervativním stylu. Příjemný, pohodlný, ucelený. Sedadla příjemně tvarovaná, s pohodlným pohledem na přístrojovou desku. Malinko nás zklamal prostor pro manipulaci se sedadly a nemožnost si výškově nastavit sedadlo u řidiče. Vnitřní prostor je pro automobil této třídy prvotřídní. Vnější tvary mají ovšem něco do sebe. Nissan Note vybočuje ze standardů jednoduchých stylů. Jeho konstruktéři vsadili na příjemný vzhled, když nás ze předu přivítal sympatický úsměv přední masky vozu s protáhlými svítilnami a aerodynamicky perfektně zvládnutá čelní linie předního sloupku. Zadní část je ve znamení strmě zkosené zádě s integrovanými koncovými svítilnami v bočních sloupcích. Ty ale jak je to obvyklé nekončí u střechy, ale jsou protažené až na střechu a tím tvoří bumerangový tvar, což se stalo symbolem promo podpory samotné továrny pro propagaci tohoto modelu.
Dobré auto není jen o tvarech karoserie. Mezi hodnocené kvality patří i jízdní vlastnosti. A ty má Note velmi dobré. Jeho konstruktéři vyladili podvozek tak, že je možné bezpečně a přitom dynamicky projíždět zatáčky, při čemž vůz sedí na silnici, jako přibitý. A nejen v zatáčkách drží stopu, vůz reaguje na sebemenší pohyb volantem. Řazení je přesné, ale vadila nám dost dlouhá řadící páka, což už dnes není stylové.
Co se týče výbavy modelu Note, tak v nejluxusnější výbavě je běžné, že jsou sedadla potažená kůží, na pedálech se hrdě blyští leštěný kov a hliníkové prvky na palubní desce včetně střední konzoly propůjčují vnitřku vozu sportovní charakter. Ve výbavě Family Pack zase automobil vyhoví zcela určitě mladým rodinám. Zadní strana předních sedadel je vybavena vyklápěcími stolky a širokými kapsami. Pro hašteřící se děti je zde k dispozici dělící sklopná opěrka, která natotata oddělí válčící půlky zadních sedadel. Zavazadlový prostor vyhovuje očekávání této třídy. Základní provedení počítá s 280 litry, je ale mnoho možností, jak jej můžete rozšířit. Po posunutí zadních sedadel dopředu hned hodnota zadního prostoru vzroste na 337 litrů. Novinkou zde je Flexi Board, což je dvojité dno kufru. Maximální kapacita kufru je tak 437 litrů.
U Nissanu je obvyklé, že můžeme počítat se čtyřmi typy pohonných jednotek. V nabídce jsou dva dieselové motory 1.5 dCi (50 kW / 68 k a nebo 63 kW / 88 k) a dva benzínové agregáty 1.4 nebo 1.6 litrů (65 kW /88 k a nebo 81 kW / 110 k).
Každý model Nissanu Note má už v základní výbavě elektronický posilovač řízení, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly, dálkově ovládaná centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, dva přední airbagy a posuvná zadní sedadla. Ve vyšších výbavách dále najdeme ESP, přední mlhovky, automatickou aktivaci světel, el. ovládání zadních oken a zadní stěrač.
Model je možné zakoupit ve výbavách Visia - Tekna (benzín od 349 900,- a diesel od 399 900,-), Visia – Acenta (benzín od 394 900,- a diesel od 444 900,-) a nakonec Acenta – Tekna (benzín od 464 900,- a diesel od 512 900,-).
Za zapůjčení automobilu děkujeme společnosti NISSAN STANĚK BRNO. Foto: anniamges.com
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.