Dalším cílem hledáčku redakčního zaměřovače pro náš test se stal Seat León 2.0 TDI, který jsme prověřili redakčním, tentokrát však dálkovým testem.
Testovaný vůz pod kapotou ukrýval koncernový čtyřválec 2.0 TDI (103kW ve 4000 ot/min a 320Nm v 1750-2500 ot-min), který byl řízen obvyklou šestistupňovou, manuálně řazenou převodovkou. Maximální rychlost je výrobcem udávána 205 km/h a kombinovaná spotřeba má činit 5.6 l/100km. Vůz byl ve vyšší výbavě Stylance, která zahrnovala ve standardu nejnovější 16“ sedmi paprsková kola Vega z lehké slitiny, tří paprskový volant s výškovým a podélným nastavením, potažený kůží, palubní počítač s funkcí “Coming home”, tempomat, tónovaná determální skla, klimatizaci „Climatic“ a pro elegantnější vzhled vozu, barvu v metalíze odstín „Rubi červená“. Základní porovnání lze provést s jeho sourozenci, Alteou a Toledem. Prakticky vychází z těchto rodinných příslušníků, odlišnosti hledejme spíše v detailech karoserie a rozměrech. Jako u jeho sourozenců, je i z Leóna dobrý výhled, který kazí jen pohled šikmo vpřed, kterému ani zde nepomáhají malá okénka mezi A sloupkem a zpětnými zrcátky, která disponují funkci „Parkovací pozice“ - sklopení zrcátek v případě potřeby. Naše vozidlo mělo příjemně tvarovaná sedadla, výškově nastavitelná a vybavena bočními airbagy a bederní opěrkou. Velmi jsme ocenili stěrače, které svoji základní pozici měly ve svislé poloze. Nový Seat León 2.0 TDI v nás zanechal velmi pozitivní dojmy. S tímto vozem jsme najezdili téměř 4 700 km. Našim cílem bylo otestovat jeho vlastnosti, náklady na tak dlouhou cestu a samozřejmě i porovnání poměru integrovaného komfortu a možnosti sportovní a klasicky ekonomické jízdy. A jak to dopadlo? Pojďme se na to společně podívat... Start testu započal v Brně, dalšími důležitými městy byly Vídeň, Benátky, Janov, Monte Carlo, Nice, Cannes, Marseille, Montpellier, Girona a cíl cesty Barcelona. Tzn., že cesta do Barcelony byla tvořena záměrně více dálničními úseky, než okresními silnicemi, ovšem, v některých městech nebylo možné se nezastavit, např. Janov a Monte Carlo. Cesta zpět počítala spíše s okresními silnicemi, takže trasu tvořila tato města: Lyon, Montbéliard, Mulhouse, Freiburg, Mnichov, Linz, Vídeň a Brno. Celkem jsme ujeli 4 684 kilometrů. Spotřebovali jsme čtyři a půl plných 55ti litrových nádrží nafty. Výrobce automobilu udává průměrnou spotřebu nafty ve městě 7,4 l / 100 km, mimo město 4,6 l / 100 km a průměrnou spotřebu 5,6 l / 100km. Naše měření bylo malinko ovlivněno naší zátěží a to tříčlennou posádkou vozu a také patřičnou zátěží v zavazadlovém prostoru. I přes naši snahu jsme spotřebu ve městě nestáhli pod 7,7 l / 100 km, mimo město jsme dosáhli poměrné slušné hodnoty 5,1 l / 100 km a průměrná spotřeba kolísala u hodnoty 5,8 l / 100 km. Výsledek je tedy velmi pozitivní, navíc v nás motor 2.0 TDI s technologií čerpadlo – tryska zanechal velmi dobrý pocit z celé cesty. Jeho dynamičnost nás až překvapovala, přece jenom León není malým a nejlehčím vozem. Při testu sportovní jízdy jsme se se spotřebou dostali na hodnotu 8,3 l / 100 km, je ovšem otázka zda naše pojetí sportovní jízdy lze použít pro srovnání s jinými testovanými vozy. Přece jenom při nerovném terénu je velký rozdíl mít auto jen s řidičem a nebo s řidičem a dvěma spolucestujícími plus jejich zavazadla. Velkou zásluhu na úspoře paliva měl však tempomat. Také jsme se opět přesvědčili, že koncernový podvozek ve spojení s nízkoprofilovými pneumatikami Pirelli dokáže zázraky. León velmi jemně a přitom rychle reagoval na pohyb volantu, tedy držel okamžitě směr, který díky posilovači řízení bylo možné měnit malíčkem. Zejména v Janově jsme ocenili poloměr zatáčení, který je poměrně malý. Díky sportovní „tvrdosti“ vozu jsme pocítili při jízdě po horších vozovkách i sebemenší nerovnosti. To se snažily kompenzovat příjemné sedačky, které dobře vedly řidiče i spolujezdce. Hodně jsme ocenili dobře tvarovanou ergonometrii prostoru řidiče, přesné řazení a zase, abychom byli spravedliví, malé mínus si odnáší zadní sedačky, které jsou spíše pro krátké jízdy, než odpočinek třetího řidiče při takto náročné expedici. Naopak, zadní část vozu disponuje poměrně velkým prostorem pro nohy cestujících, na což doplatil zavazadlový prostor vozu, mimochodem, objem zavazadlového prostoru je 341 litrů. Na závěr, k celkově dobrému pocitu přidáme ještě tzv. třešinku na dortu, kterou v tomto případě tvoří drobné vymoženosti, jako senzor hlídání změny tlaku v pneumatikách, tří ramenný výškové a podélně nastavitelný volant potažený kůží, která pokrývá i řadící páku, tzv. make-up zrcátka jsou osvětlená, el. ovládání předních a zadních oken, funkce „Coming Home“, palubní počítač, agile chassis no a nakonec mnoho odkládacích schránek. Jak jsme dokázali, lze Seat León použít i na tak dalekou cestu, jako je 26ti hodinová cesta do Barcelony a následně 30ti hodinová cesta zpět. Jeho úspornost je patrná a pohodlí, i když malinko omezené díky sportovnímu ladění vozu, avšak kompenzované komfortem výbavy je také na vysoké úrovni. Tomuto dravci přejeme mnoho úspěchů na trhu a už se těšíme na další test dalšího vozu koncernu VW Group.
A zde je několik údajů udávaných výrobcem: Motor
2.0 / 103 KW 16 V PD
Typ motoru
Řadový čtyřválec
Zdvihový objem cbm
1968
Kompresní poměr
18.5
Maximální výkon k/kW při ot/min
140/103/4000
Max. točivý moment Nm/ ot/min
320/1750 - 2500
Jízdní vlastnosti
Max.rychlost (km/h)
205
Zrychlení 0-100 km/h (s)
9.3
Zrychlení 0-1000 m (s)
30.6
Spotřeba paliva
Ve městě (l/100km)
7.4
Mimo město (l/100km)
4,6
Průměrná spotřeba (l/100km)
5.6
Podvozek
Vpředu
MC Pherson se stabilizátorem
Vzadu
Víceprvkové zavěšení
Systém řízení
Elektromechanický posilovač
Otáčení (m)
10.7
Přední/zadní brzdy
Kotoučové s vnitřním chlazením/kotoučové
Přední brzdy
288 x 25
Zadní brzdy
255 x 10
Rozměry
Karoserie
5 dveří
Délka / šířka / výška (mm)
4315 / 1768 / 1458
Rozvor (mm)
2578
Objem zavazadlového prostoru (l)
341
Kapacita nádrže (l)
55
Hmotnosti
Pohotovostní hm. min - max (kg)
1315 - 1422
Celková hmotnost (kg)
1885
Cena modelu Stylance 604 300,- Kč Foto: annimages.comExtrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.