Základní model BMW X3 pohání čtyřválec 2,0 l pracující na principu vynálezu Rudolfa Diesela, což může být na první pohled považováno za prvek, který není této značky hoden.
Nenechte se ale mýlit, s jmenovaným vozidlem si totiž dobře zajezdíte, a navíc můžete na většinu obsluh čerpacích stanic dělat „dlouhý nos”, protože naftu nebude muset doplňovat často. Menší vůz z nabídky mnichovských čtyřkolek již dávno překonal v prodejích svého většího a také staršího „bratra”, což je samozřejmě logické a odpovídá to postavení obou automobilů na trhu. X3 má navíc tu výhodu, že ve svém segmentu kompaktních terénních čtyřkolek nemá v podstatě odpovídající konkurenci. Jelikož Mercedes-Benz, Audi a možná Volkswagen žádný podobný automobil zatím nenabízejí, hledají si u BMW konkurenci sami, mohli bychom říci při pohledu na základní model nabídky s čtyřválcovým turbodieselem 2,0 l. Svými parametry totiž tato varianta přímo útočí na současné japonské vládce kompaktních SUV, které pohání naftové srdce – Nissan X-Trail 2.2 dCi (100 kW) a Honda CR-V 2.2 CDTi (103 kW). Japonské bestsellery jsou však cenově „trochu jinde“, a také jejich image se od automobilů s modrobílou roztočenou vrtulí trochu odlišuje. Posledním srovnatelným automobilem je pak Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD (110 kW), ovšem toto stylové terénní kombi pomalu končí svou poměrně krátkou kariéru kvůli nástupu nové modelové řady 159.
Automobilka BMW si získala prestiž výrobou modelů se sportovním duchem, i když se jednalo o luxusní sedan. V poslední době ale dostávají mnichovští motoráři nejrůznější ocenění především za pohonné jednotky na naftu, která byla dříve považována za palivo vhodné maximálně pro kamna, lokomotivy, traktory a nákladní vozy. Jenže časy se mění, vždyť například vznětový třílitrový šestiválec v sedanu BMW 535d dosahuje největšího výkonu 200 kW a točivého momentu 560 N.m a při akceleraci nezůstává o pozadu za sportovní verzí M5. Dvoulitr v této verzi X3 je pochopitelně skromnější. Díky nové generaci přímého vstřikování common-rail, turbodmychadlu výfukových plynů s chladičem stlačeného vzduchu a relativně nízkému stupni komprese 17:1 dosahuje tento čtyřválec největšího výkonu 110 kW a točivého momentu 330 N.m. To je sice o 10 kW, respektive 10 N.m méně, než u motorů v sedanech a kombi nové trojkové řady, nicméně i tak jde o solidní parametry, které agilnímu SUV umožňují dosahovat velmi dobrých výkonů na silnici při zachování příznivé spotřeby. Není problém (a netrvá to ani příliš dlouho) rozhýbat X3 na rychlost okolo 200 km/h (podle údajů rychloměru), přičemž spotřeba se při tomto tempu jen pomalu přehupuje přes 10 l na 100 km. Pokud však dodržujete rychlostní limity a jezdíte plynule, pohybuje se spotřeba mezi 7,5 až 8 l na 100 km. Svůj díl zásluh na celkových jízdních výkonech má zcela jistě šestistupňová ručně řazená převodovka, jejíž odstupňování podporuje dynamiku (v nižších převodových stupních) i hospodárnost (ve vyšších stupních) provozu. Řídit uvedené BMW je samozřejmě radost. Radost máte z toho, jak přesné a pohotové jsou řízení, respektive reakce vozu na vaše pokyny, jak se chová brzdný systém, a vůbec, jak se automobil projevuje celkově na silnici. I když to samozřejmě nelze srovnávat s trojkovou řadou (přece jen leží těžiště X3 o několik centimetrů výše), najdeme v kategorii SUV jen stěží něco lepšího, pokud opomineme zmiňované kombi Alfa Crosswagon, které ovšem vzniklo úpravou sportovního sedanu. X3 se navíc chová jako pravý „bavorák“, což má na svědomí pohon všech kol xDrive, neboť ten umožňuje, aby ve standardním režimu proudila všechna síla na zadní kola.
Systém xDrive dnes patrně představuje to „nej“, co se v oblasti samočinně přiřaditelného pohonu všech kol podařilo vymyslet, a hlavně vyrobit. Lamelová spojka v olejové lázni znamenala revoluci v systémech 4WD, které postupně pronikly z „čistokrevných“ off-roadů až do převodných ústrojí silničních vozů. Dnes je tento dříve podceňovaný systém zcela rovnoprávný s trvalými pohony všech kol s mezinápravovým diferenciálem, jež dnes reprezentují značky Mercedes-Benz, Audi či Subaru. U BMW dokonce tvrdí, že reakce na proklouznutí zadních kol trvá několik milisekund, respektive je okamžitá. V praxi to samozřejmě nepoznáte, nicméně právě čas rozhoduje o tom, že připojení pohonu všech kol se nemine účinkem. Neméně důležitou součástí systémů pohonu jsou ovšem také trakční pomůcky a také zde představuje X3 špičku ve své kategorii. Jelikož přední ani zadní diferenciál nemají žádnou brzdu, která by je omezovala v jejich přirozeném chování, kdy točivý moment proudí na kolo s menším odporem, pomáhá si „bavorák“ brzdami, které umožňují, aby se síla dostala na ta kola, která mají možnost záběru. Kromě toho je X3, stejně jako všechny čtyřkolky BMW a Land Rover, vybaven systémem HDC (Hill Descent Control), jenž na stejném principu přibržďování jednotlivých kol umožňuje kontrolované sjíždění extrémních srázů odpovídající rychlostí bez použití nožních pedálů. Vzhledem k výkonům a použití X3 není tato výbava určena pro terénní expedice, ostatně tomuto vozu chybí vyšší světlá výška či terénní redukce. Na horách v zimních podmínkách bude tento „bavorák“ velmi dobrým společníkem a „ve štychu“ vás rozhodně jen tak nenechá.
Kromě toho, že nemám výhrady vůči jízdním výkonům ani vlastnostem, musím pochválit i karoserii. Každé BMW bylo, je a bude automobilem, který řidiče potěší; z praktických hledisek (například při přepravování zavazadel) mu nebylo také nikdy možné nic vytknout. X3 je v tomto ohledu stejnou výjimkou. Objem zavazadlového prostoru dosahuje v základním uspořádání téměř půl kubíku, zavazadlový prostor má rovnou podlahu a praktická oka, v prostoru pro cestující, které se zavazadelníkem spojuje otvor pro lyže v opěradle zadní lavice, pak najdete užitečné odkládací prostory, a dokonce držáky na nápoje.
BMW X3 je další z řady rodinných ideálů. Rozumnou velikostí, přiměřenými výkony či malou spotřebou se důrazně hlásí o pozici domácího miláčka, cenou však zůstává pro většinu z nás nedosažitelným. I když všechno je relativní, protože u BMW patří právě tato verze mezi nejlevnější. Foto: Jiří Kaloč
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.