Myslí to upřímně! A doopravdy, ne jako naši čelní představitelé strany a vlády.
Nekopejme však do politicky vyhořelého paliva, není to vtipné ani vhodné, a podívejme se raději podrobně na čelního představitele jedné americké značky, jejíž jméno je synonymem českého označení terénního automobilu. Upřímná je nová generace Grand Cherokee svým designem i svými vlastnostmi. Obojí už na první pohled vypovídá o tom, že si věrní zákazníci Jeepu, a zejména modelu Grand Cherokee přijdou na své a ještě k tomu dostanou něco navíc.
Těžko říci, zda mě nová generace zklamala či zda nabízí přesně to, co si zákazníci Jeepu přejí. Mám tím na mysli jistou konzervativnost nového modelu, který na první pohled jakoby nenabízel nic nového. Potřebujete poctivého, nenápadného, a přitom spolehlivého společníka na silnici i do terénu? Máte alespoň trochu amerického ducha, a přitom vám spotřeba není lhostejná? Pak právě pro vás je určen nový Grand Cherokee se stuttgartským turbodieselem 3,0 l, který dnes najdeme mimo jiné také pod kapotou nové generace Mercedesu třídy M. Zatímco ve Stuttgartu spojili tento motor s novým sedmistupňovým "automatem" 7G-Tronic, musí si jeep vystačit s pětistupňovou samočinnou převodovkou, která pochází ještě z doby, kdy pod kapotou minulé generace klapal pětiválec 2,7 l. Na tom naštěstí není vůbec nic špatného, protože výkony nového motoru jsou podstatně lepší, a tak se také jízdní výkony Grand Cherokee posunuly do nové dimenze, což samozřejmě podporuje i inovovaný koncept podvozku. Nový Grand Cherokee totiž nyní nabízí jako druhý jeep v historii po modelu Cherokee nezávislé zavěšení předních kol, což se velmi pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech vozu. Nelze sice říci, že by se nový model nyní choval vysloveně sportovně, nicméně svezení v něm je úplně jiné než charakteristické "medové vlnění" předcházející generace. Zadní náprava pak zůstala tuhá, aby byla zajištěna dobrá přizpůsobivost podvozku terénním nerovnostem. Automobil sice disponuje samonosnou karoserií, ale pod ní jsou ukryty svařené rámové průvlaky, které zajišťují dostatečnou tuhost a pevnost celé konstrukce při jízdě terénem a zároveň je vůz díky tomu o necelých 100 kg lehčí než například nový Mercedes třídy M, který se spoléhá pouze na samonosnou karoserii. Proto dává jeepu i dieselový šestiválec doslova křídla, o čemž svědčí hodnoty akcelerace i nejvyšší rychlost. Pokud bychom ho mohli s něčím srovnat, nabízí se třeba Grand Cherokee předchozí generace s motorem V8 4,7 l, který potřebuje ke zrychlení z klidu na 100 km/h bezmála o vteřinu déle a nestačil by na tento turbodiesel ani v pružném zrychlení z 60-100 km/h, respektive z 80-120 km/h. Tento jeep je mimochodem další dieselovou terénní čtyřkolkou, která bez problémů dokáže překročit nejvyšší rychlost 200 km/h. Grand Cherokee 3.0 CRD je přitom poměrně skromný ve spotřebě paliva, i když je jasné, že stálý pohon všech kol, vysoká hmotnost a poměrně vysoká karoserie si žádají své. Pokud se pohybujete rychlostmi, které jsou uzákoněny vyhláškou, můžete spotřebu turbodieselu stlačit i pod 10 l na 100 km, pokud popustíte uzdu vášním a necháte šest válců na plno rozehrát rytmicky dunivou etudu, nedostanete se stejně přes 16 l. Technici firmy Jeep neustále vylepšují pohon všech kol a v poslední generaci Grand Cherokee jej vypiplali pod názvem QuadraDrive II k naprosté dokonalosti. Dobrou trakci tohoto jeepu nyní zajišťuje trvalý pohon všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu. V okamžicích, kdy se některé z kol dostane na kluzký podklad, nastupují samočinně pracující lamelové spojky, jež nahrazují závěry všech tří diferenciálů. Spojky by měly dosahovat až 100 % závěrného účinku a zajišťovat, že vůz je schopen vymanit se i jedním kolem z krizové situace, která může nastat nejen na nerovném terénu, ale třeba i na sněhu či v blátě. Teoreticky je totiž jeep schopný přenést na jedno kolo při rozjezdu točivý moment až 4420 N.m, což v případě, že bude mít jediné kolo optimální trakci, stačí k tomu, aby se tento více než 2,5tunový automobil dostal z problému. Jenže znáte to asi sami, v praxi většinou není dostatečná trakce ani na tom jednom jediném kole... Jako správný terénní automobil má také Grand Cherokee k dispozici velmi účinnou terénní redukci, takže nerovným terénem se můžete plazit doslova krokem a obezřetně vybírat, kam můžete ještě zajet a kde hrozí poškození karoserie. Stejně jako jeho předchůdce totiž má i nový model v základní verzi Laredo lakované nárazníky v barvě karoserie, takže v lese neustále hrozí jejich poškození. Pokud jste však byli zvyklí na jeho předchůdce, pak můžete na stejná místa vyrazit díky prakticky nezměněným nájezdovým úhlům i s novým modelem, přičemž přechodový úhel je dokonce o půl stupně lepší.
Délka, šířka i rozvor vozu se přitom podstatně zvětšily - jen na výšku se nový model zmenšil o 6 cm, takže oproti svému boubelatému předchůdci působí jako protáhlé kombi. Lehce přikrčený vzhled však neomezuje vnitřní prostor, který naopak o něco "povyrostl". Za poměrně radikálně zkoseným předním sklem se budete za volantem vozu cítit dobře, i když světle šedivé plasty působí lacinějším dojmem a u automobilu za bezmála 1,4 milionu bych čekal alespoň volant potažený kůží a klimatizaci se samočinnou regulací teploty. Jenže tohle verze Laredo ve výbavě nemá, připlácet si musíte dokonce i za roletu zavazadlového prostoru či přední mlhovky. Překvapivě zde chybí (a nedostanete je ani za příplatek) boční airbagy. I když Grand Cherokee nikdy nebyl a ani nechce být stěhovacím vozem, vyřešil výrobce uspořádání průměrného zavazadlového prostoru s vysokou nakládací hranou velice šikovně, protože zadní sedadla lze jednoduchým způsobem složit zcela do roviny s rovnými boky i stropem. Vzniklý prostor je pak dokonce větší než u Mercedesu třídy M.
Současný Jeep Grand Cherokee představuje nenápadnou, ale o to důkladnější inovaci předchozího modelu - tomu se sice nepodobá a také techniku má z jiného století, nicméně svůj charakter si uchoval. Právě to je na něm sympatické, protože před svými zákazníky skrývá maximálně některé přednosti, na které nepřijdete hned na první pohled. U Jeepu se nesnaží napodobovat přetechnizovaný Land Rover ani dostihnout sesterský Mercedes a jeho novou třídu M; Jeep zůstává přes použitou techniku ze Stuttgartu svůj. Nový Grand Cherokee je pak důkazem toho, že to firma opravdu myslí upřímně.
Foto: Jiří Kaloč
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).