Myslí to upřímně! A doopravdy, ne jako naši čelní představitelé strany a vlády.
Nekopejme však do politicky vyhořelého paliva, není to vtipné ani vhodné, a podívejme se raději podrobně na čelního představitele jedné americké značky, jejíž jméno je synonymem českého označení terénního automobilu. Upřímná je nová generace Grand Cherokee svým designem i svými vlastnostmi. Obojí už na první pohled vypovídá o tom, že si věrní zákazníci Jeepu, a zejména modelu Grand Cherokee přijdou na své a ještě k tomu dostanou něco navíc.
Těžko říci, zda mě nová generace zklamala či zda nabízí přesně to, co si zákazníci Jeepu přejí. Mám tím na mysli jistou konzervativnost nového modelu, který na první pohled jakoby nenabízel nic nového. Potřebujete poctivého, nenápadného, a přitom spolehlivého společníka na silnici i do terénu? Máte alespoň trochu amerického ducha, a přitom vám spotřeba není lhostejná? Pak právě pro vás je určen nový Grand Cherokee se stuttgartským turbodieselem 3,0 l, který dnes najdeme mimo jiné také pod kapotou nové generace Mercedesu třídy M. Zatímco ve Stuttgartu spojili tento motor s novým sedmistupňovým "automatem" 7G-Tronic, musí si jeep vystačit s pětistupňovou samočinnou převodovkou, která pochází ještě z doby, kdy pod kapotou minulé generace klapal pětiválec 2,7 l. Na tom naštěstí není vůbec nic špatného, protože výkony nového motoru jsou podstatně lepší, a tak se také jízdní výkony Grand Cherokee posunuly do nové dimenze, což samozřejmě podporuje i inovovaný koncept podvozku. Nový Grand Cherokee totiž nyní nabízí jako druhý jeep v historii po modelu Cherokee nezávislé zavěšení předních kol, což se velmi pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech vozu. Nelze sice říci, že by se nový model nyní choval vysloveně sportovně, nicméně svezení v něm je úplně jiné než charakteristické "medové vlnění" předcházející generace. Zadní náprava pak zůstala tuhá, aby byla zajištěna dobrá přizpůsobivost podvozku terénním nerovnostem. Automobil sice disponuje samonosnou karoserií, ale pod ní jsou ukryty svařené rámové průvlaky, které zajišťují dostatečnou tuhost a pevnost celé konstrukce při jízdě terénem a zároveň je vůz díky tomu o necelých 100 kg lehčí než například nový Mercedes třídy M, který se spoléhá pouze na samonosnou karoserii. Proto dává jeepu i dieselový šestiválec doslova křídla, o čemž svědčí hodnoty akcelerace i nejvyšší rychlost. Pokud bychom ho mohli s něčím srovnat, nabízí se třeba Grand Cherokee předchozí generace s motorem V8 4,7 l, který potřebuje ke zrychlení z klidu na 100 km/h bezmála o vteřinu déle a nestačil by na tento turbodiesel ani v pružném zrychlení z 60-100 km/h, respektive z 80-120 km/h. Tento jeep je mimochodem další dieselovou terénní čtyřkolkou, která bez problémů dokáže překročit nejvyšší rychlost 200 km/h. Grand Cherokee 3.0 CRD je přitom poměrně skromný ve spotřebě paliva, i když je jasné, že stálý pohon všech kol, vysoká hmotnost a poměrně vysoká karoserie si žádají své. Pokud se pohybujete rychlostmi, které jsou uzákoněny vyhláškou, můžete spotřebu turbodieselu stlačit i pod 10 l na 100 km, pokud popustíte uzdu vášním a necháte šest válců na plno rozehrát rytmicky dunivou etudu, nedostanete se stejně přes 16 l. Technici firmy Jeep neustále vylepšují pohon všech kol a v poslední generaci Grand Cherokee jej vypiplali pod názvem QuadraDrive II k naprosté dokonalosti. Dobrou trakci tohoto jeepu nyní zajišťuje trvalý pohon všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu. V okamžicích, kdy se některé z kol dostane na kluzký podklad, nastupují samočinně pracující lamelové spojky, jež nahrazují závěry všech tří diferenciálů. Spojky by měly dosahovat až 100 % závěrného účinku a zajišťovat, že vůz je schopen vymanit se i jedním kolem z krizové situace, která může nastat nejen na nerovném terénu, ale třeba i na sněhu či v blátě. Teoreticky je totiž jeep schopný přenést na jedno kolo při rozjezdu točivý moment až 4420 N.m, což v případě, že bude mít jediné kolo optimální trakci, stačí k tomu, aby se tento více než 2,5tunový automobil dostal z problému. Jenže znáte to asi sami, v praxi většinou není dostatečná trakce ani na tom jednom jediném kole... Jako správný terénní automobil má také Grand Cherokee k dispozici velmi účinnou terénní redukci, takže nerovným terénem se můžete plazit doslova krokem a obezřetně vybírat, kam můžete ještě zajet a kde hrozí poškození karoserie. Stejně jako jeho předchůdce totiž má i nový model v základní verzi Laredo lakované nárazníky v barvě karoserie, takže v lese neustále hrozí jejich poškození. Pokud jste však byli zvyklí na jeho předchůdce, pak můžete na stejná místa vyrazit díky prakticky nezměněným nájezdovým úhlům i s novým modelem, přičemž přechodový úhel je dokonce o půl stupně lepší.
Délka, šířka i rozvor vozu se přitom podstatně zvětšily - jen na výšku se nový model zmenšil o 6 cm, takže oproti svému boubelatému předchůdci působí jako protáhlé kombi. Lehce přikrčený vzhled však neomezuje vnitřní prostor, který naopak o něco "povyrostl". Za poměrně radikálně zkoseným předním sklem se budete za volantem vozu cítit dobře, i když světle šedivé plasty působí lacinějším dojmem a u automobilu za bezmála 1,4 milionu bych čekal alespoň volant potažený kůží a klimatizaci se samočinnou regulací teploty. Jenže tohle verze Laredo ve výbavě nemá, připlácet si musíte dokonce i za roletu zavazadlového prostoru či přední mlhovky. Překvapivě zde chybí (a nedostanete je ani za příplatek) boční airbagy. I když Grand Cherokee nikdy nebyl a ani nechce být stěhovacím vozem, vyřešil výrobce uspořádání průměrného zavazadlového prostoru s vysokou nakládací hranou velice šikovně, protože zadní sedadla lze jednoduchým způsobem složit zcela do roviny s rovnými boky i stropem. Vzniklý prostor je pak dokonce větší než u Mercedesu třídy M.
Současný Jeep Grand Cherokee představuje nenápadnou, ale o to důkladnější inovaci předchozího modelu - tomu se sice nepodobá a také techniku má z jiného století, nicméně svůj charakter si uchoval. Právě to je na něm sympatické, protože před svými zákazníky skrývá maximálně některé přednosti, na které nepřijdete hned na první pohled. U Jeepu se nesnaží napodobovat přetechnizovaný Land Rover ani dostihnout sesterský Mercedes a jeho novou třídu M; Jeep zůstává přes použitou techniku ze Stuttgartu svůj. Nový Grand Cherokee je pak důkazem toho, že to firma opravdu myslí upřímně.
Foto: Jiří Kaloč
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.