Zúčastnil jsem se novinářské akce TOYOTA OFFROAD DEN. Program byl tak pestrý, že by byla škoda vměstnat ho celý do jednoho článku. Proto vám budeme přinášet zážitky z této povedené akce ve větším množství článků.
Kromě prohánění se po okruhu se sportovními vozy od Toyoty a Lexusu byla možnost si na akci TOYOTA OFFROAD DEN projet i jejich terénní legendy v podobě dvojice vozů Toyota Hilux s manuální i automatickou převodovkou a legendu legend Toyotu Land Cruiser. Navíc na místě spolujezdce seděli instruktoři jízdy v terénu a dohlíželi na to, že děláme vše správně a svěřené Toyoty nehodíme někde na boudu.
Ještě před samotnými jízdami v off-roadech proběhla přednáška, při které nám byly objasněny principy konstrukce pohonu všech kol a asistenční systémy, jenž usnadňují jízdu v terénu. Můžeme jich pár vyjmenovat.
Toyota Land Cruiser je vybavena také několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují jeho schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítává rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje přitom dopředu i dozadu
Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.
Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.
Propracovaný SUV & off-road polygon má délku 650 m a dle instruktorů byla stavěna tak, aby se dala projet s Dacii Duster. Nevědět to a nebýt mi jasné, že Toyota si před novináři nechce udělat ostudu s tím, že by jejich vůz někde uvízl, měl bych z určitých úseku polygonu lehké obavy. Čekaly nás prudké výjezdy a sjezdy. Ostré, nakloněné zatáčky s tak malým poloměrem, že jsem nevěřil, že je Toyota Hilux na podvozku s rozvorem náprav 3085 mm a délkou 5255 mm může projet, aniž by se buď čumákem nezapíchla do stromu a nebo zadkem neskutálela ze svahu.
Jak již bylo psáno ze začátku, celý polygon jsem projel hned třikrát. A to v Hiluxu s automatem, následně s manuálem a na závěr v Land Cruiseru. Každá jízda byla jiná a k terénu měl možná blíže Hilux s automatem a s asistenty pro jízdu v terénu blíže k Land Cruiseru, než k druhému pick-upu s manuálem. Každopádně ve všech třech případech byly Toyoty suverénní a polygon projely bez sebemenšího zaváhání.
Toyotu Hilux jsme u nás v redakci nedávno testovali, tak si zde můžete přečíst názor kolegy. Na nějaké závěry ohledně Land Cruiser je ještě brzy a lepší obrázek si uděláme, až se objeví v našem testu.
Závěr Toyota Hilux AT
Toyota Hilux s motorem 2.8D-4D z Land Cruiseru ve výbavě Invincible Sport je skvěle vypadající charismatický pick-up, který je synonymem odolnosti a robustnosti. V terénu zvládá opravdu dost a vůbec nemáte pocit, že ho trápíte, naopak. Motor poskytuje v rámci třídy nadstandardní dynamiku a výkon, trumfne jej pouze šestiválcový Amarok. Za to vše ovšem budete muset překousnout vyšší cenovku a fakt, že je na silnici oproti konkurenci celkem prkenný.
Otázku spolehlivosti u nových vozů těžko hodnotit, ale podíváme-li se na předchozí generace Hiluxu, tak věříme, že u tohoto „nováčka“ půjde taktéž o mimořádně odolného jedince. Větší smysl by mi ovšem dával Hilux v nižší výbavě, který se poté s cenou dokáže vyrovnat svým konkurentům. Ti ale mnohdy nabídnou za stejné peníze automat a vyšší výbavový stupeň. Náš konkrétní kus v „plné palbě“ za více než 1,6 milionu si zaslouží 8/10 bodů.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?