Off-road test terénních Toyot, zkusili jsme Hiluxe i Land Cruiser

Toyota Hilux
Toyota Hilux, foto: Toyota ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 22. prosince 2021 15:19
Sdílej:

Zúčastnil jsem se novinářské akce TOYOTA OFFROAD DEN. Program byl tak pestrý, že by byla škoda vměstnat ho celý do jednoho článku. Proto vám budeme přinášet zážitky z této povedené akce ve větším množství článků.

Kromě prohánění se po okruhu se sportovními vozy od Toyoty a Lexusu byla možnost si na akci TOYOTA OFFROAD DEN projet i jejich terénní legendy v podobě dvojice vozů Toyota Hilux s manuální i automatickou převodovkou a legendu legend Toyotu Land Cruiser. Navíc na místě spolujezdce seděli instruktoři jízdy v terénu a dohlíželi na to, že děláme vše správně a svěřené Toyoty nehodíme někde na boudu.

Ještě před samotnými jízdami v off-roadech proběhla přednáška, při které nám byly objasněny principy konstrukce pohonu všech kol a asistenční systémy, jenž usnadňují jízdu v terénu. Můžeme jich pár vyjmenovat.

Toyota Land Cruiser je vybavena také několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují jeho schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítává rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje přitom dopředu i dozadu

Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.

Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.

Propracovaný SUV & off-road polygon má délku 650 m a dle instruktorů byla stavěna tak, aby se dala projet s Dacii Duster. Nevědět to a nebýt mi jasné, že Toyota si před novináři nechce udělat ostudu s tím, že by jejich vůz někde uvízl, měl bych z určitých úseku polygonu lehké obavy. Čekaly nás prudké výjezdy a sjezdy. Ostré, nakloněné zatáčky s tak malým poloměrem, že jsem nevěřil, že je Toyota Hilux na podvozku s rozvorem náprav 3085 mm a délkou 5255 mm může projet, aniž by se buď čumákem nezapíchla do stromu a nebo zadkem neskutálela ze svahu.

Jak již bylo psáno ze začátku, celý polygon jsem projel hned třikrát. A to v Hiluxu s automatem, následně s manuálem a na závěr v Land Cruiseru. Každá jízda byla jiná a k terénu měl možná blíže Hilux s automatem a s asistenty pro jízdu v terénu blíže k Land Cruiseru, než k druhému pick-upu s manuálem. Každopádně ve všech třech případech byly Toyoty suverénní a polygon projely bez sebemenšího zaváhání.

Toyotu Hilux jsme u nás v redakci nedávno testovali, tak si zde můžete přečíst názor kolegy. Na nějaké závěry ohledně Land Cruiser je ještě brzy a lepší obrázek si uděláme, až se objeví v našem testu.

Závěr Toyota Hilux AT

Toyota Hilux s motorem 2.8D-4D z Land Cruiseru ve výbavě Invincible Sport je skvěle vypadající charismatický pick-up, který je synonymem odolnosti a robustnosti. V terénu zvládá opravdu dost a vůbec nemáte pocit, že ho trápíte, naopak. Motor poskytuje v rámci třídy nadstandardní dynamiku a výkon, trumfne jej pouze šestiválcový Amarok. Za to vše ovšem budete muset překousnout vyšší cenovku a fakt, že je na silnici oproti konkurenci celkem prkenný.

Otázku spolehlivosti u nových vozů těžko hodnotit, ale podíváme-li se na předchozí generace Hiluxu, tak věříme, že u tohoto „nováčka“ půjde taktéž o mimořádně odolného jedince. Větší smysl by mi ovšem dával Hilux v nižší výbavě, který se poté s cenou dokáže vyrovnat svým konkurentům. Ti ale mnohdy nabídnou za stejné peníze automat a vyšší výbavový stupeň. Náš konkrétní kus v „plné palbě“ za více než 1,6 milionu si zaslouží 8/10 bodů.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?