Off-road test terénních Toyot, zkusili jsme Hiluxe i Land Cruiser

Toyota Hilux
Toyota Hilux, foto: Toyota ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 22. prosince 2021 15:19
Sdílej:

Zúčastnil jsem se novinářské akce TOYOTA OFFROAD DEN. Program byl tak pestrý, že by byla škoda vměstnat ho celý do jednoho článku. Proto vám budeme přinášet zážitky z této povedené akce ve větším množství článků.

Kromě prohánění se po okruhu se sportovními vozy od Toyoty a Lexusu byla možnost si na akci TOYOTA OFFROAD DEN projet i jejich terénní legendy v podobě dvojice vozů Toyota Hilux s manuální i automatickou převodovkou a legendu legend Toyotu Land Cruiser. Navíc na místě spolujezdce seděli instruktoři jízdy v terénu a dohlíželi na to, že děláme vše správně a svěřené Toyoty nehodíme někde na boudu.

Ještě před samotnými jízdami v off-roadech proběhla přednáška, při které nám byly objasněny principy konstrukce pohonu všech kol a asistenční systémy, jenž usnadňují jízdu v terénu. Můžeme jich pár vyjmenovat.

Toyota Land Cruiser je vybavena také několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují jeho schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítává rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje přitom dopředu i dozadu

Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.

Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.

Propracovaný SUV & off-road polygon má délku 650 m a dle instruktorů byla stavěna tak, aby se dala projet s Dacii Duster. Nevědět to a nebýt mi jasné, že Toyota si před novináři nechce udělat ostudu s tím, že by jejich vůz někde uvízl, měl bych z určitých úseku polygonu lehké obavy. Čekaly nás prudké výjezdy a sjezdy. Ostré, nakloněné zatáčky s tak malým poloměrem, že jsem nevěřil, že je Toyota Hilux na podvozku s rozvorem náprav 3085 mm a délkou 5255 mm může projet, aniž by se buď čumákem nezapíchla do stromu a nebo zadkem neskutálela ze svahu.

Jak již bylo psáno ze začátku, celý polygon jsem projel hned třikrát. A to v Hiluxu s automatem, následně s manuálem a na závěr v Land Cruiseru. Každá jízda byla jiná a k terénu měl možná blíže Hilux s automatem a s asistenty pro jízdu v terénu blíže k Land Cruiseru, než k druhému pick-upu s manuálem. Každopádně ve všech třech případech byly Toyoty suverénní a polygon projely bez sebemenšího zaváhání.

Toyotu Hilux jsme u nás v redakci nedávno testovali, tak si zde můžete přečíst názor kolegy. Na nějaké závěry ohledně Land Cruiser je ještě brzy a lepší obrázek si uděláme, až se objeví v našem testu.

Závěr Toyota Hilux AT

Toyota Hilux s motorem 2.8D-4D z Land Cruiseru ve výbavě Invincible Sport je skvěle vypadající charismatický pick-up, který je synonymem odolnosti a robustnosti. V terénu zvládá opravdu dost a vůbec nemáte pocit, že ho trápíte, naopak. Motor poskytuje v rámci třídy nadstandardní dynamiku a výkon, trumfne jej pouze šestiválcový Amarok. Za to vše ovšem budete muset překousnout vyšší cenovku a fakt, že je na silnici oproti konkurenci celkem prkenný.

Otázku spolehlivosti u nových vozů těžko hodnotit, ale podíváme-li se na předchozí generace Hiluxu, tak věříme, že u tohoto „nováčka“ půjde taktéž o mimořádně odolného jedince. Větší smysl by mi ovšem dával Hilux v nižší výbavě, který se poté s cenou dokáže vyrovnat svým konkurentům. Ti ale mnohdy nabídnou za stejné peníze automat a vyšší výbavový stupeň. Náš konkrétní kus v „plné palbě“ za více než 1,6 milionu si zaslouží 8/10 bodů.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.