Elektřina si postupně hledá cestu ke všem automobilovým kategoriím. Od malých městských autíček, přes super výkonné sedany, až po SUV. Nedávno jsme pro vás otestovali elektronickou luxusní dodávku Mercedes Benz EQV. Nyní tu pro vás máme test další luxusně pojaté elektrické dodávky.
Na elektromobil nevypadá
Zvenčí by jen málokdo hádal, že se jedná o elektromobil. Stejně jako menší bráška Peugeot e-208, tak i e-Traveller vychází z vozu s původně spalovacím motorem. Proto zde najdeme v čelní partii vozu velké otvory pro přísun vzduchu, které jiné automobilky často zaslepují , vzpomeňme třeba na elektrickou Konu od Hyundai. Poznávací znamení pro zasvěcené může být kryt nabíjecí zásuvky na předním blatníku vlevo.
Až na detaily je Peugeot e-Traveller stejný jako jeho sourozenci z koncernu Stellantis. Do trojlístku středně velkých dodávek pak krom Peugeotu Traveller patří ještě Citröen Spacetourer a Opel Zafira. I ty jsou k mání jak se spalovacími motory, tak s pohonem na elektřinu.
Velkoprostorový vůz je k mání s možností volby mezi dvěmi délkami rozvoru a třemi délkami karosérie. Nejkratší má rozvor 2925 mm a délku 4606 mm, zatímco nejdelší má rozvor 3275 mm a délku 5308 mm. Na šířku pak mají všechny verze 1920 mm a na výšku buď 1890 mm, nebo v případě paketu All Road s vyšší světlou výškou 1940 mm. Samotný tvar e-Travelleru je přísně účelový s důrazem kladeným na co možná největší vnitřní prostor. Je to v podstatě taková krabice s krátkým "čumákem"
Komfort pro osmUvnitř je e-Traveller velmi vzdušný a prostorný, což se od takového vozu dá očekávat. Co jsem ale nečekal, jak komfortně a hodnotně uvnitř působí. Již samo nastupování na zadní sedadla zanechá dobrý dojem. Boční posuvné dveře se dají otevřít na dálku. Ne jen odemknout, ale opravdu otevřít. Jsou totiž poháněné elektromotory, a tak se otevírají i zavírají sami. Sedadla ve třech řadách jsou variabilně posuvná a každé má své vlastní oddělené opěradlo. Skvělé je, že díky velkému prostoru mezi sedadlem řidiče a spolujezdcem lze poměrně snadno přecházet z přední části vozu dozadu a zpět. Této výhody jsem využil, když nějaká dobrá duše zaparkovala tak blízko, že nebylo možné otevřít přední dveře. Na dálku jsem si otevřel šoupačky a vlezl tam od druhé řady. Také se mi moc líbí dvojice velkých oken ve střeše vozu. Vyzdvihnout musím též výdechy ventilace ve stropě a osvětlení umístěné mezi tato dvě okna.
Kapitola sama o sobě je pak velikost zavazadlového prostoru. V plném obsazení se za sedadla třetí řady nevejde ani větší nákup. Ceník s technickými rozměry je velice nepřehledný, ale pokud jsem to pochopil správně, mělo by být pro zavazadla pouze 140 litrů objemu. Což si myslím odpovídá. Kufr je široký a vysoký, ale jeho délka je opravdu malá. Naopak , když necháte druhou a třetí řadu sedadel doma, lze dovnitř naložit náklad o objemu až 3600 litrů.
Motor jako v malém hatchbackuPohonné ústrojí vychází z elektrického Peugeotu e-208. U e-Traveller s daleko větší hmotností je ale vcelku logicky pozměněný trvalý převod. Máme zde tedy elektromotor o výkonu až 100 kW a točivém momentu 260 N.m. Uznejte sami, to na vůz s pohotovostní hmotností bezmála 2 tuny není moc. Navíc oněch 100 kW je k dispozici pouze v režimu SPORT. V normálním režimu má motor výkon pouze 80 kW. Baterie má v našem případě kapacitu 50 kWh, z čeho lze využít pouze 45 kWh. Za příplatek je k dostání e-Traveller s baterií o kapacitě 75 kWh.
Vhodný tak do městaPeugeot e-Traveller v městského provozu spotřebuje v průměru 22 kWh na 100 km. Mimo město se s ním dá bez problémů jezdit i lehce pod 20 kWh na 100 km. Kámen úrazu je pak spotřeba na dálnici. Tam při rychlosti 130 km/h vysaje z baterky 35 kWh na 100 ujetých km. Pokud je tedy reálný dojezd okolo 200 km, tak po dálnici neujede elektrická dodávka ani 130 km.
Jako na barové židliJak e-Traveller jezdí? Má blíže k osobnímu automobilu a nebo dodávce? První usednutí napovídá spíše k možnosti číslo dvě. Sedím tak vysoko a vzpřímeně, že si připadám jako na barové židli. První kilometry za volantem si připadám nějak nepřirozeně, mám takový zvláštní pocit, že v zatáčkách z té barovky prostě musím spadnout. S přibývajícími kilometry se pocit vytrácí a jízda je vlastně docela příjemná. Zátah motoru v nižších rychlostech je lepší, než by člověk z tabulky technických údajů hádal. Po městě je velkoprostorový Peugeot svižný, pohodlný a tichý.
Za městem se karta obrací a tady je již poměr výkon ku váze znát. Každé předjíždění si řidič musí dvakrát rozmyslet a pak tento manévr ve většině případů raději vzdát. No a dálnice? Tady tedy žádná hitparáda. e-Traveller má omezovač na 130 km/h, takže občasný výlet do levého pruhu možný je, ale každou chvíli se na mě někdo lepí a ani jízda není úplně fajn. Poměrně dost ruší svištění vzduchu a dojezd mizí před očima.
Dobíjení e-Traveller si zaslouží pochvalu. Stačí zastavit u obchodu a než si nakoupíte, máte dobito přes 100 km. Palubní počítač ukazuje rychlost dobíjejí 342 km za hodinu (do 80 % kapacity), to odpovídá skoro 6 km dojezdu za minutu na nabíječce. Sama automobilka uvádí čas dobití z 0 na 80 % za 32 minut. S tím už se dá žít.
Za hubičku opravdu neníElektriká dodávka začíná na částce 1 264 450 Kč za krátkou verzi s menší baterií a výbavou BUISNESS. Naopak nejdráž pořídíte verzi Long s baterií o kapacitě 75 kW a výbavou BUISNESS VIP. Ta vyjde na 1 675 850 Kč.
Pro koho je?Peugeot e-Traveller je příjemné auto, ale upřímně si ho jako plnohodnotného rodinného parťáka představit nedokážu. Na jedné straně nabízí prostor a pohodlí, na té druhé slabší dynamiku a hlavně omezený dojezd. Volil bych proto verzi s baterií o kapacitě 75 kWh a nebo ještě lépe. Ušetřil bych 360 000 Kč a koupil naftu. Testovaný exemplář si dokážu docela dobře představit v hotelové garáži pro transfery hostů mezi letištěm a hotelem. Navíc hosté, kteří věří tomu, že elektromobil je ekologický, takový dostavník dozajista ocení.
Plusy:- prostor- luxusně působící interiér- boční elektrické šoupačky
Mínusy:- dynamika- dojezd- cena
Typ motoru:
elektromotor
Kapacita baterie
50 kWh
Zdvihový objem:
---
Výkon:
100 kW (136 koní)
Točivý moment:
260 N.m.
Převodovka:
A1
Poháněná kola:
přední
Délka:
4606 mm
Šířka:
1920 mm
Výška:
1890 mm
Rozvor:
2925 mm
Zavazadlový prostor:
140 až 3900 litrů
Provozní hmotnost:
1920 kg
V-max:
130 km/h
0-100 km/h:
13,1 s
Dojezd
200 km
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.