Kde se Rebel vzal?
V roce 2017 představený model CMX500 Rebel s dvouválcovým motorem o objemu 500 cm3, který je dostupný i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, v sobě spojoval tradice s průlomovými novými myšlenkami, díky čemuž oslovil mladší jezdce, pro které je motocykl mnohem více, než pouhým dopravním prostředkem – jezdce, pro které jejich motocykl představuje životní styl, přístup k životu a vyjádření jejich osobité identity.
Kombinace nadčasového vzhledu strojů kategorie „bobber“ a unikátního progresivního stylu zajistila modelu Rebel již v první sezóně prodeje okamžitou popularitu. A nejednalo se jen o krátké okouzlení: v roce 2019 se Rebel stal třetím nejprodávanějším strojem kategorie custom v Evropě. Dostupný, praktický pro jízdu i pro život, ale přesto osobitý Rebel , se ukázal být již ve standardním provedení velkým úspěchem. A jako nepopsaný papír pro úpravce byl tento stroj připraven na vše, co pro něj jeho majitel ve svých představách připravil.
Pro rok 2021, do kterého Rebel vstupuje, přichází ještě další motocykl: CMX1100 Rebel. Ten staví na vlastnostech, díky kterým byl menší stroj tak úspěšný, a k nim přidává více výkonu, více charakteru a řadu nejmodernějších technologií značky Honda. Nabízí tak možnost postupu na větší stroj, ale i možnost přechodu ze zcela jiného segmentu pro širokou škálu jezdců hledajících motocykl, se kterým se budou moci odlišit.
Vzhled
Černý CMX1100 Rebel nabízí jednoduchý, syrový a „nezpracovaný“ vzhled, jehož autorem je stejné americké výzkumné a vývojové studio značky Honda, které stálo za modelem CMX 500 Rebel. Dlouhý a nízký stroj s úzkým tělem je korunován vykrojenou dvoubarevnou bezpřírubovou palivovou nádrží o objemu 13,6 litru. Jeho minimalistické rysy se vyznačují mimořádnou hloubkou a jeho proporce se elegantně doplní poté, co na stroj usedne jezdec.
Přední i zadní blatník je lisován z 1 mm silného ocelového plechu a oba jsou upevněny pomocí konzolí z hliníkové slitiny. Všude tam, kam se podíváte, naleznete designové prvky potvrzující unikátní celkový vzhled modelů Rebel. Nízko umístěný světlomet o průměru 175 mm má klasický tvar, uvnitř se však nacházejí čtyři LED diody se silnými vnitřními čočkami, které při jízdě za tmy vytvářejí charakteristický světelný vzor. Také malé 55mm kruhové ukazatele směru mají klasický vzhled, zatímco oválné čiré zadní LED světlo vyčnívá svým moderním charakterem a dobře ladí s dalšími detaily.
Sedlo je tvarované tak, aby jezdci poskytovalo dobrou oporu při akceleraci, jinak je měkké a zaměřené především na komfort. S Rebelem může jeho majitel vyrážet na vyjížďku sám nebo se spolujezdcem, neboť zadní sedlo je možné snadno a rychle odmontovat. Pod sedlem se nachází 3litrová odkládací přihrádka s USB-C nabíječkou.
Předsazený 120mm negativní LCD přístrojový panel obsahuje všechny potřebné informace. Klíček zapalování se nachází na levé straně rámu a otevírá se s ním i sedlo, aniž by bylo nutné jej ze zapalování vyjmout. Jednoduchá řídítka jsou upevněna pomocí robustních 2,5cm úchytů a na levé rukojeti se nachází tlačítkový panel pro ovládání jízdních režimů a volitelné převodovky DCT. A pro dlouhé dálniční přesuny je součástí standardní výbavy také tempomat.
Dvouválec z Afriky
8ventilový řadový dvouválcový SOHC motor o objemu 1 084 cm3 v modelu Rebel 1100 vychází z hnací jednotky použité u CRF1100L Africa Twin, prošel však řadou významných změn, které výrazně změnily jeho charakter s ohledem na nové úkoly, které jej v tomto stroji čekají. Maximální výkon 64 kW při 7 000 ot./min. a točivý moment vrcholící na 98 Nm při 4 750 jsou v tomto segmentu trhu zdravá čísla, jež jsou zárukou síly a výkonu. Větší setrvačnost daná o 32 % větším setrvačníkem znamená nejen mimořádně silnou odezvu v nízkých otáčkách, ale také její kultivovaný přísun.
Převodovka je vždy šestistupňová a to buď manuální a nebo jako v našem případě automatická dvouspojková. Automatická převodovka má navíc možnost manuálního řazení pomocí dvojice páček umístěných na levém řidítku. Od ní je pomocí řetězu posílán výkon dozadu na poháněné kolo.
Rám
Rám z ocelových trubek u modelu Rebel je sám o sobě stylistickým prvkem, ve kterém se odráží syrový a jednoduchý design jeho menšího sourozence i společné tematické linie diagonálně přecházející od přídě směrem k zádi. Důležitou roli v tomto uspořádání hraje palivová nádrž, která je umístěna nad hlavními trubkami o průměru 35 mm, jež jsou přirozeně větší než u modelu CMX500 Rebel. Také kyvné rameno o průměru 50,8 mm bylo zkonstruováno tak, aby ladilo se zbytkem celku.
Psali jsme
Rozvor dosahuje 1 520 mm; vidlice v cruiser stylu je skloněna pod úhlem 30° a o 2° posunuta od 28° hlavní linie; závlek dosahuje 110 mm. Tato kombinace je zárukou toho správného vzhledu, ale zároveň i stability v přímém směru i přesné a snadné ovladatelnosti. Pohotovostní hmotnost činí 223 kg u standardního provedení Rebel 1100 a 233 kg u verze s převodovkou DCT.
Výška sedla dosahuje velmi příjemných 700 mm a díky trojúhelníku mezi řidítky, sedlem a uprostřed umístěnými stupačkami jezdec pevně sedí „uvnitř“ motocyklu. Celková geometrie umožňuje velkorysé náklony až 35° do obou stran (podle měření společnosti Honda), takže Rebel 1100 umožňuje jezdci vychutnat si i klikaté silnice a zatáčkami projíždět ve velkém stylu.
Kazetová přední vidlice je tvořena 2 černými spodními kusy (vyrobenými z extrudovaného a odlévaného hliníku), jež jsou spojeny se 43mm vzpěrami s tmavým titanovým povlakem. Dva zadní tlumiče jsou tvořeny 12,5mm písty a tlakovou postranní nádržkou. U předního i zadního odpružení je možné nastavit předpětí pružin.
Účinné brždění zajišťuje přední , radiálně umístěný jednodílný čtyřpístový třmen, který se zakusuje do 330mm plovoucího kotouče, a jednopístový zadní brzdový třmen společně s 256mm zadním kotoučem. Brzdy jsou vybaveny systémem ABS. Kola z hliníkové slitiny jsou tvořena 5 sportovními paprsky ve tvaru písmene Y a jsou obuta do širokých pneumatik o rozměrech 180/65B16 vzadu a 130/70B18 vpředu.
Jízda
Rebela jsem si přebíral ve středu a zaměstnanec K2 Moto se mě hned ptal na mé zkušenosti s automatickou převodovkou u motocyklu. Vypadlo ze mě, že kromě Babetty 210 a různých skútrů, kde se variátor dá za automat skoro pokládat, tak nemám zkušenosti žádné. Navíc jsem byl po noční ve svém druhém zaměstnání a tak můj obličej vypadal dosti otupěle. Hned se mi dostalo varování, že to není jako u manuálu, kde si můžete spojku dávkovat podle svého, ale naopak je tam okamžitý zátah, který může nepřipraveného řidiče zaskočit. A že v režimu SPORT je zátah až brutální. Jelikož mozek byl po náročné noční opravdu unavený a japonský Rebel není slovenská Bábuška, bral jsem varování opravdu velmi vážně, po nastartování jsem si ihned nastavil režim Déšť. Ten bych snad zvládnout mohl. Rebel se po přidání plynu pěkně rozbublal a naprosto nenuceně bez škubnutí, či snad poskočení se vydal kupředu. O.K., režim Déšť je tedy na pohodu a neměl by být problém přejet 25 km ucpanou Prahou z Modřan na Prosek. Po chvíli jsem se osmělil a navolil režim STANDARD. Reakce na plyn, který jen tak mimochodem má hodně dlouhý chod, byla o něco svižnější a převodovka nechala motor trochu víc točit. I tak byly rozjezdy naprosto plynulé a po nějakém nečekaném nástupu výkonu, který by mě měl zaskočit, nebylo ani památky. Oněch 25 km jsem zvládl v pohodě a paradoxně velká únava, která u mě panovala při přebírání stroje, byla náhle vystřídána radostí, že jsem se konečně po delší dobře svezl na příjemné motorce.
Další dny jsem byl již čerstvý a tak jsem se do Rebela mohl pustit naplno. Nasedání je díky sedlu vysokému pouze 700 mm velmi snadné a řidítka dobře padnou do roky. Co mi ze začátku trochu vadilo je styl sezení s nohama do praku, ze kterého mě prvních pár kilometrů bolely kyčle, holt nejsem žádná hadí žena. Ale po chvíli jsem si na posez zvykl a kyčel očividně též, jelikož nepříjemná bolest odezněla. Rozjezdy ani na režim SPORT pod plynem nejsou žádná dramata a obavy z toho, že se mi Rebel na křižovatce splaší, byly naprosto liché. Automat je dobrý po městě, kde jsem při poskakování v kolonách nemusel věčně mačkat spojku a hledat neutrál. Rozjezdy má člověk skvěle pod kontrolou a na motorce může bez obav jezdit i nevyježděný motorkář.
Na okreskách hodně záleží, jaký styl jízdy upřednostňujete. Když na "kochačku", odvádí převodovka svou práci na jedničku. Když ale naopak přitvrdíte a zvolíte režim SPORT, je sice lepší nechat nastavený automatický režim převodovky, ale občas ji páčkou na řidítku poradit, jaký kvalt přesně chcete mít zařazený. Motor točí na dvojku téměř omezovaně a i po ubrání plynu se tam trojce nechce, tak zařadíte sami a pak zase necháte pracovat automat. Ale na svižnou jízdu v zatáčkách je třeba dát pozor. Stupačky jsou daleko od sebe a poměrně nízko, proto není problém sem tam škrtnout o asfalt.
Dálnice je pruda. Ne nadarmo se říká, že dálnice je mor a tady to platí dvojnásob. Jízda na tempomatových 120 km/h je rozumná cestovní rychlost, ale krom otravného hluku okolo přilby a sálajícího horka od motoru se nic neděje. Naopak když za to začnete tahat, téměř ihned narazíte na omezovač, který vás utne v techometrových 170 km/h (v TP je maximální rychlost 160 km/h). Absence jakékoliv aerodynamické ochrany zaručí, že jedince, který od začátku Covidu pomalu ani jednou nebyl ve fitku, začnou po chvíli strašně bolet ruce a nohy, jak se snaží udržet za řidítky.
Většinu času jsem jezdil sám a v jednom je Rebel příkladně čitelný a ovladatelný. Jen můžu vytknout krátké dorazy zadního kola, takže přejetí větší nerovnosti se okamžitě promění v kopanec do zadních partií a kolo lehounce odskočí, ale není to nic dramatického. Zkoušela se i jízda ve dvou. Pokud máte batůžek o rozumných rozměrech a váze, téměř ho za sebou necítíte, a to ani zhoršenou ovladatelností, ani co se dynamických schopností týče.
Umí jezdit okolo 5 litrů
A co spotřeba? Ve městě umí Rebel jezdit okolo 5 litrů, ale pakliže jeho řidič trvá na tom, že z každé křižovatky musí za každou cenu vypálit jako první, může být spotřeba po městě i lehce nad litrů 6. Okresky na "kochačku" znamená spotřebu okolo 4,5 litrů na 100 km, naopak při snížené (nebudu psát spoření, jelikož pod takovým pojmem si představuji trochu jinou jízdu) může být spotřeba klidně okolo 7 litrů na 100 km. Na dálnici při ještě snesitelných 130 km/h je spotřeba 5,8 litrů. Takže v podstatě se spotřeba pohybuje pouze v rozmezí od 4,5 po 7 litrů na 100 km. Výsledná spotřeba na konci testu byla 6,2 litrů benzínu na 100 km.
Cena Hondy CMX1100 REBEL je 259 900 Kč v případě manuální převodovky a 284 900 Kč u námi testovaného provedení s automatickou převodovkou DTC.
Verdikt
Honda CMX1100 REBEL DCT je příjemný stroj kategorie custom. Díky relativně nízké váze a slušnému nástupu točivého momentu umí jezdit poměrně slušně. No a co tedy ten automat? Mně osobně příliš nevyhovoval. Pro ježdění městem do kaváren na šálek dobré kávy je automat fajn, ale pokud máte motocykl pro pocit jízdy, než jako módní doplněk, pak bych bez váhání sáhl po manuálu. Ten daleko víc vtáhne do děje. Je to stejné, jako bych nechtěl Gofa GTi v DSG. Pak je z něj jen svižný přepravník z bodu A do bodu B. Ale pokud někdo uzná, že mu automat vyhovuje, pak budu jeho volbu akceptovat. I s automatem je to příjemná nezáludná motorka, která jako bonus navíc skvěle vypadá.
Plusy:
- Vzhled
- Honda je hodná, tudíž nenáročná ovladatelnost
- pro někoho pohodová automatická převodovka
Mínusy:
- Malá nádrž
- občas bych uvítal pár koníků v motoru navíc
- raději bych manuál