Italské stroje obecně nemají příliš dobrou pověst co se spolehlivosti a cen servisu týče. V tomto dlouhodobém testu se podíváme, jak to je doopravdy a v čem italský dvou-válec vyniká a naopak, kde jsou jeho slabiny.
Monster je poměrně známým počinem od boloňského výrobce. První modely si svým specifickým vzhledem a originalitou získaly mnoho příznivců. Dnes se podíváme na jeden takový kousek z roku 2009, který jsme mohli testovat již třetím rokem.
Vzhled:
Na první pohled zaujme agresivními tvary a legendárním trubkovým rámem spolu s kulatou nádrží. Celý dojem umocňuje suchá spojka, která bohužel není v základu, ale námi testovaný model ji měl.
Co se úplně nepovedlo, je původní pár výfuků pod sedlem, jejichž velikost připomínají spíše výfuk kamionu. Naštěstí druhovýroba výfuků je bohatá a není problém tyto ,,trubice´´ vyměnit. V našem případě byl Ital osazen výfuky značky SC Project.
Jízda:
Po nastartovaní se rozezní brutální zvuk dvou hrnku a zpočátku nezvyklý drnkot právě zmiňované suché spojky.
Monster tahá odspodu v rozmezí 4 až 7 tisíc otáček a na omezovači jste bez přehánění ihned. Z 0 na 100 se dostane za 3 sekundy a maximální rychlost je 220 km/h. Posed odpovídá celkové koncepci motorky a tou je sportovnější jízda, která zde má přednost před pohodlím. Monster není úplně dělaný na dlouhé výlety.
Co se týče ostré jízdy po okrskách, je Ital extrémně zábavný. Zátah je neuvěřitelný a je vidět, že na toto byl Monster postaven.
Co mu ovšem nedělá moc dobře je klidnější jízda, například po městě. V nižších otáčka je Monster hodně cukavý a budete z toho mít dojem, že to motoru ani moc nesvědčí.
Nicméně v případě, že svižnější jízda je vám vlastní, nebudete mít problém na klikaté silnici strčit do kapsy kde jaký super sport.
Podvozek a motor:
Uvedu zde pár technických údajů. Mnou ježděný model byl osazen ,,obyčejným´´ zadním tlumičem Sachs s Progresivní předpětím a r nastavitelným Monoshockem a o předek se stará Showa 43mm plně nastavitelná upside-down vidlice.
Díky tomu, že je podvozek tvrdší již v základu, tak na horších silnicích působí trochu neklidně. Ovšem na silnice bez děr je jistota v náklonech velmi dobrá.
Motor je vzduchem chlazený dvouventilový desmo-dvouválec s výkonem 70 kW a krouticím momentem 103Nm.
Monster se vyráběl i ve variantě ,,S´´ kde jediným rozdílem je kompletně nastavitelný podvozek od firmy Ohlins.
Servis:
Výměna rozvodových řemenů každé 2 roky nebo po ujetí 20 000 km. Cena v pražském servisu Ducati je cca 3700,- a desmo servis (seřízení ventilových vůlí) je po 12 tis. km a zde je cena cca 8 000,-. K tomu nutno připočíst výměnu oleje + filtru, která je stanovena po 12 tis. ujetých km nebo 2 roky.
Když budete tyto intervaly dodržovat, motorka bez problému najede 100 tis. a možná i mnohem víc.
Konkurence:
Oproti konkurenci je pořizovací cena o něco vyšší. Cena námi testovaného modelu byla 150 000,- při nájezdu okolo 35 tis. km.
V případě, že nejste fandou Italského výrobce nebo dvou hrnku je možnost sáhnout po japonské konkurenci, jako např. Honda CB1000r nebo Yamaha fz1, kteří jsou přímými konkurenty.
Výhodou na straně Japonců je příznivější pořizovací cena. Ceny konkurentů se pohybuji mezi 100 až 120 tis. při podobném nájezdu km. Další výhodou je vyšší výkon, u Hondy je to 92 kW a u Yamahy 110kW oproti italským 70kW.
Nevýhodou je pak právě jejich tuctový vzhled, který příliš nevyčnívá nad ostatními nahatými motorkami. Výkon pak Ital dohání svým skvělým podvozkem a zátahem odspoda s dobrou ovladatelností.
Závěr:
Monster je vhodný pro všechny, kdo fandí ostřejším projížďkám a chtějí na benzínce udělat trochu parády.
O Italech je známo, že jejich stroje jsou hlavně o emocích a u Monstra tomu není jinak.
Pocit z jízdy je neuvěřitelně zábavný, přirovnal bych celkový dojem jízdy k motardu. Na zvuk suché spojky si zvyknete na tolik, že si to bez toho nebudete umět představit.
Ohledně údržby není italský stroj nijak extra choulostivý a v případě, že majitel bude dodržovat servisní intervaly, bude Vám Monster dělat radost dlouhou dobu.
Monster 1100 (2009) dostává 8/10 bodů
Plusy:
· Zátah dvou-válce
· Zajímavý vzhled
· Sportovní jízda
· Podvozek
Mínusy:
· V nižších otáčkách nepříjemné cukání
· Při delší jízdě nekomfortní
· Nevzhledné originální koncovky výfuků
· Díky vzduchem chlazenému motoru nižší výkon
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.