Exteriér
Renault Captur na sebe strhává pozornost svým dynamickým designem. Oproti první první generaci z roku 2013, která vypadala jako roztomilý kulatý bonbónek, tak ta současná dost přitvrdila. Jak je u nových Renaultů typické, příď Capturu zdobí přední světlomety s technologií Full LED s obrysem ve tvaru písmene C.
Bok vozu s výraznými prolisy zdobí chromované lišty, kde ta nejvýraznější se táhne ve spodní části oken od A sloupku až po páté dveře. Nutno podotknout, že chrom v kombinaci s černě lakovanou karoserií vypadá opravdu dobře. Nejnápadnějším prvkem na zadní partii Capturu jsou stejně jako na přídi LED světla ve tvaru písmene C. Kromě nich zaujme velké logo automobilky a velkými písmeny napsané označení modelu.
Interiér
Interiér testovaného Capturu působí na pohled i na dotek příjemně a hodnotně. Jediné, co mně osobně trochou kazilo dobrý dojem byl světle čalouněný strop. Jinak se mi malý crossover od Renaultu uvnitř velice líbil. Prim tu hraje dvojice displejů, kde ten první na sebe bere úlohu přístrojového štítu a ten druhý slouží pro ovládání infotaimentu. Digitální přístrojová deska svou grafiku mění dle zvoleného jízdního režimu. Například v režimu Sport je zde velký otáčkoměr zabírající téměř celou obrazovku. Displej infotaimentu je zde nezvykle (u Renaultu nic neobvyklého) postaven na výšku, má průměr 9,3" a jeho pomocí se ovládá většina funkcí vozu. Ovládání klimatizace a topení naštěstí zůstalo po startu na otočných ovladačích, jež se nachází pod infotaimentem.
Rád bych se zmínil o šuplíku umístěním před spolujezdcem. Ano o šuplíku, nejedná se o překlep. Tam kde ostatní automobily mají kastlík, kam se kolikrát pořádně nic nevejde, má Captur velký výsuvný a tím pádem dobře přístupný šuplík. Šuplík má tedy za mě velké plus. Za co dávám velké mínus je absence stropní rukojeti u všech dveří, což pasažérům dosti znesnadňuje vystupování z vozu.
Pohonná jednotka
Ač paří Renault Captur mezi crossovery, kde není pohon všech kol až zas tak výjimečný, musíme si u něj vystačit pouze s pohonem kol přední nápravy. Ty v našem případě pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1333 ccm, jenž motoráři od Renaultu naladili na výkon 103 kW (140 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment vrcholí solidními 270 N.m. již při 1800 ot./min. Čtyřválec je spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
Jízda
Malý francouzský crossover v sobě téměř dokonale kombinuje komfort s takřka sportovními jízdními vlastnostmi. Z jedné strany jeho podvozek statečně filtruje i větší nerovnosti a při dálniční jízdě nijak neobtěžuje zvýšeným aerodynamickým hlukem na palubě. Přitom však zvládá projíždět i ostřejší zatáčky takovým tempem, že i řidič ostřejšího hatchbacku nebude chápat, že ho nějaká módní nákupní taška dokáže potrápit, ne-li předjet. Také k motoru 1,3 TCe nemám výhrady, se 7° automatickou převodovku si relativně rozumí a se 1400 Kg vážícím vozem nemá příliš práce. Slovo "takřka" u sportovních jízdních vlastností uvádím, jelikož řízení a potažmo celé ovládání Capturu jede tak zlehka, že o nějaké zpětné vazbě tady nemůže být ani řeč.
Spotřeba
Renault Captur s benzínovým čtyřválcem konzumoval po městě v průměru 9,5 litrů na 100 km. Nutno podotknout, že drtivá většina těchto kilometrů proběhla v hustém provozu a za chladného počasí. Při jízdě po dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h spadla spotřeba na průměrných 7,2 litrů na 100 km. Jak jinak, nejlepší spotřebu dosáhl Captur při jízdě po okresních silnicích, kde si vystačil se spotřebou 5,8 litrů na 100 km. Průměrná spotřeba během týdenního testu se nakonec ustálila na rovných 7 litrech na 100 ujetých kilometrů. Jsem předvědčený, že kdybych test absolvoval při teplotách, které panují nyní, zvládl by malý crossover jezdit v průměru téměř s o 1 litr lepší spotřebou, než jakou jsem naměřil během chladného testovacího týdne.
Cena
Renault Captur startuje na ceně 410 000 Kč. Za své peníze dostanete vůz v základní výbavě ZEN, jehož přední kola prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky roztáčí přeplňovaný zážehový tříválec o obsahu 999 ccm s výkonem 67 kW (91 koní). Naopak nejdráž vyjde hybridní Captur s označením E-TECH Plug-in 160. Hybrid o celkovém výkonu 117 kW (160 koní) a s udávanou průměrnou spotřebu pouhých 1,4 litrů vyjde na 735 000 Kč. Námi testové provedení si pak dealer Renaultu cení na částku 547 500 Kč.
Závěr
Ač není Renault Captur zcela bez chyby, jedná se o velmi povedený malý crossover. Díky moderní platformě CMF-B nabízí velké množství asistenčních systémů a motor 1.3 TCe o výkonu 103 kW (140 koní) propůjčuje vozu více, než slušnou dynamiku. Také cena lehce přes půl milionu Kč mi vzhledem k nabízeným schopnostem nepřijde nikterak přehnaná.
Zda-li je Renault Captur zaslouženě nejprodávanější crossover ve svém segmentu nechám na posouzení každého z vás. Ve směs dělá vše dobře a jeho drobné nedostatky velká část potencionálních zákazníků ani nepocítí. Já osobně mám na roli ostřejšího crossoveru jiného favorita, který však v Evropě nedosahuje u zákazníků ani zdaleka takového zájmu.
Plusy:
Výkonný a živý motor
Posun v designu oproti předchůdci
Velký šuplík před spolujezdcem
Mínusy:
Nulová zpětná vazba
Chybí rukojeti u stropu
Typ motoru: |
Přeplňovaný R4 |
Palivo: |
Benzín |
Zdvihový objem: |
1333 ccm |
Výkon: |
103 kW (140 koní) |
Točivý moment: |
270 N.m. |
Převodovka: |
A7 |
Poháněná kola: |
Přední |
Délka: |
4227 mm |
Šířka: |
1797 mm |
Výška: |
1576 mm |
Rozvor: |
2639 mm |
Zavazadlový prostor: |
404 - 536 litrů |
Provozní hmotnost: |
1400 kg |
V-max: |
202 km/h |
0-100 km/h: |
8,6 s |
Spotřeba: |
7,3 /4,8 /5,4 l/100 km |