K redakčnímu testu nám byl svěřen malý crossover od francouzské značky Renault. Mezigenerační obměna Capturu prospěla a obzvláště ve vyšší výbavě se silným přeplňovaným benzínovým čtyřválcem se jedná o zajímavou alternativu ke Škodě Kamiq.
ExteriérRenault Captur na sebe strhává pozornost svým dynamickým designem. Oproti první první generaci z roku 2013, která vypadala jako roztomilý kulatý bonbónek, tak ta současná dost přitvrdila. Jak je u nových Renaultů typické, příď Capturu zdobí přední světlomety s technologií Full LED s obrysem ve tvaru písmene C.
Bok vozu s výraznými prolisy zdobí chromované lišty, kde ta nejvýraznější se táhne ve spodní části oken od A sloupku až po páté dveře. Nutno podotknout, že chrom v kombinaci s černě lakovanou karoserií vypadá opravdu dobře. Nejnápadnějším prvkem na zadní partii Capturu jsou stejně jako na přídi LED světla ve tvaru písmene C. Kromě nich zaujme velké logo automobilky a velkými písmeny napsané označení modelu.
InteriérInteriér testovaného Capturu působí na pohled i na dotek příjemně a hodnotně. Jediné, co mně osobně trochou kazilo dobrý dojem byl světle čalouněný strop. Jinak se mi malý crossover od Renaultu uvnitř velice líbil. Prim tu hraje dvojice displejů, kde ten první na sebe bere úlohu přístrojového štítu a ten druhý slouží pro ovládání infotaimentu. Digitální přístrojová deska svou grafiku mění dle zvoleného jízdního režimu. Například v režimu Sport je zde velký otáčkoměr zabírající téměř celou obrazovku. Displej infotaimentu je zde nezvykle (u Renaultu nic neobvyklého) postaven na výšku, má průměr 9,3" a jeho pomocí se ovládá většina funkcí vozu. Ovládání klimatizace a topení naštěstí zůstalo po startu na otočných ovladačích, jež se nachází pod infotaimentem.
Rád bych se zmínil o šuplíku umístěním před spolujezdcem. Ano o šuplíku, nejedná se o překlep. Tam kde ostatní automobily mají kastlík, kam se kolikrát pořádně nic nevejde, má Captur velký výsuvný a tím pádem dobře přístupný šuplík. Šuplík má tedy za mě velké plus. Za co dávám velké mínus je absence stropní rukojeti u všech dveří, což pasažérům dosti znesnadňuje vystupování z vozu.
Pohonná jednotkaAč paří Renault Captur mezi crossovery, kde není pohon všech kol až zas tak výjimečný, musíme si u něj vystačit pouze s pohonem kol přední nápravy. Ty v našem případě pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1333 ccm, jenž motoráři od Renaultu naladili na výkon 103 kW (140 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment vrcholí solidními 270 N.m. již při 1800 ot./min. Čtyřválec je spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
JízdaMalý francouzský crossover v sobě téměř dokonale kombinuje komfort s takřka sportovními jízdními vlastnostmi. Z jedné strany jeho podvozek statečně filtruje i větší nerovnosti a při dálniční jízdě nijak neobtěžuje zvýšeným aerodynamickým hlukem na palubě. Přitom však zvládá projíždět i ostřejší zatáčky takovým tempem, že i řidič ostřejšího hatchbacku nebude chápat, že ho nějaká módní nákupní taška dokáže potrápit, ne-li předjet. Také k motoru 1,3 TCe nemám výhrady, se 7° automatickou převodovku si relativně rozumí a se 1400 Kg vážícím vozem nemá příliš práce. Slovo "takřka" u sportovních jízdních vlastností uvádím, jelikož řízení a potažmo celé ovládání Capturu jede tak zlehka, že o nějaké zpětné vazbě tady nemůže být ani řeč.
SpotřebaRenault Captur s benzínovým čtyřválcem konzumoval po městě v průměru 9,5 litrů na 100 km. Nutno podotknout, že drtivá většina těchto kilometrů proběhla v hustém provozu a za chladného počasí. Při jízdě po dálnici při ustálené rychlosti 130 km/h spadla spotřeba na průměrných 7,2 litrů na 100 km. Jak jinak, nejlepší spotřebu dosáhl Captur při jízdě po okresních silnicích, kde si vystačil se spotřebou 5,8 litrů na 100 km. Průměrná spotřeba během týdenního testu se nakonec ustálila na rovných 7 litrech na 100 ujetých kilometrů. Jsem předvědčený, že kdybych test absolvoval při teplotách, které panují nyní, zvládl by malý crossover jezdit v průměru téměř s o 1 litr lepší spotřebou, než jakou jsem naměřil během chladného testovacího týdne.
CenaRenault Captur startuje na ceně 410 000 Kč. Za své peníze dostanete vůz v základní výbavě ZEN, jehož přední kola prostřednictvím 6 stupňové manuální převodovky roztáčí přeplňovaný zážehový tříválec o obsahu 999 ccm s výkonem 67 kW (91 koní). Naopak nejdráž vyjde hybridní Captur s označením E-TECH Plug-in 160. Hybrid o celkovém výkonu 117 kW (160 koní) a s udávanou průměrnou spotřebu pouhých 1,4 litrů vyjde na 735 000 Kč. Námi testové provedení si pak dealer Renaultu cení na částku 547 500 Kč.
ZávěrAč není Renault Captur zcela bez chyby, jedná se o velmi povedený malý crossover. Díky moderní platformě CMF-B nabízí velké množství asistenčních systémů a motor 1.3 TCe o výkonu 103 kW (140 koní) propůjčuje vozu více, než slušnou dynamiku. Také cena lehce přes půl milionu Kč mi vzhledem k nabízeným schopnostem nepřijde nikterak přehnaná.
Zda-li je Renault Captur zaslouženě nejprodávanější crossover ve svém segmentu nechám na posouzení každého z vás. Ve směs dělá vše dobře a jeho drobné nedostatky velká část potencionálních zákazníků ani nepocítí. Já osobně mám na roli ostřejšího crossoveru jiného favorita, který však v Evropě nedosahuje u zákazníků ani zdaleka takového zájmu.
Plusy:Výkonný a živý motorPosun v designu oproti předchůdciVelký šuplík před spolujezdcem
Mínusy:Nulová zpětná vazbaChybí rukojeti u stropu
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1333 ccm
Výkon:
103 kW (140 koní)
Točivý moment:
270 N.m.
Převodovka:
A7
Poháněná kola:
Přední
Délka:
4227 mm
Šířka:
1797 mm
Výška:
1576 mm
Rozvor:
2639 mm
Zavazadlový prostor:
404 - 536 litrů
Provozní hmotnost:
1400 kg
V-max:
202 km/h
0-100 km/h:
8,6 s
Spotřeba:
7,3 /4,8 /5,4 l/100 km
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.