Malá MPV z evropského trhu mizí závratnou rychlostí, z dříve extrémně populární kategorie dnes zůstalo jen pár přeživších. Proto mě překvapilo, když Honda ukázala novou generaci svého Jazze, která se vlastně příliš nezměnila od té předchozí. Pojďme se na něj podívat.
Jeden důležitý detail je ale ryze moderní. Jazz už se dá totiž pořídit pouze jako hybrid. A to poněkud nezvyklý, využívá totiž systém nazvaný e:HEV. Pohon obstarává elektromotor u přední nápravy, spalovací motor je zde pouze jako generátor elektrické energie. Jízda v něm tak vlastně docela připomíná elektromobil. Na sedmý rychlostní stupeň se i spalovák umí připojit přímo k hnané nápravě, ve vysokých rychlostech je přeci jen elektromotor již poněkud neefektivní. To ale platí pouze pro Evropu, v domovském Japonsku, ale třeba taky v Číně se Jazz prodává také s obyčejným spalovacím motorem i-VTEC, a to dokonce jako čtyřkolka. Ta se do Evropy také nedostane, protože by si tu prý nenašla dostatek zájemců.
Exteriér
Jazz nikdy nebyl zrovna lev salónů a to platí i pro černý kousek, který jsem dostal k týdennímu testu. Rozhodně to není škaredé auto, tvary karoserie však jasně formovala jejich funkce, a to nabídnout co možná nejvíc místa na malém základu. Co se ale velice povedlo je předek, se sympatickým kukučem a decentním úsměvem úzké masky.
Také se mi líbí, že na rozdíl od předchozí generace a hlavně od současného Civicu se Jazz obejde bez zbytečných příkras, rádobysportovních prohybů a podobných doplňků. Naopak je japonsky minimalistický, s čistými liniemi a jednoduchými tvary.
Interiér
Podobné je to i v interiéru. Jako první mě po usednutí upoutala obrovská plocha palubní desky mezi volantem a předním sklem. Kdysi jsme na to byli z MPV zvyklí, v záplavě SUV ale už zapomínáme. Díky rozděleným A sloupkům s trojúhelníkovým oknem je výhled ven opravdu skvělý. Připadám si trochu jako v akváriu, prosklená plocha je fakt velká, další z vlastností, které nám SUV odepírají.
Samotná palubka opět pokračuje jednoduchými linkami, do kterých jsou zasazeny dva displeje. Infotainment částečně stojí ve svém vlastním rámečku, má hezkou grafiku, rychlé reakce a je docela přehledný, takže nemám problém s jeho ovládáním i za jízdy. Vlastně většinu toho co potřebuji vidím na displeji před řidičem. Analogové budíky jsou pryč, teď už zbývá jen displej s jednoduchou, ale za to přehlednou grafikou. Oceňuji, že stejně jako v Hondě e , i tady zůstávají fyzická tlačítka klimatizace i s vlastním malým displejem, ovládání za jízdy je tak pořád velmi snadné. Zrovna toto je důležité, přeci jen na topení a klimatizaci za jízdy saháme docela často, řešení jiných automobilek, zavádějících ovládání klimatizace do displejů jen dokazuje, že se Honda vydala správnou cestou.
Použité materiály dávají najevo, že Jazz je přeci jen levnějším vozem. Tvrdé plasty naštěstí nevržou a zpracování je také na úrovni. Honda se kabinu snaží ještě zpříjemnit u testovaného kusu kombinací dvou barev. Bílé prvky se prolínají černou palubkou a pokračují i na pohledný a příjemný dvouramenný volant. Aby trochu vyvážila vyšší cenu, nabízí Honda docela vysokou výbavu už od základu. Najdeme tu třeba rozpoznávání dopravních značek, které se zobrazí na displeji, vyhřívaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat nebo deset airbagů – jako třeba i kolenní u řidiče, zadní boční a centrální mezi předními sedadly, naprostý unikát v tomto segmentu.
Sedačky jsou velké a pohodlné, vzadu mají pasažéři spoustu místa na nohy i hlavu, a ani u čtvrté generace Jazze Honda nezapomněla na svůj systém vzhůru výklopných sedáků Magic Seats. Když něco potřebujete odvézt v kabině, stačí uchopit sedák, zvednout jej nahoru a z druhé řady sedaček je rázem prostorné úložiště s vysokou střechou, což se může občas hodit více než kufr, který přeci jen nabízí na výšku podstatně méně místa. I tak je ale velký, hybridní baterie se zde na prostornosti nepodepsaly, přestože leží právě pod podlahou kufru.
Jízda
Nejvíce nás ale zajímá jízda. Po nastartování tlačítkem je auto tiché, stačí posunout páku převodovky na D, šlápnout na plyn a s lehkým bzučením se rozjedete. V nízkých rychlostech si vystačí jen s tím, jakmile se ale baterie dostane na příliš nízkou úroveň, nebo více šlápneme na plyn, naskočí spalovací motor. Tedy stejně jako u jiných hybridů. Zde je ale pocit z jízdy jiný, i s tichým zvukem spalovacího motoru si pořád připadám jako v elektromobilu. Rychlé reakce na plyn (samozřejmě zdaleka ne tak dobré jako třeba u Tesly nebo Kony) a plynulost jízdy, dávají jasně najevo, že vozem pohybuje jen elektromotor. Ty jsou v autě mimochodem hned dva. Jeden o výkonu 80 kW pohání kola a druhý se 70 kW slouží jako generátor elektřiny, a je poháněn spalovákem.
Spotřeba
Čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 72 kW se ani příliš nevytáčí do vysokých otáček, hlavně při běžné jízdě po městě je auto příjemně tiché. Hlavně je úsporné a občas mě až zaskočí jak moc. Při cestě do práce, což je asi 6 kilometrů, částečně i z kopce, je spotřeba 2,5 litru na sto km. Ani při běžné jízdě po centru, kde často zastavuji, rozjíždím se, šlapu prudčeji na plyn, ať se zařadím do jiného pruhu, se nezvedá nad 4 litry, jezdit se dá za 3,6 – 3,8.
Trochu horší je to na dálnici, kam se auto se svým pohonem až tak nehodí. Zde už se dočkávám onoho vytáčení motoru do vysokých otáček, a to s sebou nese i vyšší spotřebu. Není to až taková hrůza, legálních 130 km/h pořád zvládá s přehledem, ale už se tak neprojevují výhody hybridu. Při této rychlosti je už navíc přes převodovku připojen spalovací motor přímo ke kolům. Stále se ale držíme se spotřebou pod sedmi litry. Trochu mě překvapuje jistá nestabilita vozu, je nutné jej častěji korigovat volantem než jsme zvyklí z jiných aut. S tím trochu pomáhá také systém udržování v jízdním pruhu, který mě osobně spíše otravuje , a proto jej vypínám. Zvýší se také hlučnost, vítr fučící kolem A sloupků je už uvnitř slyšet.
Jízdní vlastnosti jsou celkově dobré, lepší než bych čekal od „obyčejného“ malého MPV. Podvozek je naladěn docela komfortně, na českých cestách příliš neposkakuje, žehlí nerovnosti, zadní náprava nemá tendence skákat do boku a neslyším ani žádné větší rány.
Závěr
Honda Jazz je nezvykle staromilské auto, které stále spoléhá na zastánce čisté praktičnosti, která se nenechala strhnout módou SUV. Zároveň však opustilo běžné pohony a vydalo se cestou elektrifikace, a to pořádné, vlastně tady máme elektromobil ,který jen místo baterky dostal pořádný generátor. Výsledek je i přesto povedený, hlavně pokud s autem plánujete jezdit primárně po městě a okolí. V takovém případě jen těžko budete hledat úspornější vůz, hlavně pokud neplánujete tahat kabely. Škoda jen vyšší ceny. Základní Jazz totiž začíná přesně na půl milionu, oplastovaný Crosstar pak už na 606 tisících. A to je přeci jen za typ auta, které dříve patřilo k nejnižším patrům trhu, pořádná částka.
Plusy:
- spotřeba
- pohodlná jízda
Mínusy:
- cena
- obtěžující hluk při jízdě po dálnici
Typ motoru:
Hybridní
Palivo:
Benzín + elektromotor
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
72 Kw (98 koní)
Točivý moment:
131 N.m.
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4090 mm
Šířka:
1725 mm
Výška:
1556 mm
Rozvor:
2520 mm
Zavazadlový prostor:
298 litrů
Provozní hmotnost:
1325 kg
V-max:
173 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba:
2,7 /4,6 /3,9 l/100 km
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.