Malá MPV z evropského trhu mizí závratnou rychlostí, z dříve extrémně populární kategorie dnes zůstalo jen pár přeživších. Proto mě překvapilo, když Honda ukázala novou generaci svého Jazze, která se vlastně příliš nezměnila od té předchozí. Pojďme se na něj podívat.
Jeden důležitý detail je ale ryze moderní. Jazz už se dá totiž pořídit pouze jako hybrid. A to poněkud nezvyklý, využívá totiž systém nazvaný e:HEV. Pohon obstarává elektromotor u přední nápravy, spalovací motor je zde pouze jako generátor elektrické energie. Jízda v něm tak vlastně docela připomíná elektromobil. Na sedmý rychlostní stupeň se i spalovák umí připojit přímo k hnané nápravě, ve vysokých rychlostech je přeci jen elektromotor již poněkud neefektivní. To ale platí pouze pro Evropu, v domovském Japonsku, ale třeba taky v Číně se Jazz prodává také s obyčejným spalovacím motorem i-VTEC, a to dokonce jako čtyřkolka. Ta se do Evropy také nedostane, protože by si tu prý nenašla dostatek zájemců.
Exteriér
Jazz nikdy nebyl zrovna lev salónů a to platí i pro černý kousek, který jsem dostal k týdennímu testu. Rozhodně to není škaredé auto, tvary karoserie však jasně formovala jejich funkce, a to nabídnout co možná nejvíc místa na malém základu. Co se ale velice povedlo je předek, se sympatickým kukučem a decentním úsměvem úzké masky.
Také se mi líbí, že na rozdíl od předchozí generace a hlavně od současného Civicu se Jazz obejde bez zbytečných příkras, rádobysportovních prohybů a podobných doplňků. Naopak je japonsky minimalistický, s čistými liniemi a jednoduchými tvary.
Interiér
Podobné je to i v interiéru. Jako první mě po usednutí upoutala obrovská plocha palubní desky mezi volantem a předním sklem. Kdysi jsme na to byli z MPV zvyklí, v záplavě SUV ale už zapomínáme. Díky rozděleným A sloupkům s trojúhelníkovým oknem je výhled ven opravdu skvělý. Připadám si trochu jako v akváriu, prosklená plocha je fakt velká, další z vlastností, které nám SUV odepírají.
Samotná palubka opět pokračuje jednoduchými linkami, do kterých jsou zasazeny dva displeje. Infotainment částečně stojí ve svém vlastním rámečku, má hezkou grafiku, rychlé reakce a je docela přehledný, takže nemám problém s jeho ovládáním i za jízdy. Vlastně většinu toho co potřebuji vidím na displeji před řidičem. Analogové budíky jsou pryč, teď už zbývá jen displej s jednoduchou, ale za to přehlednou grafikou. Oceňuji, že stejně jako v Hondě e , i tady zůstávají fyzická tlačítka klimatizace i s vlastním malým displejem, ovládání za jízdy je tak pořád velmi snadné. Zrovna toto je důležité, přeci jen na topení a klimatizaci za jízdy saháme docela často, řešení jiných automobilek, zavádějících ovládání klimatizace do displejů jen dokazuje, že se Honda vydala správnou cestou.
Použité materiály dávají najevo, že Jazz je přeci jen levnějším vozem. Tvrdé plasty naštěstí nevržou a zpracování je také na úrovni. Honda se kabinu snaží ještě zpříjemnit u testovaného kusu kombinací dvou barev. Bílé prvky se prolínají černou palubkou a pokračují i na pohledný a příjemný dvouramenný volant. Aby trochu vyvážila vyšší cenu, nabízí Honda docela vysokou výbavu už od základu. Najdeme tu třeba rozpoznávání dopravních značek, které se zobrazí na displeji, vyhřívaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat nebo deset airbagů – jako třeba i kolenní u řidiče, zadní boční a centrální mezi předními sedadly, naprostý unikát v tomto segmentu.
Sedačky jsou velké a pohodlné, vzadu mají pasažéři spoustu místa na nohy i hlavu, a ani u čtvrté generace Jazze Honda nezapomněla na svůj systém vzhůru výklopných sedáků Magic Seats. Když něco potřebujete odvézt v kabině, stačí uchopit sedák, zvednout jej nahoru a z druhé řady sedaček je rázem prostorné úložiště s vysokou střechou, což se může občas hodit více než kufr, který přeci jen nabízí na výšku podstatně méně místa. I tak je ale velký, hybridní baterie se zde na prostornosti nepodepsaly, přestože leží právě pod podlahou kufru.
Jízda
Nejvíce nás ale zajímá jízda. Po nastartování tlačítkem je auto tiché, stačí posunout páku převodovky na D, šlápnout na plyn a s lehkým bzučením se rozjedete. V nízkých rychlostech si vystačí jen s tím, jakmile se ale baterie dostane na příliš nízkou úroveň, nebo více šlápneme na plyn, naskočí spalovací motor. Tedy stejně jako u jiných hybridů. Zde je ale pocit z jízdy jiný, i s tichým zvukem spalovacího motoru si pořád připadám jako v elektromobilu. Rychlé reakce na plyn (samozřejmě zdaleka ne tak dobré jako třeba u Tesly nebo Kony) a plynulost jízdy, dávají jasně najevo, že vozem pohybuje jen elektromotor. Ty jsou v autě mimochodem hned dva. Jeden o výkonu 80 kW pohání kola a druhý se 70 kW slouží jako generátor elektřiny, a je poháněn spalovákem.
Spotřeba
Čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 72 kW se ani příliš nevytáčí do vysokých otáček, hlavně při běžné jízdě po městě je auto příjemně tiché. Hlavně je úsporné a občas mě až zaskočí jak moc. Při cestě do práce, což je asi 6 kilometrů, částečně i z kopce, je spotřeba 2,5 litru na sto km. Ani při běžné jízdě po centru, kde často zastavuji, rozjíždím se, šlapu prudčeji na plyn, ať se zařadím do jiného pruhu, se nezvedá nad 4 litry, jezdit se dá za 3,6 – 3,8.
Trochu horší je to na dálnici, kam se auto se svým pohonem až tak nehodí. Zde už se dočkávám onoho vytáčení motoru do vysokých otáček, a to s sebou nese i vyšší spotřebu. Není to až taková hrůza, legálních 130 km/h pořád zvládá s přehledem, ale už se tak neprojevují výhody hybridu. Při této rychlosti je už navíc přes převodovku připojen spalovací motor přímo ke kolům. Stále se ale držíme se spotřebou pod sedmi litry. Trochu mě překvapuje jistá nestabilita vozu, je nutné jej častěji korigovat volantem než jsme zvyklí z jiných aut. S tím trochu pomáhá také systém udržování v jízdním pruhu, který mě osobně spíše otravuje , a proto jej vypínám. Zvýší se také hlučnost, vítr fučící kolem A sloupků je už uvnitř slyšet.
Jízdní vlastnosti jsou celkově dobré, lepší než bych čekal od „obyčejného“ malého MPV. Podvozek je naladěn docela komfortně, na českých cestách příliš neposkakuje, žehlí nerovnosti, zadní náprava nemá tendence skákat do boku a neslyším ani žádné větší rány.
Závěr
Honda Jazz je nezvykle staromilské auto, které stále spoléhá na zastánce čisté praktičnosti, která se nenechala strhnout módou SUV. Zároveň však opustilo běžné pohony a vydalo se cestou elektrifikace, a to pořádné, vlastně tady máme elektromobil ,který jen místo baterky dostal pořádný generátor. Výsledek je i přesto povedený, hlavně pokud s autem plánujete jezdit primárně po městě a okolí. V takovém případě jen těžko budete hledat úspornější vůz, hlavně pokud neplánujete tahat kabely. Škoda jen vyšší ceny. Základní Jazz totiž začíná přesně na půl milionu, oplastovaný Crosstar pak už na 606 tisících. A to je přeci jen za typ auta, které dříve patřilo k nejnižším patrům trhu, pořádná částka.
Plusy:
- spotřeba
- pohodlná jízda
Mínusy:
- cena
- obtěžující hluk při jízdě po dálnici
Typ motoru:
Hybridní
Palivo:
Benzín + elektromotor
Zdvihový objem:
1498 ccm
Výkon:
72 Kw (98 koní)
Točivý moment:
131 N.m.
Převodovka:
e-CVT
Poháněná kola:
přední
Délka:
4090 mm
Šířka:
1725 mm
Výška:
1556 mm
Rozvor:
2520 mm
Zavazadlový prostor:
298 litrů
Provozní hmotnost:
1325 kg
V-max:
173 km/h
0-100 km/h:
9,9 s
Spotřeba:
2,7 /4,6 /3,9 l/100 km
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.