Hyundai a Kia vyvinuly jako první na světě síťově propojené řízení převodovky

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. února 2020, 00:40 Google+

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai

Hyundai | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation oznámily, že vyvinuly síťově propojené řízení převodovky („ICT Connected Shift System“), které jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie ICT (Information and Communication Technology) pro předvídavé řazení. Vozidlo s tímto systémem dokáže s předstihem automaticky zařadit optimální převodový stupeň na základě topografických vlastností projížděné trasy a aktuálního stavu dopravy. Systém zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti. Značky Hyundai a Kia plánují využití této technologie ve svých budoucích nových vozidlech. Společnosti získaly během vývoje systému cca 40 významných patentů v Jižní Koreji a zahraničí.

Dosavadní technologie automatického řazení zohledňují preference řidiče. Do této skupiny řídicích systémů převodovek patří například chytrý provozní režim „Smart Drive Mode“, nabízený ve většině aktuálních modelů Hyundai a Kia. Nové síťově propojené řízení převodovky jako první využívá informační a komunikační technologie pro automatické řazení v závislosti na průběhu trasy a dopravních podmínkách.

Síťově propojené řízení převodovky „ICT Connected Shift System“ používá řídicí jednotku převodovky TCU (Transmission Control Unit) s inteligentním softwarem, který v reálném čase dostává a vyhodnocuje vstupní data od důležitých systémů včetně navigačního systému s precizními mapami silniční sítě ve formátu 3D, kamer a radarového senzoru chytrého tempomatu. Navigační systém s prostorovými mapami poskytuje také data o výšce a sklonu vozovky, jakož i o poloměrech zatáček. Využívány jsou rovněž aktuální informace o různých událostech v silniční dopravě a její hustotě. Radarový senzor rozpoznává rychlost jízdy ostatních vozidel a jejich vzdálenost, zatímco přední kamera poskytuje informace o jízdních pruzích.

img-responsive

Hyundai | foto: Hyundai

TCU na základě výše uvedených vstupních údajů předvídavě vypočítává optimální průběh řazení pro jízdní situace v reálném čase pomocí algoritmu s umělou inteligencí a vydává příslušné pokyny pro řazení převodových stupňů. Pokud systém očekává například relativně dlouhý úsek, po němž bude nutné snížit rychlost jízdy, a radarový senzor nedetekuje žádné změny rychlosti vpředu jedoucího vozidla, zařadí převodovka přechodně neutrál, aby zvýšila hospodárnost.

V rámci testů vozidel Hyundai a Kia se síťově propojeným řízením převodovky na silnicích s mnoha zatáčkami se četnost řazení v zatáčkách snížila přibližně o 43 procent v porovnání s vozidly bez tohoto systému. Systém tím také snížil četnost používání brzdové soustavy o cca 11 procent, čímž minimalizoval opotřebení brzd a zatížení i únavu řidiče.

Při požadavku intenzivního zrychlení na vjezdu na dálnici přešla převodovka automaticky do sportovního režimu, čímž usnadnila řidiči zařazení mezi ostatní vozidla v průběžném jízdním pruhu. Poté se vozidlo automaticky vrátilo ke svému původnímu jízdnímu režimu pro bezpečnou a hospodárnou jízdu.

Před očekávanými změnami rychlosti jízdy, například před zpomalovacími prahy, úseky s odlišným rychlostním limitem nebo klesáním, bylo po uvolnění pedálu plynu aktivováno brzdění motorem. Radarový senzor vpředu detekoval změny vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho docházelo v případě potřeby k automatické změně převodového stupně, která zvyšovala kvalitu jízdy.

Systém je také kompatibilní s technologií autonomní jízdy, která prochází intenzivním vývojem. Síťově propojené řízení převodovky sníží v éře autonomních vozidel spotřebu paliva a zajistí zážitky hladké jízdy díky pohotovým reakcím na průběh trasy a dopravní podmínky v reálném čase.

Hyundai a Kia plánují další vývoj síťově propojeného řízení převodovky. Cílem je ještě inteligentnější řízení převodovky, které dokáže komunikovat s dopravní signalizací na základě komunikačních sítí LTE nebo 5G a rozpoznávat požadavky řidiče. Výsledkem bude ještě dokonalejší řízení činnosti převodovky.

„Vývoj vozidel směřuje od jednoduchých zařízení pro mobilitu k chytrým řešením mobility,“ řekl Byeong Wook Jeon, vedoucí výzkumné laboratoře pro inteligentní řízení poháněcího ústrojí. „Dokonce i tradiční součást automobilu, jakým je jeho pohon, se stává vyspělou technologií optimalizovanou pro chytrou mobilitu prostřednictvím informační a komunikační techniky a technologií s umělou inteligencí.“

Vytisknout

Diskuze: Hyundai a Kia vyvinuly jako první na světě síťově propojené řízení převodovky

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

BMW Concept i4 přinese čistě elektrický pohon do značky BMW

BMW UKÁZALO základní podobu svého prvního čistě elektrického Gran Coupé Concept…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

  2. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud