Když se řekne rotační Wankelův motor, většina čtenářů si jistě představí legendární stroje automobilky Mazda. Skutečností ale je, že výrobou vozů poháněných motorem bez pístů se zabývala ještě jedna automobilka, která se svým modelem odstartovala doslova technickou revoluci. Osud jí ale nepřál a tak NSU Ro 80 skončilo v zapomnění.
Automobil NSU Ro 80 zažil svou premiéru 16. září 1967 na autosalonu ve Frankfurtu, kde se tento elegantní sedan stal doslova hvězdnou senzací. Pokud odhlédneme od skutečnosti, že pod jeho kapotou byl umístěn litrový rotační motor, pak mohlo NSU stále nabídnout kotoučové brzdy na obou nápravách, plně nezávislé odpružení nebo elegantní karoserii designovanou s ohledem na aerodynamickou stabilitu i maximální úsporu paliva.
Mezi další pozoruhodné maličkosti pak patří například ovládání spojky pomocí ovladače na vrchu řadící páky, nebo přední brzdy umístěné dál od kol, čímž došlo k úspoře neodpružené hmotnosti. Díky tomu všemu se ani nelze divit, že Ro 80 bylo nakonec vyhlášeno Evropským autem roku 1968.
Vzhledem ke všem výše zmíněným okolnostem se nyní asi divíte, proč se NSU Ro 80 stalo jedním z nejopomíjenějších aut historie? Nebudeme vás dlouho napínat, navzdory bohatým zkušenostem NSU s rotačními motory to byla právě pohonná jednotka, která vozu podryla základy k úspěchu.
Hrany pístu Wankelova motoru se poměrně rychle opotřebovávaly, což mu na spolehlivosti příliš nepřidalo, a jeho žíznivost předbíhala i zprávy o jeho revoluční technice. Výroba probíhala do roku 1977 a za tu dobu se vyrobilo cca 37,398 kusů tohoto technicky zajímavého, avšak nepříliš vyhledávaného automobilu.
Je skutečnou tragédií motoristického světa, že NSU nikdy nedokázalo plně překonat zvěsti o své spolehlivosti. Mnoho kusů bylo za uplynulých více než 50 let ohlodáno zubem času na kousky rzi, ovšem skupinka hrdých majitelů a sběratelů si své NSU Ro 80 stále hýčká a my se jim ani nedivíme - v době kdy přišel byl totiž skutečnou revolucí na kolech.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?