Kdykoliv přijde řeč na souboj manuální a automatické převodovky, postaví se proti sobě zástupci dvou nesmiřitelných táborů.A zatímco příznivci automatů budou mluvit zejména o komfortu a uživatelské přívětivosti, zastánci manuálního řazení budou zdůrazňovat větší radost z jízdy, lepší souznění s vozem, nižší cenu a mnohdy i lepší spotřebu. Právě argument týkající se spotřeby však již poslední dobou nemusí tak úplně platit.
Řada lidí dodnes považuje manuální převodovky za úspornější ve srovnání s automaty, ovšem skutečnost je mnohem komplikovanější. Velký podíl na tom mají zejména nové technologie, které se v posledních letech dostávají i do běžných a hlavně dostupných automobilů.
Jedním z mnoha argumentů, proč má být manuální převodovka úpornější, je například mechanismus brzdění. Řidič totiž během něj vyřadí na neutrál, čímž vlastně odpojí motor od kol. To ale automatická převodovka udělat nemůže a tak i během brzdění zůstává rychlost zařazena. To je vítaným pomocníkem například během jízdy ve městech a v zácpě, ovšem k nízké spotřebě to rozhodně nepomáhá. Ba naopak. A zvláště při jízdě v nižších rychlostech.
To ale rozhodně neznamená, že současné automobily s manuálními převodovkami jsou celkově vzato úspornější. Moderní automatické převodovky totiž dohání ztráty z městě ve vyšších rychlostech, kde mohou nabídnout více rychlostí, než převodovky manuální. Motor je tak schopen přenést na kola stejnou sílu při nižších otáčkách, což znamená méně spáleného paliva.
Za bezesporu nejekonomičtější volbu se však v poslední době dají označit převodovky CVT (continuously variable transmission), které mají schopnost plynulé změny převodu. Ty v sobě dokáží kombinovat některé funkce manuální převodovky ale současně fungují jako automat, díky čemuž nabízí nejlepší ekonomiku provozu. Tyto převodovky vlastně dokáží nabídnout nespočet rychlostí, díky čemuž posílají dostatečný výkon na kola i v nižších rychlostech.
Rozhodně to ale neberte tak, že koupí auta s manuální převodovkou jste si rovnou vybrali tu méně-ekonomickou variantu. Zvláště u starších vozidel nabídnou manuální převodovky vždy lepší spotřebu a tím i vyšší dojezd, jak dodává CarFromJapan. Ovšem argument, že manuální převodovky jsou všeobecně těmi nejúspornějšími, již dávno není pravdou.
Rozhodnutí, jakou převodovku si do svého nového vozu zvolit, tak vždy podřiďte svému vkusu a svým potřebám. Pokud vám ale jde jen o co nejúspornější jízdu, podívejte se do výrobcem udávaných technických specifik, kde jsou uváděny spotřeby jak pro automatické, tak manuální převodovky. Pokud se ale chystáte koupit si vůz staršího data výroby, pravděpodobně uděláte lépe s manuálem.
Manuální převodovky navíc zkušeným řidičům dopřávají lepší kontrolu nad vozem, většinou vás vyjdou levněji a pokud se budete chtít svézt trochu rychleji, nabídnou vám často intenzivnější zážitky. Život s automatickou převodovkou jen a druhou stranu podstatně snazší, stejně jako cestování na dlouhé vzdálenosti a začátky za volantem. Volba je tedy na vás.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?