Většina automobilek se vždy snažila navrhovat automobily tak, aby ke srážkám vůbec nemuselo dojít, případně aby následkem srážky utrpěla co nejméně především posádka. Pokud jde však o bezpečnost chodců, jsou možnosti automobilek jen velice omezeny a většina nadějí dnes padá na bedra systémů jako AEB, které by měly v případě rizika srážky automobilu s chodcem automaticky začít brzdit a srážce tak buď úplně zamezit, nebo alespoň minimalizovat následky.
A právě minimalizací následků srážek automobilů s chodci se již před lety zabývali i britští konstruktéři automobilky Austin, kteří roku 1974 přivedli na svět experimentální vozidlo Austin 1300 SRV5, které bylo určeno právě k výzkumu a minimalizaci následků v případě těchto nehod. Protože jak zkrátka všichni víme, svět není dokonalý a nehody se stávají.
Bezpečnostní technologie navíc byly v sedmdesátých letech v módě a se zajímavou novinkou se snažil přijít téměř každý výrobce automobilů. Tento netradiční koncept postavený na konceptu Austinu 1300 je však skutečně výjimečný. Dalo by se totiž říci, že byl přímo konstruován k vrážení do lidí.
Model SRV5 byl totiž vybaven dvěma působivými inovacemi, z nichž na první pohled vidíme jen jednu. Tou je netradičně skloněná přední kapota, díky jejímuž designu měli být chodci zasaženi co nejníže do nohou, díky čemuž měli být následně hozeni na kapotu.
Většina automobilek přitom měla kapoty poměrně vysoké, což v případě nárazu do chodce znamenalo, že chodec padal směrem dopředu a vůz ho tak mnohdy ještě přejet a způsobit mu další vážná zranění.
Druhou výraznou inovaci můžeme vidět, pokud se na snímek zadíváme pozorněji. Vidíte ten zvláštní rám, který se táhne po obvodu kapotu a vpředu je na něm jakási guma? Tento "výmysl" měl hned dvě funkce: 1. změkčit náraz do nohou a 2. podstatně důležitější funkci - po nárazu se uvolnila pružina a mechanismus se zvedl, čímž kolem člověka na kapotě vytvořil jakousi ochranou klec.
Člověk tak byl relativně v bezpečí na kapotě a nehrozil jeho pád ani při prudkém brzdění. Jak poznamenává Jason Torchinsky z Jalopniku, který si této zvláštnosti všiml na Facebookové stránce Retro Automotive Concepts and Prototypes a později na něj upozornil, lidem na kapotě chybí k naprostému pohodlí snad už jen nějaký časopis ke čtení a dobrý nápoj.
Systém však měl i své nedostatky, jakými jsou například chybějící světlomety. Ty by se však jistě daly umístit na střechu a bylo by vystaráno. Pokud by se tento speciální testovací Austin dostal z pozice testovacího prototypu i do výroby, mohl sloužit například i ke komfortnímu cestování s tchyní.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.