Automatické myčky jsou velice komplexním a sofistikovaným druhem techniky, který je neustále vystaven prostředí, do kterého žádná technika zkrátka nepatří. Elektronika, které je v myčkách obrovské množství, svádí neustály souboj s vlhkostí, vodou, různými teplotami a chemií. Všechno přitom funguje zcela nezávisle a po člověku se požaduje pouze jediné: uposlechnout pár zcela primitivních instrukcí.
Návštěva automatických myček představuje vcelku rychlý způsob, jak svůj automobil zbavit nečistot s minimálním úsilím. Na trhu jich existuje hned několik, od starých průtahových, přes automatické kartáčové až po bezkontaktní, které jsou sice extrémně šetrné k laku, ovšem řada lidí pochybuje o jejich účinnosti.
Pokud však mají všechny myčky něco společného, pak je to několik instrukcí, které vás většinou vyzvou k zastavení na určitém místě. Následně několik senzorů zaměří váš vůz, myčka získá alespoň představu o jeho tvaru a pustí se do díla. Po celou tu dobu však musí být vůz zastaven, jinak riskujete jeho poškození.
O tom se na vlastní kůži proslavil neslavný hrdina tohoto videa, který po příjezdu do automatické myčky ignoroval blikající ukazatel STOP a pokusil se projet mezi rotujícími kartáči. To mu myčka nedovolila a zřejmě z bezpečnostních důvodů se automaticky zastavila. Řidič měl v tu chvíli šanci celé své jednání si rozmyslet a zajít například za obsluhou, se kterou mohl problém vyřešit. Místo toho se však rozhodl pro to nejhloupější možné řešení.
Navzdory neustále blikající značce STOP se totiž několikrát pokusil kartáči projet, přičemž během jeho posledního pokusu se kartáče zřejmě zasekly o nějakou část karoserie a v tu chvíli začalo být opravdu zle. Jak se totiž řidič pokoušel z myčky vycouvat, její rám se začal nebezpečně naklánět dozadu. To pokračovalo tak dlouho, dokud se celá konstrukce myčky na auto nezřítila.
Přesnou váhu konstrukce bohužel neznáme, ovšem vzhledem k několika výrazným pohybům tlumičů se dá mluvit o pár stovkách kilogramů. Horní část myčky naštěstí dopadla na zadní část vozidla, takže prostor posádky pravděpodobně zůstal nepoškozen. Video končí dříve, než vidíme vystupovat posádku vozu. Dá se však předpokládat, že vyvázla nezraněná a pouze v šoku.
Jedná se však o připomenutí, že následovat instrukce se jednoduše vyplatí - a to se nemusíme bavit jen o automatických myčkách. Pokud by se totiž řidič instrukcemi řídil, pravděpodobně by se vyhnul velice nepříjemnému zážitku, který ho zřejmě vyjde pořádně draho.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.