Až se v průběhu letošního roku začne v USA prodávat pick-up Ford F-150 s novým vznětovým motorem 3.0 Power Stroke, bude mít nejvyšší točivý moment, nejvyšší povolenou hmotnost přívěsu a nejvyšší užitečné zatížení ve své kategorii. Výrobu nového agregátu přitom zajišťuje Ford of Europe.
Historicky první vznětový motor pro pick-up F-150 dosahuje v severoamerické specifikaci výkonu 186 kW (253 k) a točivého momentu 596 Nm. Vyrábí ho motorárna Fordu v britském Dagenhamu, která je celosvětově největší továrnou Fordu na vznětové motory. Zaměstnává 3000 lidí a loni vyprodukovala 800 000 motorů pro evropské i mimoevropské trhy.
Ford F-150 3.0 Power Stroke utáhne přívěs o hmotnosti až 5171 kg a má užitečné zatížení 916 kg. Motor dosahuje maxima točivého momentu již v 1750 ot.min-1.
Nová jednotka 3.0 Power Stroke má blok válců z vermikulární litiny a kovanou ocelovou klikovou hřídel. Disponuje také turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, které přispívá k lepší odezvě na plyn. Vysokotlaké přímé vstřikování common-rail pracující s tlakem 2000 barů zajišťuje hladký chod motoru a menší emise.
Agregát má dále dva palivové filtry, hliníkovou olejovou vanu a dvoustupňové olejové čerpadlo, které snižuje čerpací ztráty. Ventilátor chladiče poháněný mechanicky od motoru přináší oproti elektrickým ventilátorům používaným v konkurenčních modelech lepší chladící výkon za vysokých teplot v extrémních nadmořských výškách.
Ke snížení spotřeby i emisí přispívá vedle motoru rovněž speciálně kalibrovaná 10 stupňová samočinná převodovka SelectShift® a systém Auto Start-Stop.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?