Je zima a zrovna je nutná cesta autem. Rychlý pohled na předpověď říká, že venku už několikátou noc mrzlo a celý den sněží. Zkrátka podmínky, do nichž by ani psal nevyhnal. Jenže, autem zkrátka musíte odjet. Odhrabete z něj sníh, odmrazíte okna a zrcátka a chcete vyrazit. Jenomže, baterie je vybitá. Co v takovém případě dělat?
Základem pro hladký start v zimním počasí je mít kvalitní autobaterii. Vůbec nejlepší je v případě hodně tuhých mrazů baterii z vozu, po dobu jeho nepoužívání, vyndat a nechat na nějakém teplejším místě, kde nedojde k jejímu extrémnímu opotřebení a následnému vybití (nebo parkovat v garáži).
Pokud už baterie ve voze zůstala a nejste si jistí, že vám dovolí nastartovat, je potřeba co nejvíce maximalizovat její výkon. To jde jednoduše tak, že vypnete všechny elektronické přístroje, a to včetně rádia, světel nebo topení.
Pak zkuste po dobu asi 20 sekund otočit klíčkem v zapalování. Pokud v tuto chvíli auto nestartuje, počkejte několik minut a proces s klíčkem opakujte. Důležité je také dbát na správnou práci s plynovým pedálem. U starších automobilů s karburátorem proto ještě v zaparkovaném automobilu mírně sešlápněte plynový pedál, čímž vženete trochu paliva do sání a celému startovacímu procesu pomůžete.
U automobilů novějších se vstřikováním paliva však proces s plynovým pedálem nedělejte. Pokud však auto stále nestartuje a proceduru s klíčkem a případně i plynovým pedálem jste vyzkoušeli několikrát (doporučuje se maximálně třikrát), je potřeba přejít k dalšímu kroku.
Tím může být pohled do manuálu, kde by měl být popsán postup pro studený start toho konkrétního vozu. Ne vždycky je ale manuál při ruce, ke slovu tedy přijdou další metody. Jedna z nich nabádá k vytažení baterie a jejímu zahřátí, což je ale také doporučená prevence před jejím zamrznutím.
Proces nabíjení mimo vůz může zabrat i několik hodin, které ale ne vždy majitel vozu má, tím pádem přijdou ke slovu startovací kabely. A (většinou) samozřejmě také nějaká dobrá duše s automobilem podobného výkonu. Obě auta musí být zaparkovaná co nejblíže sobě, aby kabely dosáhly od jedné baterie ke druhé.
Nejprve je podle Besipu nutné připojit kabel, nejčastěji červený, na plusový pól vybité baterie a jeho druhý konec na plusový pól nabité baterie. Posléze druhý kabel, nejčastěji černý, připojíme na minusový pól nabité baterie a jeho druhý konec na kostru motoru auta s vybitou baterií. Následuje start nejprve nabitého vozu, který tak nabije „mrtvou“ baterii.
Po nějaké chvíli nastartujte i vůz s vybitým akumulátorem. Kabely odpojujte ve chvíli, kdy oba motory běží, především ale v opačném pořadí. To znamená nejprve od kostry motoru a pak od plusového pólu. Původně vybitou baterii je pak dobré dobít nejméně hodinovou jízdou. V některých případech se také doporučuje akumulátor úplně vyměnit za nový.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?