Snad každý fanoušek Mazdy napjatě čeká, jaké překvapení si pro nás tradiční japonský výrobce chystá na letošní autosalon v Tokiu. Ty nejdivočejší sny přitom slibují, že bychom se mohli dočkat přetavení konceptu RX-Vision v novou Mazdu RX-9.
Ohledně modelu RX-9 existují značně rozporuplné zprávy. Podle jedněch se má nová Mazda s rotačním motorem objevit již letos na autosalonu v Tokiu, ovšem ty druhé zpochybňují i samotný vývoj tohoto vozu. Kde je pravda se dozvíme až za pár měsíců.
Do té doby nás ale může těšit a uklidňovat nový patent Mazdy, který stavbě sportovního vozu skutečně nahrává. A podle obrysů karoserie i dveří z patentu by se dalo doufat, že nakonec půjde právě o RX-9.
O co tedy jde? O dveře sportovního vozu. Jejich design sice není ničím neobvyklým, ovšem jejich otvírání by mělo být. Nízké sportovní vozy totiž dle slov Mazdy mají problém s otvíráním dveří, neboť hrozí jejich poškození o vysoké chodníky. I proto mají exkluzivní sportovní automobily dveře výklopné nahoru - nejde jen o frajeřinu.
Mazda však nechce sahat k extrémům jaké využívají vozy MxLaren nebo Mercedes SLS AMG. Pokud by RX-9 skutečně šla do produkce, mělo by jít o dostupný vůz, což automaticky vyřazuje ze hry nákladné technologie, případně zcela nový vývoj něčeho "revolučního".
Mazda tak pro své dveře hledala něco, co by je udrželo v lehce vyšším úhlů nad zemí. Jako první většinu z nás napadají plynové vzpěry, ovšem ty jsou podle všeho příliš velké, těžké a nákladné. Druhou možností byla spirálová pružina, ovšem ani ta Mazdě nevyhovovala.
Nakonec se tedy Mazda rozhodla sáhnout po klasické torzní tyči, která by měla udržet dveře otevřené. A její návrh je vidět i na patentu.
Pokud se ale tyto dveře objeví na RX-9 bohužel netušíme. Nicméně stále tiše doufáme, že tento model od Mazdy spatříme již letos na autosalonu Tokio Motor Show, který se bude konat v říjnu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.