Přehřívá se vám motor? Důležité je reagovat co nejrychleji

Při přehřívání motoru je důležité reagovat co nejrychleji
Při přehřívání motoru je důležité reagovat co nejrychleji, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 17. července 2017 13:58 | akt. 17. července 2017 15:13
Sdílej:

S přehříváním motoru se můžeme setkat kdykoliv, v letním období jsou však tyto případy stále častější. Možných příčin přehřívání jsou desítky, ovšem pokud vás tato nepříjemnost zastihne na cestě, není čas hledat příčiny. Důležité je hlavně vědět, jak správně reagovat a zabránit poškození motoru.

Aby motor mohl správně fungovat, potřebuje k tomu určitou teplotu. S jejím dosažením problém nebývá, ovšem bez adekvátního chlazení může dojít vlivem přehřívání k poškození, které může mít i nevratný charakter. Kdykoliv se vám tedy vůz začne přehřívat, nic neodkládejte a jednejte co nejrychleji.

Většina běžných osobních automobilů je vybavena ručičkou ukazatele teploty chladící kapaliny. Ačkoliv se jedná pouze o orientační ukazatel, pokud zaznamenáte stoupání ručičky až k červenému poli, máte problém s přehříváním. Pokud však váš vůz teploměr postrádá, musíte spoléhat na výstražné znamení červeného teploměru, které by se vám mělo v případě nouze rozsvítit na palubní desce.

Pokud jste si stoupající teploty všimli zavčas, stále máte možnost motoru ulevit. Co nejrychleji uberte plyn, vypněte klimatizaci která motor zbytečně zatěžuje a pusťte topení na maximum. Topení totiž odebírá z motoru teplo, což mu značně pomůže.

Pokud se vám však stoupání teploty zastavit nepovedlo a teploměr nyní olizuje červené pole, případně již z motoru stoupá pára, nezbývá než co nejrychleji zastavit. Po zastavení otevřete kapotu a nechte motor pomalu vychladnout, než se do čehokoliv pustíte.

Pokud jste v technice trochu znalí, můžete se podívat po možné příčině, i pokud jí však najdete, zřejmě sebou nebudete mít vybavení k její odstranění. Po vychladnutí motoru tedy alespoň vezměte silný hadr či ručník, se kterým budete moci bezpečně otevřít nádobu na chladící kapalinu.

Před jejím otevřením skutečně počkejte, než motor vychladne. I během otvírání pak rozhodně použijte hadr a nad nádobku se nenaklánějte, mohlo by dojít k úniku páry, která by vás mohla opařit. V nádobce zkontrolujte množství vody a pokud bude chybět, dolijte jí. Nejlepší je voda destilovaná, pokud však nebude po ruce, můžete použít i obyčejnou. Při první příležitosti ji pak nechtě vyměnit.

Pokud si na práci pod kapotou vůbec netroufáte, raději se o nic nepokoušejte a kontaktujte asistenční službu, která vám s vozem pomůže. Pokud jste schopni s vozem odjet, rozhodně vyhledejte nejbližší servis, kde vám pomohou a závadu způsobující přehřívání opraví.

Přehřívání vozu může být způsobeno mnoha faktory, pokud však vozu věnujete čas a řádnou údržbu, dá se většině z nich předejít. Pokud však přehřívání vozu budete bagatelizovat a řešení odkládat, může dojít ke zničení celého motoru.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.