S přehříváním motoru se můžeme setkat kdykoliv, v letním období jsou však tyto případy stále častější. Možných příčin přehřívání jsou desítky, ovšem pokud vás tato nepříjemnost zastihne na cestě, není čas hledat příčiny. Důležité je hlavně vědět, jak správně reagovat a zabránit poškození motoru.
Aby motor mohl správně fungovat, potřebuje k tomu určitou teplotu. S jejím dosažením problém nebývá, ovšem bez adekvátního chlazení může dojít vlivem přehřívání k poškození, které může mít i nevratný charakter. Kdykoliv se vám tedy vůz začne přehřívat, nic neodkládejte a jednejte co nejrychleji.
Většina běžných osobních automobilů je vybavena ručičkou ukazatele teploty chladící kapaliny. Ačkoliv se jedná pouze o orientační ukazatel, pokud zaznamenáte stoupání ručičky až k červenému poli, máte problém s přehříváním. Pokud však váš vůz teploměr postrádá, musíte spoléhat na výstražné znamení červeného teploměru, které by se vám mělo v případě nouze rozsvítit na palubní desce.
Pokud jste si stoupající teploty všimli zavčas, stále máte možnost motoru ulevit. Co nejrychleji uberte plyn, vypněte klimatizaci která motor zbytečně zatěžuje a pusťte topení na maximum. Topení totiž odebírá z motoru teplo, což mu značně pomůže.
Pokud se vám však stoupání teploty zastavit nepovedlo a teploměr nyní olizuje červené pole, případně již z motoru stoupá pára, nezbývá než co nejrychleji zastavit. Po zastavení otevřete kapotu a nechte motor pomalu vychladnout, než se do čehokoliv pustíte.
Pokud jste v technice trochu znalí, můžete se podívat po možné příčině, i pokud jí však najdete, zřejmě sebou nebudete mít vybavení k její odstranění. Po vychladnutí motoru tedy alespoň vezměte silný hadr či ručník, se kterým budete moci bezpečně otevřít nádobu na chladící kapalinu.
Před jejím otevřením skutečně počkejte, než motor vychladne. I během otvírání pak rozhodně použijte hadr a nad nádobku se nenaklánějte, mohlo by dojít k úniku páry, která by vás mohla opařit. V nádobce zkontrolujte množství vody a pokud bude chybět, dolijte jí. Nejlepší je voda destilovaná, pokud však nebude po ruce, můžete použít i obyčejnou. Při první příležitosti ji pak nechtě vyměnit.
Pokud si na práci pod kapotou vůbec netroufáte, raději se o nic nepokoušejte a kontaktujte asistenční službu, která vám s vozem pomůže. Pokud jste schopni s vozem odjet, rozhodně vyhledejte nejbližší servis, kde vám pomohou a závadu způsobující přehřívání opraví.
Přehřívání vozu může být způsobeno mnoha faktory, pokud však vozu věnujete čas a řádnou údržbu, dá se většině z nich předejít. Pokud však přehřívání vozu budete bagatelizovat a řešení odkládat, může dojít ke zničení celého motoru.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?