Po úspěšném zkušebním provozu trvajícím od srpna loňské roku jsou finské Helsinky vůbec prvním městem na celém světě, které plánuje zahájení pravidelné přepravy pasažérů skrze samořídící autobusy.
Služba s názvem RoboBusLine odstartuje již letos na podzim a město říká, že tento krok představuje opravdový pokrok od dosavadního experimentování. Nasazení autonomních autobusů navazuje na zkušební období, ve kterém elektrické mikrobusy EasyMile EZ10 obstály. Používány byly na přepravu cestujících po rovném helsinském nábřeží ve čtvrti zvané Hernesaari. Cestující byly přepravováni rychlostí 11 km/h a pro případ nouze byl na palubě vždy přítomen odborný dohled.
Testování se později přesunulo i do měst Espoo a Tampere, ale brzy se vrátí zpět do Helsinek, kde budou autobusy použity pro přepravu mezi místní zoologickou zahradou a ostrovem Mustikkamaa. Je zajímavé, že Helsinki nevidí autonomní autobusy jako plnohodnotnou náhradu za prostředek tradiční hromadné dopravy. Spíše se zde mluví o řešení, které má cestující přepravit od zastávek pravidelné veřejné dopravy až domů, což by mohlo městu odlehčit od osobních automobilů.
Ve Finsku je legální provozovat autonomní vozidla v reálném provozu. Projekt s názvem SOHJOA.FI je vůbec první na celém světě, který nabízí přepravu pasažérů skrze autonomní autobusy. Autobusy zde provozují bezproblémově již od srpna roku 2016. Důležité jsou především nízké provozní náklady, nulové emise a kapacita pro 9 cestujících.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?