Taxíky jezdí prakticky po každém městě, o velkoměstech jako New York, Londýn nebo Paříž ani nemluvě. Velkou konkurencí se jim před časem stala služba Uber, nyní to dokonce vypadá, že za pár let profese taxikáře zanikne úplně.
S trochou nadsázky se dá říct, že taxikáři se tohoto dne bojí, zatímco jejich zaměstnavatelé na něj čekají stále netrpělivěji. Řeč je o představení autonomních taxíků, u nichž by elektronika plně nahradila lidský element. Ještě před nějakou dobou se toto řešení zdálo být naprostým sci-fi, s pokrokem, který v oblasti autonomního řízení během posledních měsíců a let nastal, už to ale není situace úplně nereálná. Tím spíš, když se za účelem vývoje taxíku bez řidiče spojily automobilka Volvo a společnost Uber. Švédského výrobce asi netřeba blíže představovat, americká společnost se pak zabývá zprostředkováním spolujízd v automobilech. V podstatě se tak jedná o soukromé taxi, kdy si člověk přes mobilní aplikaci zadá žádost o jízdu a někdo jiný s vlastním autem (ten je samozřejmě zaměstnancem Uberu) ho pak na určené místo za úplatu sveze. Výhodou tohoto řešení je fakt, že ceny jsou většinou nižší než u konvenčních taxíků.
No a právě tyto dvě firmy spolu podepsaly spolupráci na projektu vývoje autonomního řízení, který má rozpočet 300 milionů dolarů (cca 7,2 miliardy korun). Cílem není pouze nahradit taxikáře elektronikou, obě společnosti chtějí toto řešení nabídnout i běžným zákazníkům. Spolupráce probíhá tak, že Volvo dodává vozidla s platformou SPA, do nichž Uber vkládá svůj vlastní systém autonomního řízení. Nová modulární platforma, jíž používají zatím modely XC90, S90 a V90, přitom nebyla použita náhodou, od samého počátku jejího vývoje se počítá se zavedením autonomního řízení. „Je nám ctí, že jsme mohli navázat spolupráci právě se společností Uber, která v celosvětovém měřítku zaujímá jednu z vedoucích pozic ve vývoji nových technologií. Tato aliance posunuje automobilku Volvo blíže do centra technologické revoluce aktuálně probíhající v automobilovém průmyslu,“ uvedl na adresu spolupráce prezident Volva Håkan Samuelsson.
Také výkonný ředitel společnosti Uber Travis Kalanick je ze spolupráce nadšený. „Každoročně zemře při autohaváriích více než milion lidí. Autonomní řízení může pomoci těmto tragickým dopravním nehodám předcházet, ale na jeho vývoj sami nestačíme. Z toho důvodu je pro nás partnerství s tak skvělou automobilkou, jako je Volvo, velmi důležité. Pokud jde o bezpečnost, značka Volvo představuje to nejlepší v daných třídách a je oprávněným lídrem vývoje. Jestliže dáme dohromady schopnosti společností Uber a Volvo, společně se nám podaří dosáhnout budoucnosti dříve,“ uvedl. S testováním autonomních vozidel začne Uber v Pittsburghu údajně již před koncem srpna, ve vozech však pro jistotu budou i řidiči. V budoucnu se ale s podobnou zálohou nepočítá. Američané rovněž koupili společnost Otto, zabývající se vývojem autonomního řízení pro kamiony. O práci tak za pár let možná nepřijdou jen taxikáři...
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?