Co je to oktanové číslo, co ovlivňuje a může špatné oktanové číslo uškodit motoru? Pojďte si s námi na tohle a ještě více odpovědět v prvním dílu našeho seriálu „Vše o benzínu“.
Oktanové číslo je antidetonační vlastnost, tedy odolnost proti samozápalům, které se jinak negativně odráží na funkci motoru, jeho účinnosti a také poškozují jeho části. Proto je nutné si na tento aspekt dát pozor.
Za normálních okolností se směs benzínu se vzduchem zapálí od jiskry, kterou zažehne svíčka. Postupně se od svíčky šíří plamen celým prostorem nad pístem. V tu chvíli pozvolna roste expanzní tlak, který přemáhá setrvačnost pístů, ojnic a klikové hřídele a roztáčí motor.
V případě, že je oktanové číslo nízké, dochází k nežádoucímu klepání, nižší účinnosti motoru a tím vzniká dojem, že motor netáhne a má větší spotřebu.
Je to způsobeno tím, že směs vzduchu a benzínu, působením teploty a tlaku, je tak blízká samovznícení, že stačí záblesk jiskry od svíčky a směs začne hořet třeba až v protilehlém rohu spalovacího prostoru. Nárůst expanzního tlaku je velmi prudký a setrvační síly motoru nedokáže „přemoci“. V tu chvíli působí destrukčně na písty a ojnice a vzniká klepání.
Moderní motory mají otřesové čidlo, které zaznamená tento nežádoucí jev a upraví předstih, popřípadě u přeplňovaných motorů plnící tlak turbodmychadla.
Rada na závěr, pokud se vám stane, že motor „klepe“, připadá vám, že netáhne a vykazuje vyšší spotřebu, natankujte příště u jiné čerpací stanice.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?