Věděli jste, že oktanové číslo ovlivňuje chod i životnost motoru?

ar2, 23. listopadu 2015, 07:18 Aktualizováno 25.11.2015, 13:18 Google+

Co je to oktanové číslo, co ovlivňuje a může špatné oktanové číslo uškodit motoru? Pojďte si s námi na tohle a ještě více odpovědět v prvním dílu našeho seriálu „Vše o benzínu“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
benzinky

benzinky | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Oktanové číslo je antidetonační vlastnost, tedy odolnost proti samozápalům, které se jinak negativně odráží na funkci motoru, jeho účinnosti a také poškozují jeho části. Proto je nutné si na tento aspekt dát pozor.

Za normálních okolností se směs benzínu se vzduchem zapálí od jiskry, kterou zažehne svíčka. Postupně se od svíčky šíří plamen celým prostorem nad pístem. V tu chvíli pozvolna roste expanzní tlak, který přemáhá setrvačnost pístů, ojnic a klikové hřídele a roztáčí motor.

V případě, že je oktanové číslo nízké, dochází k nežádoucímu klepání, nižší účinnosti motoru a tím vzniká dojem, že motor netáhne a má větší spotřebu.

Je to způsobeno tím, že směs vzduchu a benzínu, působením teploty a tlaku, je tak blízká samovznícení, že stačí záblesk jiskry od svíčky a směs začne hořet třeba až v protilehlém rohu spalovacího prostoru. Nárůst expanzního tlaku je velmi prudký a setrvační síly motoru nedokáže „přemoci“. V tu chvíli působí destrukčně na písty a ojnice a vzniká klepání.

Moderní motory mají otřesové čidlo, které zaznamená tento nežádoucí jev a upraví předstih, popřípadě u přeplňovaných motorů plnící tlak turbodmychadla.

Rada na závěr, pokud se vám stane, že motor „klepe“, připadá vám, že netáhne a vykazuje vyšší spotřebu, natankujte příště u jiné čerpací stanice.

Vytisknout

Diskuze: Věděli jste, že oktanové číslo ovlivňuje chod i životnost motoru?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Škoda Roomster se své druhé generace již nikdy nedočká

Exkluzivně: Roomster definitivně NEBUDE! Známe pravý důvod!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud