Jednatřicetiletý závodník má na svém kontě pět startů s vozem Peugeot 208 R2. Kromě toho, že jej můžeme vídat na Traiva Rally Cupu, jezdec z Vysokého Pole startoval také na sprintech v Pačejově a ve Vsetíně. Nejlepšího výsledku dosáhl nadaný jezdec na loňském Mikuláš rally, kdy dojel na 4. místě mezi vozy kategorie R2 a na stupně vítězů chybělo pár vteřinek. Radek dříve závodil na motokárách, poté si vyzkoušel rally, která ho učarovala na plno.
Můžeš se nám krátce představit?
„Mé jméno je Radek Jatel, je mi 31 let a pocházím z Vysokého Pole nedaleko Zlína. Co se týká zájmů, mnoho času trávím v práci. Pracuji ve firmě, která se zabývá výrobou přepravních palet pro automobilový průmysl. Ale dá se to nazvat i jako koníček, protože jsem docela workoholik. Volný čas trávím sportem. Rád si zajdu zaběhat nebo zabruslit. Baví mne překonávat své hranice. Do nedávna jsem se také aktivně věnoval požárnímu sportu, kde jsem se mimo jiné potkával s mnoha závodníky.“
Jaká byla tvá cesta k rally?
„K motorsportu jsem měl blízko již od mládí. Rychlostní zkoušky při Barum Rally vedly kolem našeho domu, takže jsem měl rally přímo pod nosem a vždy jsem snil, že jednou do závodního vozu usednu. Cesta k rallysportu není jednoduchá, mnoho kvalitních pilotů nebo dokonce pilotek bohužel nemá dostatek financí, aby mohli tento krásný sport vyzkoušet a prosadit se. U mne je to podobné, mé starty jsou ojedinělé. Ale když vím, že se chci svézt, snažím se a dělám maximum, aby to vyšlo. Jsem velmi rád i za jednorázové starty.“
Dříve jsi závodil v motokárách, jak se ti tam dařilo?
„Motokárový sport je skvělý začátek a dobrý první krok v motorsportu. Vždyť mnoho našich špičkových jezdců začínalo právě v kárách. Mrzí mne, že jsem se tomuto odvětví nezačal věnovat již dříve v mládí. Ale stejně jako rally, tak i motokáry jsou hlavně o financích. Já jsem začal závodit někdy v mých pětadvaceti letech, a to díky rodině Kouřilových z Tlumačova.
V roce 2016 jsem odjel celou sezonu v Poháru Autoklubu České republiky (PAČR). Nikdy jsem sice nevyhrál, ale vždy jsem se umístil na 2. nebo 3. místě a celkový součet bodů nám stačil na 2. místo ve třídě ROK Senior hodnocení za celou sezonu.“
O tobě je známé, že často fandíš kamarádům u tratí RZ, jak to prožíváš?
„Upřímně, raději bych seděl v Peugeotu 208 R2 nebo v jiném závodním voze a sám sváděl boje na tratích rychlostních zkoušek. Ale když to zrovna nejde, rád se jdu podívat do servisu nebo k trati a podpořit kamarády. Je těžké mluvit o pocitech, jsou smíšené. Přál bych každém zažit svezení v ostrém závodním autě a užít si to naplno. Člověk si podél trati říká, že je to jednoduché a zvládl by to levou zadní. Potom se sám posadí za volant a už vše vidí jinak a zase taková sranda to není.“
Máš za sebou první ostré starty v rally, jaké to je, splnit si svůj sen? Jak své výkony hodnotíš?
„Každý kilometr strávený v závodním voze je pro mne splněný sen. Všichni, kdo v rally závodíme, si přejeme vyhrávat. Vím, že nemám tolik zkušeností, abych se pouštěl do velkých akcí a atakoval nejvyšší příčky. Proto se snažím pomalu zrychlovat. Když je nějaká zatáčka, která se dá projet naplno, raději si „vrknu“. Pro mne je prioritou vždy dovézt vůz do cíle bez poruchy karoserie.
Zařídit a ufinancovat každý start je velmi náročné, když se to všechno povede, beru to jako vítězství. Samozřejmě, že nějaký pěkný čas na rychlostní zkoušce velmi potěší.“
Čeho bys chtěl v rally dosáhnout? Máš nějaké vysněné auto, které bys chtěl řídit a závod, na kterém bys chtěl startovat?
„Co se týká vysněného auta, tak to jsem si svůj veliký sen již splnil. Vždy jsem si přál závodit s vozem kategorie R2, protože ty souboje v předokolkách jsou skvělé. Kluci s těmito vozy jedou velmi rychle a mne těší, že i při mých občasných startech, dokáži ztrátu na ně postupně stahovat. Nepotřebuji jezdit s lepším autem, „erdvojka“ mi bohatě stačí. Hodně mne láká vyzkoušet si jízdu v závodním voze na sněhu nebo na šotolině. V rally bych chtěl dosáhnout nějakého pěkného umístění, ale i ufinancovat celou sezonu by byl pro mne velký úspěch.“
Poděkování, vzkaz fanouškům...
„Rád bych poděkoval všem, kteří mi pomohli se k rally dostat a umožnili mi postavit se na start závodů. Velké poděkování patří partnerům, díky kterým můžu startovat na Traiva rally cupu v Kopřivnici. Konkrétně to jsou společnosti VHB Plus, TVD, IREL, VKR Abrasive a Ševčík Group. Velké díky patří také Jirkovi Horváthovi a mojí přítelkyni Kačce, která mi hodně pomáhá. Všem fanouškům bych chtěl poděkovat za podporu a užívejme rally společně.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?