Každý člověk má své tajné sny, které si časem splní nebo zůstane pouze u snů. Rally jezdkyně z Košic Michaela Debnárová si nejeden svůj sen splnila. Začalo to první rally, pokračovalo absolutním vítězství ve třídě a nedávno usedla i do er pětky. Nyní bojuje sympatická plavovláska s tím, zda ukončit kariéru nebo ne. Schválně, co byste jí poradili?
Jaké sny mají ženy ve tvém věku?
„V první řadě jsem nečekala, že začneme tento rozhovor narážkou na můj věk (smích). Dobře si uvědomuji, že už dávno nemám 18. Taky se netajím tím, že po získání titulu ve třídě 5 v rallysprintovém mistrovství loňského roku jsem vážně uvažovala o opuštění rally scény. Titul ve třídě byl a je pro mne obrovský úspěch a zakončit kariéru jsem chtěla krásnou tečkou. Většina žen v mém věku přemýšlí nad úplně jinými věcmi, ale když máte rally v srdci a místo krve vám v těle tepe vysokooktanový benzín, pak je těžké končit kariéru. Obzvláště i díky tomu, že od svého muže slyšíte dva roky po sobě: však už JEN jednu sezónu zvládneme a myslí tím JEŠTĚ jednu, ne UŽ JEN jednu.“
Ty sis jeden z mnoha snů na začátku února splnila, když ses svezla v R5, jaké to bylo?
„Musím říct, že tato akce byla pro mne neplánovaná. Ostatně asi všechny akce, které se dopředu neplánují, jsou o to emotivnější, a stejné to bylo i u mne. Vše začalo tím, že jsme na neděli měli naplánovanou cestu do Prahy a jelikož bydlím v Košicích, je to jako letět na měsíc… Obzvláště po českých dálnicích je cestování krapet únavné (smích). A proto, abych nebyla unavená, vyrazili jsme už v pátek s tím, že pobesedujeme na Zlínsku u kamarádů Minaříků. Sobota tedy byla volná… Moje spolujezdkyně Lucka měla drobné povinnosti při Traiva rally cupu v Kopřivnici a my se vydali na polygon za ní. Vždy, jak něco smrdí benzínem, tak mě to láká. To jsem ale netušila, že mě posadí na jednu jízdu vedle Romana Odložilíka do nové R5.“
Přece jen místo spolujezdce, nebála ses?
„Upřímně?! Ano, bála jsem se, bála jsem se toho, že nebudu schopná diktovat, nebála jsem se jízdy s Romanem (smích). Ještě, že Roman zná erzety na polygonu nazpaměť a nepotřeboval číst rozpis. V Romana mám naprostou důvěru, neboť jsem s ním jela už před šesti roky na Slovakia ringu. Tehdy měl premiéru s Fordem Fiesta R5 a já byla šťastná, že jsem mohla být u toho. Ve fiestě R5 mne svezl i Vlastimil Majerčák těsně před sezonou 2019 na pověstné slovenské erzetě Uhorná, ale tady jsem se v lese na pravé sedačce už moc komfortně necítila. V Kopřivnici jsem doufala, že když trať nepovede lesem, že to zvládnu a jízda se mi bude líbit. Faktem ale zůstává, že pravá sedačka opravdu není určená pro mě. Přesto to byla chvílemi obrovská zábava, ale taky přiznám, že místy jsem raději hleděla do podlahy vozu (smích).“
Měla jsi chuť usednout i za volant?
„Hádej!!! To víš, že měla!!!! Každý jezdec se cítí příjemněji a bezpečněji, když drží v rukou volant a sám ovládá auto. Nová R5 funguje neskutečně, ale i tak bych z ní měla obrovský respekt. Tam, kde pro mne v Renaultu Clio zábava končí, tam se Roman s R5 teprve chystá bavit (smích).“
Pojďme ale na loňskou sezonu, jaká byla tvá první kompletní v Česku?
„Loňská sezona se nese v mnoha superlativech, ale shrnula bych to do pojmenování „senzační“. I když to byla „pouze“ Rallysprint série, tyto závody maximálně naplnily mé očekávání. Cítila jsem před sezonou, že potřebuji změnu, proto jsme vyměnily slovenské závody za ty české. Takřka všechny závody byly pro nás nové a já rozhodně této změny nelituji.“
Který závod byl pro tebe tím TOP?
„Tady je pro mne závodem číslo jedna v loňském roce zlínská Barum rally. My jsme ji s Luckou jely již v roce 2018 s enkovým cliem ve třídě 8, ale to je závod, který chcete jet znovu a znovu a pro postavení na start uděláte téměř vše. Vloni jsme měli, stejně jako po celou sezonu, k dispozici clio R3 a mně se opět splnil sen o závodění na Barumce. Celý závod jsme si s Luckou užívaly a pro nás obě to byla neskutečná zábava. Nešlo nám ani tolik o výsledek, ale o ten krásný pocit z jízdy, kdy auto perfektně fungovalo, já si s ním hrála a zkoušela víc, než co si mohu dovolit na sprintech, kde je každá chyba okamžitě potrestána. A když se k tomu přidá skvělá atmosféra od fanoušků, pak je to víkend z říše snů.“
Co tě na závodech v Česku "posadilo" na zadek?
„Nejenom na Barumce byli diváci skvělí. Hodně mě překvapilo, jak jsou bezprostřední, jak přišli za námi a chtěli si povídat a fotit se. A vždy při loučení jsme slyšely větu „držíme vám palce“, a to je to, co vás pohladí na srdci. Ale abych neukřivdila ostatním… Krásně se k nám chovali i fotografové, jednotliví pořadatelé i ostatní posádky ve startovním poli. Byť jsme byly jejich soupeři, úcta zde byla cítit, a to mne moc potěšilo.“
Post vítěze třídy 5, čekala jsi takový výsledek na konci roku?
„Když se vrátím na konec sezony 2018, kdy se rozhodlo, že pojedeme s R3, tak nikdo od nás nečekal výsledky. Bylo to pro mě nové auto, navíc jsem jela poprvé se sekvencí a k tomu jsme měly závodit na neznámých tratích. Byla to pro mne a pro Lucku obrovská výzva a i díky podpoře celého Minařík racing týmu se nám podařilo třídu 5 nakonec vyhrát. Byl to pro mě úžasný pocit, že jsme i v Česku dokázaly, že holky ze Slovenska za něco stojí.“
Předpokládám, že tě i letos uvidíme v Česku? Co máš v plánu?
„Toto je pro mě zatím ještě těžká otázka. Pochopitelně, že jako každý jiný jezdec i já bych ráda závodila, ale zároveň se ve mně pere myšlenka s koncem kariéry. Nechci se tedy ještě k ničemu vyjadřovat. Při slavnostním zakončení sezony a předávání pohárů za loňský rok jsem byla rozhodnutá, že jediná slovenská dámská posádka končí. Lucka už dostala nabídku, takže ji na českých tratích ve velkém mistráku určitě uvidíte. No a já? Nechme se překvapit…“
Jak trávíš zimní pauzu?
„Abych řekla pravdu, tak oproti předchozím zimním přestávkám je poněkud jiná. Hlavní rozdíl je v tom, že sama sebe přesvědčuji, že další sezona již nebude. Upřímně je to pro mne velmi těžké. Obzvláště, když ze všech stran slyšíte, že nejde jen tak skončit a já tomu pomalu začínám sama věřit. Ono, jak jednou člověk skočí do kolotoče rally, tak se z něj těžko vystupuje. Ano, stojí to balík peněz, ale je zde spousta kamarádů, přátel, krásných zážitků a s tím vším se má člověk najednou rozloučit? Takže se nechme překvapit, jak to vše nakonec dopadne.“
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.