Adam Březík má za sebou skvělou sezonu, ve které potvrdil, že má závodění v genech. Třiadvacetiletý jezdec, společně s navigátorem Zdeňkem Bělákem jun., vyhrál závod na Kopné a v Pačejově. Rozuzlení boje o titul vyšlo na poslední sprint ve Vsetíně, kde vedle Březíka do Peugeotu 208 R2 usedl Jaroslav Novák. Vše dopadlo na výbornou a Adam Březík se mohl radovat ze zisku titulu mistra Rallysprint série 2019. Jako třešnička na dortu je pak celkové vítězství ve třídě 6 v hodnocení RSS
Jaké byly tvoje začátky v rally?
„První zkušenosti s rally mám z mládí, když jsem se taťkovi cpal do auta při závodu Ve stopě Valašské zimy. V tu dobu jezdil jako předjezdec. Při této akci jsem taky poprvé řídil auto na jedné z rychlostních zkoušek. Ale první opravdová zkušenost s rally byla při jednom podniku seriálu GPD rallydrive Kopřivnice, tehdy se jelo v areálu Libros v Ostravě. Bylo to s Hondou Civic 6g, kterou chystala stáj K.I.T. racing.“
V roce 2018 jsi měl menší pauzu, proč?
„Hlavním důvodem byl nedostatek financí na mé starty z důvodu pořízení taťkové Škody Fabie R5. Navíc jsme měli mnoho práce v rodinné firmě, a tak nezbýval čas na mé závodění. Byl jsem velmi rád, že jsem mohl alespoň na konci sezony usednout do rodinného Mitsubishi Lancer EVO IX a svézt se na Traiva Rallycupu v Kopřivnici.“
Letošní sezona však byla úplně jiná. Jaký byl souboj o titul mistra RSS?
„Letošní sezóna byla moje první kompletní, podařilo se sehnat odpovídající rozpočet a my se mohli účastnit celého šampionátu Rallysprint série. Tady patří velké poděkování taťkovi a dalším partnerům, bez kterých by to nebylo možné. Souboj o titul mistra RSS nebyl až tak složitý, jak jsem čekal, většinou jsem si přitížil jen díky svým chybám. Mrzí mě, že ve sprintech není větší konkurence, aby byly naše souboje zajímavější.“
Po celou sezonu tě navigoval Zdeněk Bělák, ale ve Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, z jakého důvodu a proč zrovna zkušený Jaroslav Novák?
„Zdeněk Bělák měl bohužel před Vsetínem nějaké osobní problémy, proto jsem musel narychlo hledat náhradu. Jelikož jsem ve svých začátcích startoval s Jardou Novákem, tak padla volba na něj. Známe se již pár let a víme co od sebe v autě čekat, proto nebylo nad čím rozmýšlet.“
Tvůj taťka je známý a úspěšný závodník, hecovali jste se doma? Radil ti v boji o titul? Nechystáte nějaký rodinný rovnocenný souboj?
„Hecovali, to se úplně tak říci nedá. Já jeho hecuji, aby jel rychleji a dokázal ze sebe vymáčknout vše co v něm je, ale on mě spíše klidní. Přece jen jsem ještě mladý, a tak trochu „horká hlava“, i když mi letošní sezóna ukázala, že jsem schopný jet vyrovnaně a rychle od začátku do konce bez fatálních chyb. Určitě mi ale taťka radil, hlavně na Hustopečích a na Barumce. První jmenovanou soutěž jsem jel poprvé a známé tzv. sežíraky jsem neznal, takže každá rada mi byla nápomocná. A barumka je přece jenom nejtěžší soutěž u nás, ať už délkou, náročností nebo pověstí, takže se každá rada hodí. Rovnocenný souboj se uskutečnil již minulý rok na Traiva rally cupu v Kopřivnici, když jsme jeli s taťkou na identických vozech Mitsubishi Lancer EVO IX. Bylo to zábavné srovnání a díky tátově chybě mi dal šanci zvítězit, ale kdyby ji neudělal, tak by asi vyhrál on.“
Co pro tebe tento titul znamená?
„Titul pro mě znamená určitou metu, kterou jsem chtěl letos dosáhnout, je to pro mě takový dětský sen. Příští rok bych se chtěl spíše objevit ve velkém mistráku, takže obhajoba se konat nebude. I když na pár vybraných sprintech bych se chtěl v rámci testu objevit.“
Teď bude následovat zimní pauza, co budeš dělat a jak s budeš připravovat na příští ročník?
„V průběhu zimní pauzy se budeme usilovně snažit sehnat všechny potřebné finanční prostředky na uskutečnění našich plánů. Neméně důležitá je taky fyzická příprava. A důležité je i sedět v autě. Je úplně jedno, jestli je to závodní Peugeot 208 R2 nebo cokoli jiného, ale je potřeba se neustále zdokonalovat v cítění auta, proto budu v zimě vyhledávat každou zasněženou cestu a učit se nadále ovládat auto.“
Závodil jsi s vozem Opel Adam Cup a Peugeotem 208 R2, neláká tě usednou do nějaké pořádně čtyřkolky, třeba kategorie R5?
„Každé auto má něco do sebe. Opel Adam Cup je skvělé nářadí pro začínající jezdce, kteří si v něm osvojí základní návyky a můžou postoupit do vyšší kategorie (R2). Peugeot 208 R2 už je opravdu dobrý závodní stroj, nedá nic zadarmo a dá se v něm jet už hodně rychle. Kdybych tvrdil, že mě nějaká „erpětka“ neláká, asi bych lhal. Je to další z mých klukovských snů, svézt se někdy v něčem takovém.“
Co plánuješ na příští rok nebo jaká je tvoje představa o budoucnosti v rally?
„Jak jsem již zmínil, v následující sezoně bychom chtěli odjet kompletní velký mistrák s vozem kategorie R2. Rád bych se s tímto vozem svezl také mimo Českou republiku na nějakém šotolinovém závodě. Například vybranou soutěž v rámci ERC. Ale to hodně předbíhám, vše se bude odvíjet od financí.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Děkuji všem, kteří nám letos drželi palce a fandili nejen u tratí, všem kamarádům a rodinám. Poděkovat bych chtěl taky celému týmu a partnerům. Ale největší poděkování patří taťkovi, že mi závodění a vše kolem umožňuje, bez něj by to opravdu nešlo.“
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?