Adam Březík má za sebou skvělou sezonu, ve které potvrdil, že má závodění v genech. Třiadvacetiletý jezdec, společně s navigátorem Zdeňkem Bělákem jun., vyhrál závod na Kopné a v Pačejově. Rozuzlení boje o titul vyšlo na poslední sprint ve Vsetíně, kde vedle Březíka do Peugeotu 208 R2 usedl Jaroslav Novák. Vše dopadlo na výbornou a Adam Březík se mohl radovat ze zisku titulu mistra Rallysprint série 2019. Jako třešnička na dortu je pak celkové vítězství ve třídě 6 v hodnocení RSS
Jaké byly tvoje začátky v rally?
„První zkušenosti s rally mám z mládí, když jsem se taťkovi cpal do auta při závodu Ve stopě Valašské zimy. V tu dobu jezdil jako předjezdec. Při této akci jsem taky poprvé řídil auto na jedné z rychlostních zkoušek. Ale první opravdová zkušenost s rally byla při jednom podniku seriálu GPD rallydrive Kopřivnice, tehdy se jelo v areálu Libros v Ostravě. Bylo to s Hondou Civic 6g, kterou chystala stáj K.I.T. racing.“
V roce 2018 jsi měl menší pauzu, proč?
„Hlavním důvodem byl nedostatek financí na mé starty z důvodu pořízení taťkové Škody Fabie R5. Navíc jsme měli mnoho práce v rodinné firmě, a tak nezbýval čas na mé závodění. Byl jsem velmi rád, že jsem mohl alespoň na konci sezony usednout do rodinného Mitsubishi Lancer EVO IX a svézt se na Traiva Rallycupu v Kopřivnici.“
Letošní sezona však byla úplně jiná. Jaký byl souboj o titul mistra RSS?
„Letošní sezóna byla moje první kompletní, podařilo se sehnat odpovídající rozpočet a my se mohli účastnit celého šampionátu Rallysprint série. Tady patří velké poděkování taťkovi a dalším partnerům, bez kterých by to nebylo možné. Souboj o titul mistra RSS nebyl až tak složitý, jak jsem čekal, většinou jsem si přitížil jen díky svým chybám. Mrzí mě, že ve sprintech není větší konkurence, aby byly naše souboje zajímavější.“
Po celou sezonu tě navigoval Zdeněk Bělák, ale ve Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, z jakého důvodu a proč zrovna zkušený Jaroslav Novák?
„Zdeněk Bělák měl bohužel před Vsetínem nějaké osobní problémy, proto jsem musel narychlo hledat náhradu. Jelikož jsem ve svých začátcích startoval s Jardou Novákem, tak padla volba na něj. Známe se již pár let a víme co od sebe v autě čekat, proto nebylo nad čím rozmýšlet.“
Tvůj taťka je známý a úspěšný závodník, hecovali jste se doma? Radil ti v boji o titul? Nechystáte nějaký rodinný rovnocenný souboj?
„Hecovali, to se úplně tak říci nedá. Já jeho hecuji, aby jel rychleji a dokázal ze sebe vymáčknout vše co v něm je, ale on mě spíše klidní. Přece jen jsem ještě mladý, a tak trochu „horká hlava“, i když mi letošní sezóna ukázala, že jsem schopný jet vyrovnaně a rychle od začátku do konce bez fatálních chyb. Určitě mi ale taťka radil, hlavně na Hustopečích a na Barumce. První jmenovanou soutěž jsem jel poprvé a známé tzv. sežíraky jsem neznal, takže každá rada mi byla nápomocná. A barumka je přece jenom nejtěžší soutěž u nás, ať už délkou, náročností nebo pověstí, takže se každá rada hodí. Rovnocenný souboj se uskutečnil již minulý rok na Traiva rally cupu v Kopřivnici, když jsme jeli s taťkou na identických vozech Mitsubishi Lancer EVO IX. Bylo to zábavné srovnání a díky tátově chybě mi dal šanci zvítězit, ale kdyby ji neudělal, tak by asi vyhrál on.“
Co pro tebe tento titul znamená?
„Titul pro mě znamená určitou metu, kterou jsem chtěl letos dosáhnout, je to pro mě takový dětský sen. Příští rok bych se chtěl spíše objevit ve velkém mistráku, takže obhajoba se konat nebude. I když na pár vybraných sprintech bych se chtěl v rámci testu objevit.“
Teď bude následovat zimní pauza, co budeš dělat a jak s budeš připravovat na příští ročník?
„V průběhu zimní pauzy se budeme usilovně snažit sehnat všechny potřebné finanční prostředky na uskutečnění našich plánů. Neméně důležitá je taky fyzická příprava. A důležité je i sedět v autě. Je úplně jedno, jestli je to závodní Peugeot 208 R2 nebo cokoli jiného, ale je potřeba se neustále zdokonalovat v cítění auta, proto budu v zimě vyhledávat každou zasněženou cestu a učit se nadále ovládat auto.“
Závodil jsi s vozem Opel Adam Cup a Peugeotem 208 R2, neláká tě usednou do nějaké pořádně čtyřkolky, třeba kategorie R5?
„Každé auto má něco do sebe. Opel Adam Cup je skvělé nářadí pro začínající jezdce, kteří si v něm osvojí základní návyky a můžou postoupit do vyšší kategorie (R2). Peugeot 208 R2 už je opravdu dobrý závodní stroj, nedá nic zadarmo a dá se v něm jet už hodně rychle. Kdybych tvrdil, že mě nějaká „erpětka“ neláká, asi bych lhal. Je to další z mých klukovských snů, svézt se někdy v něčem takovém.“
Co plánuješ na příští rok nebo jaká je tvoje představa o budoucnosti v rally?
„Jak jsem již zmínil, v následující sezoně bychom chtěli odjet kompletní velký mistrák s vozem kategorie R2. Rád bych se s tímto vozem svezl také mimo Českou republiku na nějakém šotolinovém závodě. Například vybranou soutěž v rámci ERC. Ale to hodně předbíhám, vše se bude odvíjet od financí.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Děkuji všem, kteří nám letos drželi palce a fandili nejen u tratí, všem kamarádům a rodinám. Poděkovat bych chtěl taky celému týmu a partnerům. Ale největší poděkování patří taťkovi, že mi závodění a vše kolem umožňuje, bez něj by to opravdu nešlo.“
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.