Adam Březík má za sebou skvělou sezonu, ve které potvrdil, že má závodění v genech. Třiadvacetiletý jezdec, společně s navigátorem Zdeňkem Bělákem jun., vyhrál závod na Kopné a v Pačejově. Rozuzlení boje o titul vyšlo na poslední sprint ve Vsetíně, kde vedle Březíka do Peugeotu 208 R2 usedl Jaroslav Novák. Vše dopadlo na výbornou a Adam Březík se mohl radovat ze zisku titulu mistra Rallysprint série 2019. Jako třešnička na dortu je pak celkové vítězství ve třídě 6 v hodnocení RSS
Jaké byly tvoje začátky v rally?
„První zkušenosti s rally mám z mládí, když jsem se taťkovi cpal do auta při závodu Ve stopě Valašské zimy. V tu dobu jezdil jako předjezdec. Při této akci jsem taky poprvé řídil auto na jedné z rychlostních zkoušek. Ale první opravdová zkušenost s rally byla při jednom podniku seriálu GPD rallydrive Kopřivnice, tehdy se jelo v areálu Libros v Ostravě. Bylo to s Hondou Civic 6g, kterou chystala stáj K.I.T. racing.“
V roce 2018 jsi měl menší pauzu, proč?
„Hlavním důvodem byl nedostatek financí na mé starty z důvodu pořízení taťkové Škody Fabie R5. Navíc jsme měli mnoho práce v rodinné firmě, a tak nezbýval čas na mé závodění. Byl jsem velmi rád, že jsem mohl alespoň na konci sezony usednout do rodinného Mitsubishi Lancer EVO IX a svézt se na Traiva Rallycupu v Kopřivnici.“
Letošní sezona však byla úplně jiná. Jaký byl souboj o titul mistra RSS?
„Letošní sezóna byla moje první kompletní, podařilo se sehnat odpovídající rozpočet a my se mohli účastnit celého šampionátu Rallysprint série. Tady patří velké poděkování taťkovi a dalším partnerům, bez kterých by to nebylo možné. Souboj o titul mistra RSS nebyl až tak složitý, jak jsem čekal, většinou jsem si přitížil jen díky svým chybám. Mrzí mě, že ve sprintech není větší konkurence, aby byly naše souboje zajímavější.“
Po celou sezonu tě navigoval Zdeněk Bělák, ale ve Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, z jakého důvodu a proč zrovna zkušený Jaroslav Novák?
„Zdeněk Bělák měl bohužel před Vsetínem nějaké osobní problémy, proto jsem musel narychlo hledat náhradu. Jelikož jsem ve svých začátcích startoval s Jardou Novákem, tak padla volba na něj. Známe se již pár let a víme co od sebe v autě čekat, proto nebylo nad čím rozmýšlet.“
Tvůj taťka je známý a úspěšný závodník, hecovali jste se doma? Radil ti v boji o titul? Nechystáte nějaký rodinný rovnocenný souboj?
„Hecovali, to se úplně tak říci nedá. Já jeho hecuji, aby jel rychleji a dokázal ze sebe vymáčknout vše co v něm je, ale on mě spíše klidní. Přece jen jsem ještě mladý, a tak trochu „horká hlava“, i když mi letošní sezóna ukázala, že jsem schopný jet vyrovnaně a rychle od začátku do konce bez fatálních chyb. Určitě mi ale taťka radil, hlavně na Hustopečích a na Barumce. První jmenovanou soutěž jsem jel poprvé a známé tzv. sežíraky jsem neznal, takže každá rada mi byla nápomocná. A barumka je přece jenom nejtěžší soutěž u nás, ať už délkou, náročností nebo pověstí, takže se každá rada hodí. Rovnocenný souboj se uskutečnil již minulý rok na Traiva rally cupu v Kopřivnici, když jsme jeli s taťkou na identických vozech Mitsubishi Lancer EVO IX. Bylo to zábavné srovnání a díky tátově chybě mi dal šanci zvítězit, ale kdyby ji neudělal, tak by asi vyhrál on.“
Co pro tebe tento titul znamená?
„Titul pro mě znamená určitou metu, kterou jsem chtěl letos dosáhnout, je to pro mě takový dětský sen. Příští rok bych se chtěl spíše objevit ve velkém mistráku, takže obhajoba se konat nebude. I když na pár vybraných sprintech bych se chtěl v rámci testu objevit.“
Teď bude následovat zimní pauza, co budeš dělat a jak s budeš připravovat na příští ročník?
„V průběhu zimní pauzy se budeme usilovně snažit sehnat všechny potřebné finanční prostředky na uskutečnění našich plánů. Neméně důležitá je taky fyzická příprava. A důležité je i sedět v autě. Je úplně jedno, jestli je to závodní Peugeot 208 R2 nebo cokoli jiného, ale je potřeba se neustále zdokonalovat v cítění auta, proto budu v zimě vyhledávat každou zasněženou cestu a učit se nadále ovládat auto.“
Závodil jsi s vozem Opel Adam Cup a Peugeotem 208 R2, neláká tě usednou do nějaké pořádně čtyřkolky, třeba kategorie R5?
„Každé auto má něco do sebe. Opel Adam Cup je skvělé nářadí pro začínající jezdce, kteří si v něm osvojí základní návyky a můžou postoupit do vyšší kategorie (R2). Peugeot 208 R2 už je opravdu dobrý závodní stroj, nedá nic zadarmo a dá se v něm jet už hodně rychle. Kdybych tvrdil, že mě nějaká „erpětka“ neláká, asi bych lhal. Je to další z mých klukovských snů, svézt se někdy v něčem takovém.“
Co plánuješ na příští rok nebo jaká je tvoje představa o budoucnosti v rally?
„Jak jsem již zmínil, v následující sezoně bychom chtěli odjet kompletní velký mistrák s vozem kategorie R2. Rád bych se s tímto vozem svezl také mimo Českou republiku na nějakém šotolinovém závodě. Například vybranou soutěž v rámci ERC. Ale to hodně předbíhám, vše se bude odvíjet od financí.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Děkuji všem, kteří nám letos drželi palce a fandili nejen u tratí, všem kamarádům a rodinám. Poděkovat bych chtěl taky celému týmu a partnerům. Ale největší poděkování patří taťkovi, že mi závodění a vše kolem umožňuje, bez něj by to opravdu nešlo.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.