Adam Březík má za sebou skvělou sezonu, ve které potvrdil, že má závodění v genech. Třiadvacetiletý jezdec, společně s navigátorem Zdeňkem Bělákem jun., vyhrál závod na Kopné a v Pačejově. Rozuzlení boje o titul vyšlo na poslední sprint ve Vsetíně, kde vedle Březíka do Peugeotu 208 R2 usedl Jaroslav Novák. Vše dopadlo na výbornou a Adam Březík se mohl radovat ze zisku titulu mistra Rallysprint série 2019. Jako třešnička na dortu je pak celkové vítězství ve třídě 6 v hodnocení RSS
Jaké byly tvoje začátky v rally?
„První zkušenosti s rally mám z mládí, když jsem se taťkovi cpal do auta při závodu Ve stopě Valašské zimy. V tu dobu jezdil jako předjezdec. Při této akci jsem taky poprvé řídil auto na jedné z rychlostních zkoušek. Ale první opravdová zkušenost s rally byla při jednom podniku seriálu GPD rallydrive Kopřivnice, tehdy se jelo v areálu Libros v Ostravě. Bylo to s Hondou Civic 6g, kterou chystala stáj K.I.T. racing.“
V roce 2018 jsi měl menší pauzu, proč?
„Hlavním důvodem byl nedostatek financí na mé starty z důvodu pořízení taťkové Škody Fabie R5. Navíc jsme měli mnoho práce v rodinné firmě, a tak nezbýval čas na mé závodění. Byl jsem velmi rád, že jsem mohl alespoň na konci sezony usednout do rodinného Mitsubishi Lancer EVO IX a svézt se na Traiva Rallycupu v Kopřivnici.“
Letošní sezona však byla úplně jiná. Jaký byl souboj o titul mistra RSS?
„Letošní sezóna byla moje první kompletní, podařilo se sehnat odpovídající rozpočet a my se mohli účastnit celého šampionátu Rallysprint série. Tady patří velké poděkování taťkovi a dalším partnerům, bez kterých by to nebylo možné. Souboj o titul mistra RSS nebyl až tak složitý, jak jsem čekal, většinou jsem si přitížil jen díky svým chybám. Mrzí mě, že ve sprintech není větší konkurence, aby byly naše souboje zajímavější.“
Po celou sezonu tě navigoval Zdeněk Bělák, ale ve Vsetíně jsi vyměnil spolujezdce, z jakého důvodu a proč zrovna zkušený Jaroslav Novák?
„Zdeněk Bělák měl bohužel před Vsetínem nějaké osobní problémy, proto jsem musel narychlo hledat náhradu. Jelikož jsem ve svých začátcích startoval s Jardou Novákem, tak padla volba na něj. Známe se již pár let a víme co od sebe v autě čekat, proto nebylo nad čím rozmýšlet.“
Tvůj taťka je známý a úspěšný závodník, hecovali jste se doma? Radil ti v boji o titul? Nechystáte nějaký rodinný rovnocenný souboj?
„Hecovali, to se úplně tak říci nedá. Já jeho hecuji, aby jel rychleji a dokázal ze sebe vymáčknout vše co v něm je, ale on mě spíše klidní. Přece jen jsem ještě mladý, a tak trochu „horká hlava“, i když mi letošní sezóna ukázala, že jsem schopný jet vyrovnaně a rychle od začátku do konce bez fatálních chyb. Určitě mi ale taťka radil, hlavně na Hustopečích a na Barumce. První jmenovanou soutěž jsem jel poprvé a známé tzv. sežíraky jsem neznal, takže každá rada mi byla nápomocná. A barumka je přece jenom nejtěžší soutěž u nás, ať už délkou, náročností nebo pověstí, takže se každá rada hodí. Rovnocenný souboj se uskutečnil již minulý rok na Traiva rally cupu v Kopřivnici, když jsme jeli s taťkou na identických vozech Mitsubishi Lancer EVO IX. Bylo to zábavné srovnání a díky tátově chybě mi dal šanci zvítězit, ale kdyby ji neudělal, tak by asi vyhrál on.“
Co pro tebe tento titul znamená?
„Titul pro mě znamená určitou metu, kterou jsem chtěl letos dosáhnout, je to pro mě takový dětský sen. Příští rok bych se chtěl spíše objevit ve velkém mistráku, takže obhajoba se konat nebude. I když na pár vybraných sprintech bych se chtěl v rámci testu objevit.“
Teď bude následovat zimní pauza, co budeš dělat a jak s budeš připravovat na příští ročník?
„V průběhu zimní pauzy se budeme usilovně snažit sehnat všechny potřebné finanční prostředky na uskutečnění našich plánů. Neméně důležitá je taky fyzická příprava. A důležité je i sedět v autě. Je úplně jedno, jestli je to závodní Peugeot 208 R2 nebo cokoli jiného, ale je potřeba se neustále zdokonalovat v cítění auta, proto budu v zimě vyhledávat každou zasněženou cestu a učit se nadále ovládat auto.“
Závodil jsi s vozem Opel Adam Cup a Peugeotem 208 R2, neláká tě usednou do nějaké pořádně čtyřkolky, třeba kategorie R5?
„Každé auto má něco do sebe. Opel Adam Cup je skvělé nářadí pro začínající jezdce, kteří si v něm osvojí základní návyky a můžou postoupit do vyšší kategorie (R2). Peugeot 208 R2 už je opravdu dobrý závodní stroj, nedá nic zadarmo a dá se v něm jet už hodně rychle. Kdybych tvrdil, že mě nějaká „erpětka“ neláká, asi bych lhal. Je to další z mých klukovských snů, svézt se někdy v něčem takovém.“
Co plánuješ na příští rok nebo jaká je tvoje představa o budoucnosti v rally?
„Jak jsem již zmínil, v následující sezoně bychom chtěli odjet kompletní velký mistrák s vozem kategorie R2. Rád bych se s tímto vozem svezl také mimo Českou republiku na nějakém šotolinovém závodě. Například vybranou soutěž v rámci ERC. Ale to hodně předbíhám, vše se bude odvíjet od financí.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Děkuji všem, kteří nám letos drželi palce a fandili nejen u tratí, všem kamarádům a rodinám. Poděkovat bych chtěl taky celému týmu a partnerům. Ale největší poděkování patří taťkovi, že mi závodění a vše kolem umožňuje, bez něj by to opravdu nešlo.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.