Tomáš Uher má za sebou svoji první sezonu ve sprintrally. Na svém kontě již má starty v ČMPR, ale letos se rozhodl posunout výše. Společně se spolujezdkyní Markétou Kuderovou dokázali během svého prvního roku v „ostré“ rally opanovat třídu 11. Nejeden fanoušek zůstal překvapený, když Tomáš s Markétou a jejich Škodou Fabií TDi dokázali v Jeseníkách porazit silnější dvoukolky, dokonce některé čtyřkolky a vyhrát rychlostní zkoušku v rámci RSS. Skvělou tečkou za úspěšnou sezonou byla diváky velmi kladně hodnocená jízda bokem na Mikulášské rally ve Slušovicích.
Jak si se dostal k rally?
„Na závody jezdím od malička, chodili jsme se dívat se strýcem a další partou ještě za dob vozů WRC. Díky strýcovi se v kolotoči rally pohybuju celý život a rozhodně to pro mě byla nejlepší cesta. Můj strejda sám závodí, takže je můj vzor a velký učitel. Moje úplné začátky byly na motokárách, kde jsem získal zkušenosti s ovládáním smyků a volbou správné závodní stopy.“
Pamatuješ si na svůj první závod, jaké to bylo?
„Na můj první závod si pamatuji moc dobře, bylo to na CzechRingu v Hradci Králové v roce 2013. Půjčil jsem si sériové Clio s ostrýma 50 koňmi na sériovém podvozku a gumách. Zkušenost to byla dobrá, ale pořád se jelo jen na okruhu mezi kuželkami. O rok později jsem měl možnost sednout do opravdového závoďáku - Octavie KitCar na závodě do vrchu. Byl to pro mne veliký krok, ale nebylo to snadné. V roce 2016 jsem už mohl vyzkoušet ostrý start na Rally Posázaví. Nervozita na startu první RZ byla obrovská. Musel jsem to vzít zodpovědně, aby se nic nestalo. Postupně jsem se učil poznávat rozpis apod. Závod jsme ale nedojeli kvůli závadě na motoru. Poté jsme měli ještě pár startu s Octavií. V letošním roce jsme se rozhodli, že pořídíme Fabii a vyzkoušíme Rallysprint sérii. Měla to pro nás být sezóna plná učení a poznávání.“
Máš nějaký sen v rally? Například vysněné auto, ve kterém by si chtěl závodit nebo soutěž, na které by sis přál startovat?
„Největší můj sen bylo postavit se na start rychlostní zkoušky a to se mi splnilo. Pokud mám zmínit nějaké auto, tak to bude nejspíš vůz kategorie R2. Láká mě vyzkoušet si nějakou novější závodní techniku, než máme teď. Ze soutěží se mi nejvíce líbí Rallye Český Krumlov. V nadcházejícím ročníku bychom zde chtěli startovat, tak snad se nám to podaří.“
Čeho chceš v rally dosáhnout a kdo je tvým vzorem?
„Celý rok jsme postupně zjišťovali, co je vše potřeba na autě předělat. To se budeme snažit na příští rok vyladit, abychom mohli dál pokračovat v úspěšném tažení. Určitě bychom chtěli jet s lepším autem, nejlépe s vozem kategorie R2, ale zůstáváme nohama na zemi. V nejbližší době tenhle přestup nebude možný. My se budeme dál snažit konkurovat rychlejším speciálům a časem třeba nějaký ten přesun do lepšího auta přijde. Od malička byl mým vzorem Vašek Pech, jeho dravý a zároveň velmi rychlý styl byl okem diváka moc pěkný.“
Na Rally Jeseníky jsi zajel skvělý výsledek a zároveň sis připsal první vyhranou erzetu v rallysprint sérii, jaký to je pocit?
„Ze závodu jsem při najíždění neměl dobrý pocit, podmínky byly těžké a tratě mi moc neseděli. Neměli jsme ani vhodné pneumatiky na takové počasí. Nakonec jsme do toho šli s tím, že potřebujeme dojet, abychom získali body. V sobotu ráno už bylo počasí lepší, nám nezbývalo nic jiného než jet na střední směsi pneumatik. Těžko říct, jestli to byla lepší volba oproti ostatním nebo ne. První RZ jsme si vše osahali a čas byl pěkný. Druhou rychlostní zkoušku už jsme trochu zrychlili. Potkala nás jedna větší krize, kterou jsme naštěstí ustáli. V cíli jsem nečekal moc dobrý čas, ale nakonec jsme erzetu dokázali vyhrát v RSS. Byl jsem hodně překvapený a zároveň to bylo motivující. Třetí rychlostku jsme se snažili jet v klidu a bez chyb, nakonec z toho byl druhý čas v RSS. Pak přišel servis a tratě trochu proschly. Na dalších RZ jsme se snažili držet krok s R2, ale na suché trati už to bylo hodně těžké. Před poslední RZ jsme se posunuli na třetí místo s náskokem pouze 1,5 vteřiny před Lukášem Nekvapilem. Věděli jsme, že musíme jet na hranici možností, abychom dokázali bronz udržet. Kousek po startu ale přišla v jedné zatáčce chyba a vykopla nás díra do škarpy. O pár centimetrů jsme minuli stromy. Přišli jsme o posilovač řízení a bylo po boji. Mrzela nás tahle chyba, ale naštěstí se nestalo nic horšího. Já jsem byl spokojený, že jsme dokázali držet krok s těmi nejrychlejšími. Byla to pro mě obrovská motivace do dalších závodů.“
Startoval jsi také na Mikuláš Rally is life ve Slušovicích, kde jsi předváděl skvělou jízdu pro diváky, jak sis to užil?
„Na Mikuláši jsem startoval s Patrikem Otrubou. Před startem jsme se bavili, jakým stylem pojedeme a oba jsme uznali, že uvidíme podle situace na první rychlostní zkoušce. Když jsme viděli tu spoustu diváků, kteří do Slušovic přijeli, tak nešlo jet na čas. Snažili jsme se na Dostihovce jet pro lidi a myslím, že se nám to povedlo. Když jsme i přes velký hluk v autě slyšeli, jak lidi venku jásají, byl to krásný pocit. Časy jsme sledovali pouze na RZ Lípa, kde jsme se snažili jet trochu v tempu. Chtěli jsme si s Patrikem vyzkoušet, jak nám to spolu jde, a myslím, že jsme si obě rychlostní zkoušky maximálně užili. Ohlasy fanoušků po závodě byly obrovské a jsme rádi, že se takové závody jezdí. Soutěž, kde se nemusíme stresovat a můžeme jet pro lidi. Bylo to super zakončení sezóny.“
Jak hodnotíš zbytek letošní sezony?
„Myslím, že lepší sezóna pro nás už být nemohla. Na začátku roku jsme neměli žádné ambice. Říkali jsme si, že pokud budeme do třetího místa, bude to pro nás super výsledek. Nakonec se nám podařilo na všech závodech vyhrát až na domácí Vyškov, kde nás z kraje soutěže potkal dvojitý defekt a na další zkoušce odstoupení pro technickou závadu. Po vyhrané Kopné jsme měli velkou motivaci, ale odstoupení ve Vyškově nám to trochu zkomplikovalo. Naštěstí to byl jediný závod, kde nás potrápila nějaká závada na autě. Na další závody jsme už jeli s tím, že jestli se chceme dobře umístit na konci sezóny, nesmíme už udělat žádnou jezdeckou chybu. To se naštěstí povedlo a celá sezona dopadla nejlépe, jak mohla“
Co pro tebe znamená vítězství ve třídě 11 za celou sezonu?
„Titul je pro celý tým obrovská odměna za celý rok. Všichni pracovali skvěle a bez našeho týmu bychom nedosáhli takového výsledku, za což jim patří veliký dík. Konkurence v naší třídě byla velká, je tady dost zkušených jezdců. Cesta k titulu jasná nebyla. Do poslední rychlostní zkoušky ve Vsetíně nebylo rozhodnuto. Nám stačilo dojet do cíle, kdybychom nedojeli, o titul bychom přišli. Proto jsme na posledním sprintu zvolili opatrnější tempo a to se nám vyplatilo. Myslím si, že souboje ale byly po celou sezonu vyrovnané.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chci poděkovat všem fanouškům, kteří nás podporují a fandí nám. Jejich ohlasy nás hodně motivují do dalších závodů. Veliký dík pak patří celému týmu, bez kterého by to nešlo. Děkuji také mé spolujezdkyni Markétě Kuderové, se kterou jsme dokázali zvládnout všechny nepříjemné chvíle během sezony. Díky tomu jsme dokázali vyhrát titul ve třídě 11 během naší první sezony v rallysprintech.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.