PORTRÉT JEZDCE: Tento Finský pilot se stal továrním jezdcem Škody Motorsport. Pojďme se podívat jak k rally přišel.
Juho Pekka Hänninen se narodil 25.7.1981 v městečku Punkaharju ve Finsku, kde žije s přítelkyní. Jeho vzdělání je vysokoškolské. Má titul bakalář obor přírodní zdroje. Vystudoval polytechnickou universitu v severní Karélii.
Jeho koníčky jsou kromě automobilů také tělocvična a lesnictví. K jídlu nepohrdne šťouchanými brambory a Kareliánským steakem .
Prvním závodním vozem, který řídil, byl VW Golf. První rally, kterou absolvoval, byla Rally Mikkeli doma ve Finsku a to v roce 1999. V roce 2000 zajel jedno páté místo v juniorech ve Finsku. Další podniky buď nedojel, nebo se neumístil. V roce 2001 páté místo ve finském poháru juniorů na Seatu. V roce 2002 ve stejném poháru celkově pátý.
V roce 2003 přesedá do Hondy Civic Type R a je osmý v N-kové třídě do dvou litů. Rok 2004 je pro něj přelomový, neboť se s Hondou stává mistrem ve třídě ve finském mistrovství. Další změna nastala v sezóně 2005. Závodním náčiním se mu stává Mitsubishi Lancer EVO VI. Celkově to pro něj ve finském mistrovství znamená druhé místo s jedním vítězstvím.
Stejně pokračuje v roce 2006, když je druhý ve finském mistrovství. Startuje také na domácí Rally Finland (S Mitsubishi Lancer WRC vyloučen) a sousední Rally Sweden, kde vítězí v kategorii N nad dva litry. Stejně jako v Itálii. Na Novém Zélandu je druhý. To vše již s Lancerem deváté evoluce. Zajímavostí je start ve Walesu s Citroenem C2 S1600. Spolujezdcem mu byl Markko Sallinen.
Na rok 2007 se podívejme podrobněji. Spolujezdce mu celou sezónu bude dělat Mikko Markkula. Hänninen střídá Lancer WRC s Lancerem EVO IX. Hned ve Švédsku je po výhře vyloučen. Vozidlo tehdy neprošlo závěrečnou technickou kontrolou. V Norsku startuje s Lancerem WRC a je absolutně jedenáctý. V Argentině je třetí v PWRC. Na Sardinii opět s WRC osmý. Na Rally Akropolis (PWRC) odstupuje na nefunkční brzdy. Na domácí soutěži ve Finsku odstupuje s WRC na technickou závadu. Na Novém Zélandu dojíždí v PWRC sedmý. V Katalánsku je s devítkou opět vyloučen. Na Japonsko využívá služeb RRP Sports a pronajímá si jejich devítku a končí sedmý v PWRC. Stejné auto jede ve Walesu, kde skončil druhý. Celkově mu snažení vyneslo čtvrtou příčku v PWRC.
Rok 2008 začal vítězstvím v PWRC ve Švédsku. Na řecké šotolině končí sedmý. Domácí Finsko opět vyhrává. Na Novém Zélandu je pátý a další vítězství přichází v Japonsku. Ve Walesu odstupuje z prvního místa pro poruchu motoru a titul tak padá do klína Aignerovi. Celkově mu patří o dva body druhá příčka v PWRC. V průběhu roku si také zaskočil do IRC. Zde je v Portugalsku čtvrtý absolutně a Rally Russia s Peugeotem 207 S2000 dokonce vyhrává.
Pro rok 2009 se stává továrním pilotem nové Fabie S2000. V prvním podniku IRC v Monte Carlu od začátku vedl, ale na konci páteční etapy přišel defekt. Fin spadl na třetí místo a v sobotu se pokusil vše vybojovat zpět, ale jezdecká chybka a následná havárie jej z boje vyřadila.
Tým Škoda Motorsport bude letos startovat ve vybraných podnicích IRC a také na domácí Rally Bohemia a Barum. Protože je ale mezi podniky IRC nyní momentálně dlouhá pauza využijí oba tovární jezdci (Kopecký a Hänninnen)k rozjetí, startu na prvním podniku domácího šampionátu Valašské rally.
Hänninen má startovní číslo 1, Kopecký má čtyřku.
Na fotogalerii Hänninenových počinů v rally se můžete podívat ZDE.
Na našem serveru najdete fotky ve fotogalerii ZDE.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.