PORTRÉT JEZDCE: Tento Finský pilot se stal továrním jezdcem Škody Motorsport. Pojďme se podívat jak k rally přišel.
Juho Pekka Hänninen se narodil 25.7.1981 v městečku Punkaharju ve Finsku, kde žije s přítelkyní. Jeho vzdělání je vysokoškolské. Má titul bakalář obor přírodní zdroje. Vystudoval polytechnickou universitu v severní Karélii.
Jeho koníčky jsou kromě automobilů také tělocvična a lesnictví. K jídlu nepohrdne šťouchanými brambory a Kareliánským steakem .
Prvním závodním vozem, který řídil, byl VW Golf. První rally, kterou absolvoval, byla Rally Mikkeli doma ve Finsku a to v roce 1999. V roce 2000 zajel jedno páté místo v juniorech ve Finsku. Další podniky buď nedojel, nebo se neumístil. V roce 2001 páté místo ve finském poháru juniorů na Seatu. V roce 2002 ve stejném poháru celkově pátý.
V roce 2003 přesedá do Hondy Civic Type R a je osmý v N-kové třídě do dvou litů. Rok 2004 je pro něj přelomový, neboť se s Hondou stává mistrem ve třídě ve finském mistrovství. Další změna nastala v sezóně 2005. Závodním náčiním se mu stává Mitsubishi Lancer EVO VI. Celkově to pro něj ve finském mistrovství znamená druhé místo s jedním vítězstvím.
Stejně pokračuje v roce 2006, když je druhý ve finském mistrovství. Startuje také na domácí Rally Finland (S Mitsubishi Lancer WRC vyloučen) a sousední Rally Sweden, kde vítězí v kategorii N nad dva litry. Stejně jako v Itálii. Na Novém Zélandu je druhý. To vše již s Lancerem deváté evoluce. Zajímavostí je start ve Walesu s Citroenem C2 S1600. Spolujezdcem mu byl Markko Sallinen.
Na rok 2007 se podívejme podrobněji. Spolujezdce mu celou sezónu bude dělat Mikko Markkula. Hänninen střídá Lancer WRC s Lancerem EVO IX. Hned ve Švédsku je po výhře vyloučen. Vozidlo tehdy neprošlo závěrečnou technickou kontrolou. V Norsku startuje s Lancerem WRC a je absolutně jedenáctý. V Argentině je třetí v PWRC. Na Sardinii opět s WRC osmý. Na Rally Akropolis (PWRC) odstupuje na nefunkční brzdy. Na domácí soutěži ve Finsku odstupuje s WRC na technickou závadu. Na Novém Zélandu dojíždí v PWRC sedmý. V Katalánsku je s devítkou opět vyloučen. Na Japonsko využívá služeb RRP Sports a pronajímá si jejich devítku a končí sedmý v PWRC. Stejné auto jede ve Walesu, kde skončil druhý. Celkově mu snažení vyneslo čtvrtou příčku v PWRC.
Rok 2008 začal vítězstvím v PWRC ve Švédsku. Na řecké šotolině končí sedmý. Domácí Finsko opět vyhrává. Na Novém Zélandu je pátý a další vítězství přichází v Japonsku. Ve Walesu odstupuje z prvního místa pro poruchu motoru a titul tak padá do klína Aignerovi. Celkově mu patří o dva body druhá příčka v PWRC. V průběhu roku si také zaskočil do IRC. Zde je v Portugalsku čtvrtý absolutně a Rally Russia s Peugeotem 207 S2000 dokonce vyhrává.
Pro rok 2009 se stává továrním pilotem nové Fabie S2000. V prvním podniku IRC v Monte Carlu od začátku vedl, ale na konci páteční etapy přišel defekt. Fin spadl na třetí místo a v sobotu se pokusil vše vybojovat zpět, ale jezdecká chybka a následná havárie jej z boje vyřadila.
Tým Škoda Motorsport bude letos startovat ve vybraných podnicích IRC a také na domácí Rally Bohemia a Barum. Protože je ale mezi podniky IRC nyní momentálně dlouhá pauza využijí oba tovární jezdci (Kopecký a Hänninnen)k rozjetí, startu na prvním podniku domácího šampionátu Valašské rally.
Hänninen má startovní číslo 1, Kopecký má čtyřku.
Na fotogalerii Hänninenových počinů v rally se můžete podívat ZDE.
Na našem serveru najdete fotky ve fotogalerii ZDE.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?