Druhou soutěží letošního Mezinárodního mistrovství ČR v rally byla o posledním březnovém víkendu Cetelem Valašská rally, která se letos po dvouleté pauze vrátila mezi prestižní podniky, zařazené do „velkého“ šampionátu.
Na startu soutěže, jež nabídla vhodně namixovaný koktejl z kvalitně obsazené startovní listiny, zajímavých tratí a atraktivních soubojů o každičkou vteřinku, nechyběla ani orlovsko-zlínská soutěžní posádka Lumír Firla – Pavel Švajda, která na valašských kotárech ukrajovala své první soutěžní kilometry letošní sezóny.
Pro Lumíra Firlu s Pavlem Švajdou byla Valašská rally v mnohém výjimečná. Poprvé se společně představili na startu „velké“ soutěže, navíc na ně čekalo premiérové svezení v noci. Optickou novinkou pak byla změna designu, neboť loňský žluto-červený pro letošek nahradila oranžovo-modrá barva, patřící novému hlavnímu sponzorovi – firmě Eurostroj Schlager. Vzhledem k většině zmíněných novinek pojímala posádka sedmé evoluce vozu Mitsubishi Lancer svůj start na Valašce především jako test a žádné velké naděje na solidní výsledek v absolutním pořadí si nedělala. „Seznamovací jízdy proběhly v klidu a tratě se nám líbily. Hlavně jsme se chtěli po zimní přestávce rozjet na Vyškov a vyzkoušet noční RZ, které jsem nikdy nejel kromě nočního prologu na Kopné,“ představil své předstartovní plány Lumír. V pátek mu záměry vycházely a do uzavřeného parkoviště svůj vůz předával ze sedmnácté pozice absolutně. Sobota však pro sympatickou posádku znamenala značné vystřízlivění.
První rychlostní zkouška sobotní etapy byla rozhodnutím ředitelství zrušena a soutěžící ji absolvovali pouze volným průjezdem. Lumír a Pavel začali závodit až na testu, zvaném Lešná, kde mezitím začalo pršet a pro posádky, vyzbrojené pouze suchými pneumatikami, se stala situace na trati mimořádně obtížnou. Mezi skupinku posádek, kterým se stal tento test osudným, se bohužel zařadili i reprezentanti Eurostroj Rallye Teamu, pro které na této RZ jejich valašské účinkování skončilo předčasně. Vše se seběhlo ve známém sjezdu do obce, která dala této RZ jméno – do Lešné. A jak celou situaci viděl Lumír? „Jako všichni jsme začali na suchých pneumatikách a dost jsme na nich klouzali. Celá situace se seběhla moc rychle, začal jsem pozdě brzdit a už se to vezlo,“ řekl pilot. Vzhledem k poškození vozu už samozřejmě v soutěži pokračovat nešlo a před startem úvodního sprintu ve Vyškově čeká týmové mechaniky ještě hodně práce. Lumír k nehodě dodal: „Poděkováni patří zdejší policii a některým lidem, kteří u nás byli strašně rychle a pomohli nám z auta ven. Jsou to prostě super fanoušci,“ děkuje Lumír. „Oba dva jsme vyvázli celkem v pořádku, až na nějaké natažené svaly a modřiny. Kdyby tam ale nebyla ta brána, dopadlo by to určitě hůře.“
Hlavní sponzor posádky a šéf Eurostroj Rallye Teamu Eddy Schlager komentoval valašský neúspěch s nadhledem: „Do telefonu jsem Lumírovi řekl, ať dá hlavu vzhůru. Nehrajeme šachy, nýbrž provozujeme tvrdý a nebezpečný motoristický sport, k němuž havárie čas od času patří. Nehoda se může přihodit každému jezdci, ani ti nejlepší nejsou od toho osvobozeni. Tuto zkušenost je lepší zažít na začátku sezóny, než ke konci mistrovství, když se bojuje o každičký bod a o co nejlepší umístění. To, že je udržení koncentrace za tak těžkých podmínek, jaké panovaly na letošní Valašce, obzvlášť důležité, teď Lumír ví dvojnásob. Nejdůležitější u všech nehod je, aby se nikdo nezranil a nedošlo k mimořádným škodám. Vůz se dá téměř vždy opravit nebo nahradit, ale zdraví nebo život ne,“ tvrdí Schlager a dodává: „Jednu výzvu bych chtěl směřovat všem fanouškům a divákům: prosím, buďte obzvláště opatrní a myslete vždy v prvé řadě na svoje zdraví. Stát se může cokoliv – může přijít technická závada, navíc ani jezdec a spolujezdec nejsou neomylní. To, že Lumír s Pavlem přistanou v uzavřeném domovním dvorku, to by si byl jistě taky nikdo nepomyslel.“
Nám nyní nezbývá, než mechanikům orlovsko-zlínské soutěžní posádky držet palce a doufat, že Lumírovi s Pavlem nic nezabrání se na start vyškovské soutěže 19. dubna postavit. Ve Vyškově na dvojici Eurostroj Rallye Teamu čeká celkem osm rychlostních zkoušek, jejichž délka se blíží hranici 80 km. Připraveny jsou tři úseky, z nichž se dva pojedou třikrát a nejdelší Podivická RZ dvakrát.
Text: Jiří Dokulil, ftr-media Foto: Roman Kašpárek
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?