21 jezdců, 10 týmů, 5 vozů, 3 výrobci, 10 závodů v 5 zemích a 1 rok napínavých soubojů. To byla sezona 2004 německého seriálu cestovních vozů.
Díky kontrole výdajů automobilek nešplhají rozpočty týmů do nekontrolovatelných obrátek. Startovní pole je v přední části velice vyrovnané a jezdecké souboje na ostří nože nabídly divákům mnoho dramatických okamžiků. Poslední závod sezony sledoval rekordní počet 133 000 diváků. DTM je show, a tomu je podřízeno veškeré dění. Majitelé seriálu si uvědomují, že tím kdo hodnotí, je kritický a náročný divák.
V loňském roce kralovaly Mercedesy, ale Audi zdvihlo hozenou rukavici a vstoupilo do seriálu se třemi továrními týmy. V letošním roce se tak utkaly v továrních týmech Mercedesy C-Klasse, Audi A4 a Opely Vectra GTS V8. Loňské vozy byly přes menší součinitel odporu vzduchu odsouzeny od prvního závodu do role statistů.
V prvních závodech vše nasvědčovalo tomu, že opět budou o nejvyšší příčky bojovat piloti vozů Mercedes, ale nové Audi stále více zrychlovalo. Po přesvědčivých a stále se lepšících výkonech triumfovalo nakonec ve všech hodnoceních. Opel se po celou sezonu s Vectrami trápil. Mercedes doplatil na nevyrovnanost výsledků a chyby svých jezdců v rozhodujících okamžicích.
Hvězdou šampionátu byl bezesporu Mattias Ekström. Švéd vyhrál důležitý 3. a 4. závod sezony a triumfoval i v rozhodující závěrečné fázi mistrovství, kdy Albers s Paffettem, jeho pronásledovatelé v boji o titul, vlastními chybami ztráceli cenné body a kontakt s pilotem Audi.
Rozhodujícím faktorem byla nejen Ekströmova rychlost, ale především spolehlivost jeho samého i vozu A4. Mattias bodoval jako jediný jezdec v každém závodě a zajistil si svůj první titul v DTM již v brněnském předposledním závodě.
V závěrečném finiši se na druhou pozici v hodnocení jezdců propracoval Brit Gary Paffett, jenž zvítězil taktéž ve 4 závodech, ale na Lausitzringu byl posléze diskvalifikován. Naopak v závěru sezony zcela propadl Holanďan Christijan Albers s dalším Mercedesem, jenž neunesl tíhu boje o celkové prvenství a přišel i o titul vicemistra.
Výborně si počínal zkušený Tom Kristensen, hvězda vytrvalostního 24hodinového závodu v Le Mans, s druhým nejrychlejším Audi. Škoda nevydařených startů v Adrii a na Lausitzringu. Tomczyk sice zaostal za Ekströmem, ale nutno podotknout, že v několika případech jel na jedničku týmu Ekströma.
Bernd Schneider, Jean Alesi a Laurent Aiello poznali, že zkušenosti nejsou ani v DTM vším a mladá generace nastupujících jezdců jim v letošní sezoně ukázala, jak je tento poznatek krutý a jeho poznání nevyhnutelné.
H. H. Frentzen zamířil do DTM po odchodu z F1, ale s problematickým a poruchovým Opelem neměl mnoho příležitostí zasáhnout do bojů o bodová umístění. Výjimkou bylo snad jen Brno, kde zazářil už v kvalifikaci a v závodě vybojoval cenné a v letošním roce svoje jediné tři body. Smlouvu má i na rok 2005 a v závěru se zdálo, že se německý jezdec naučil se svým vozem vzájemně si rozumět.
A kdo v letošní sezoně propadl? Jednoznačně Christian Abt a rok 2004 byl více než krutý i pro dlouholetou hvězdu Audi Franka Bielu. První získal jediný jeden bod, zatímco týmový kolega Kristensen vyhrál v Oscherslebenu a získal bodů 43. Biela pak skončil bez jediného jednoho bodu.
Soutěž jezdců na loňských vozech byla jakýmsi vlastním šampionátem. Cílem bylo upoutat pozornost šéfů továren, na nic jiného rok staré modely nestačily. Do soubojů zasáhl i český jezdec Jaroslav Janiš s Mercedesem CLK týmu Keke Rosberga. Bohužel i on skončil bez bodového ohodnocení své i týmové práce.
Je trochu na škodu, že vzájemné souboje těchto jezdců, bojujících o svoji budoucnost, připomínaly v mnoha případech spíše rallyecross. Zdálo se, že než by uspěl soupeř, raději bylo lepší, poslat ho z dráhy ven. Jediný jezdec, který bodoval s loňským vozem, byl Stefan Mücke v italské Adrii.
V hodnocení týmů bylo nejúspěšnější, jak jsem již naznačil v úvodu, znovu ingoldstadtské Audi. Ekström s Tomczykem pilotovali vozy týmu Audi Sport Team Abt a s náskokem 29 bodů porazili rychlejší z dvojice továrních týmů Mercedesu. Schneider s Albersem získali pak o deset bodů více, než dvojice Alesi a Paffett. Norbert Haug, šéf Mercedesu, doplatil na konzervativní postoj. Pokud by své síly spojili mladící Albers a Paffett, v týmech by slavil úspěch Mercedes. Nejlepší z týmů Opelu byla stáj OPC-Team 2, jejíž barvy hájili Scheider a Aiello.
O skutečném rozložení sil vypovídá nejlépe hodnocení značek. Znovu a letos v posledním hodnocení triumfovalo Audi se 168 body. Mercedes ztratil v konečném zúčtování 4 body a Opel jich celkem sesbíral jen 58.
Věhlasnost DTM je ve srovnání s Formulí 1 poměrně zanedbatelná, ale mnozí diváci a fanoušci motoristických závodů si již během letošní sezony uvědomili, že za výrazně méně peněz dostanou v případě DTM více muziky. Na dráze létají kousky karosérií, předjíždí se skoro stále a boxy nabízejí dramatické okamžiky. Jezdci vlastními chybami prohrávají i bezchybnými výkony triumfují. DTM je show pro diváky a ti se nenudí. Co více si přát? Snad jen aby tomu tak bylo co nejdéle…
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.