Automobilka Nissan nám v poslední době ukázala hned několik futuristických konceptů, mezi nimiž nechybělo ani několik speciálů upravených k propagaci nových filmů ze ságy Star Wars. Nový koncept Navara Dark Sky, který automobilka představila na autosalonu v Hannoveru, je však mnohem víc, než jen bláznivým konceptem vesmírné doby. Tenhle stroj v sobě ukrývá možná až překvapivě smysluplné využití.
Základem konceptu Dark Sky se stal oblíbený pick-up Nissan Navara s čtyřdveřovou kabinou Double Cab, s jehož vývojem ovšem pomáhala i Evropská kosmická agentura (ESA). Dark Sky totiž není jen výstavní atrakcí, ale funkční mobilní astronomickou laboratoří, díky které se vědci mohou dostat i na obtížně dostupná místa mimo civilizaci, kde lze ještě najít zbytky temné oblohy bez světelného znečištění.
Součástí konceptu je i speciální přívěs, pod jehož mechanizovanou střechou se ukrývá teleskop PlaneWave. V přední části Navary naopak nalezneme nejnovější bezpečnostní systém Nissan ProPilot, díky kterému by se měly astronomové bezpečněji dostat i do vzdálených lokací.
Automobilka poznamenává, že inspirací pro design vozu byl přímo vesmír. Většina karoserie je tak lakována černým lakem, který na bocích vozu i přívěsu s teleskopem rozbíjí speciální vzor "Nebula." Speciální červené podsvícení v masce, LED světelná rampa integrovaná do střešního nosiče a velká kola pak dotvářejí futuristický vzhled vozu.
Díky výkonnému 2.3 litrovému dieselu pod kapotou Navary, který generuje cca 190 koní a 450 Nm točivého momentu, se vědci a astronomové nemusí bát, že by stroji se zapřaženým teleskopem došel v terénu nebo na silnicích dech.
„Nissan Navara Dark Sky koncept je dokonalým příkladem toho, že Nissan funguje jako skutečný partner, který umožňuje naším zákazníkům dostat se kamkoliv," pronesl Ashwani Gupta, starší viceprezident pro obchod s lehkými užitkovými vozy Nissan.
„Díky Nissan Intelligent Mobility a systému ProPILOT vytváříme nejlepší řešení pro nové hranice obchodu. A to bez ohledu na to, jak komplikované jsou potřeby zákazníků."
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.