Na veletrhu Geneva International Motor Show byl mimo jiní představen i Nissan IMx KURO, koncept elektrického crossoveru IMx se tak poprvé objevil v Evropě. Kuro je japonský výraz pro černou barvu, která je významným prvkem konceptu IMx. Ten se představil poprvé na autosalonu v Tokiu v říjnu 2017 a nový vzhled vozu utvářejí černé prvky a kola, upravený tvar masky a nová tmavě šedá barva karosérie.
Nissan IMx KURO přináší možnost nahlédnout do budoucnosti koncepce Nissan Intelligent Mobility, tedy vize podniku o tom, jak mají být vozidla poháněna, řízena a integrována do společnosti. Inovativní koncept je navržen tak, aby posiloval spojení mezi řidičem a vozem, který je v jeho podání spolehlivým partnerem pro bezpečnější, pohodlnější a příjemnější cestování. Mezi vylepšení vozu IMx KURO patří také integrace průkopnické technologie společnosti Nissan Brain-to-Vehicle (B2V). Technologie B2V interpretuje signály z mozku řidiče, usnadňuje mu řízení a pomáhá autonomním a manuálním systémům vozu se od řidiče učit.
„Koncept crossoveru s nulovými emisemi IMx KURO představuje budoucnost inteligentní mobility Nissan,“ uvedl Jose Munoz, výkonný ředitel společnosti Nissan. „Koncepce Nissan Intelligent Mobility je příspěvkem značky ke změně způsobu komunikace lidí s vozidly, ale i způsobu interakce vozidel se společností v blízké i daleké budoucnosti.“
Příjemnější cestování: technologie Nissan Intelligent Driving
Jádro technologických funkcí modelu Nissan IMx KURO tvoří budoucí verze technologie ProPILOT, která umožňuje plně autonomní jízdu. Když je zvolen režim řízení ProPILOT, systém složí volant do palubní desky a sklopí všechna sedadla tak, aby měl řidič více prostoru a spolujezdci lepší možnost uvolnit se a užívat si jízdu. V režimu ručního řízení se volant vysune zpět do běžné polohy, sedadla se narovnají a vůz plynule předá řízení zpět řidiči.
Technologie B2V použitá u modelu IMx KURO je příslibem zrychlení reakční doby řidičů a povede ke vzniku vozidel, která se dokáží přizpůsobovat a zpříjemňovat tím jízdu. Tato průlomová novinka od společnosti Nissan je výsledkem výzkumu využití technologie dekódování činnosti mozku k předvídání kroků řidiče a detekci nepříjemných situací:
Předvídání: Technologie podpory řidiče zachycuje signály, že se jeho mozek chystá zahájit určitý pohyb, jako je otočení volantem nebo sešlápnutí plynového pedálu. Díky tomu může s touto akcí začít rychleji. To může zkrátit reakční dobu a zkvalitnit ruční řízení.
Detekce: Umělá inteligence dokáže na základě detekce a vyhodnocení diskomfortu řidiče změnit jízdní nastavení nebo styl jízdy v autonomním režimu.
Technologie Nissan B2V je vůbec prvním systémem svého druhu na světě. Řidič má na sobě zařízení, které měří aktivitu mozkových vln, které jsou následně analyzovány autonomními systémy. Ty dokáží díky předvídání zamýšleného pohybu podnikat kroky, jako je otočení volantu nebo zpomalení vozu, o 0,2 až 0,5 sekund rychleji než řidič. Tyto zásahy jsou přitom téměř nepostřehnutelné.
Pohodlí a radost z řízení elektromobilů: technologie Nissan Intelligent Power
Koncept s nulovými emisemi Nissan IMx KURO využívá platformu elektromobilů Nissan navrženou tak, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Díky ní může být podlaha vozu zcela rovná a výsledkem je prostornější kabina a lepší jízdní dynamika. Nízké těžiště podvozku přináší precizní jízdní vlastnosti, které mohou zcela předefinovat segment crossoverů.
Výkonné a současně tiché hnací ústrojí zvyšuje nadšení z jízdy. IMx KURO je poháněn dvěma výkonnými elektromotory umístěnými vpředu a vzadu, které umožňují pohon všech 4 kol. K dispozici je tak celkový výkon 320 kW a neuvěřitelný točivý moment 700 Nm, což je více než u supersportu Nissan GT-R. Napájení zajišťuje vysokokapacitní baterie, která po konstrukčním přepracování nyní nabízí ještě vyšší energetickou hustotu. Tato nová baterie umožňuje dojezd více než 600 kilometrů na jedno nabití, díky kterému si lze užít delší jízdu bez starostí s dobíjením.
Součást sociální infrastruktury: technologie Nissan Intelligent Integration
Vůz Nissan IMx KURO se navíc bezpříkladně aktivně začleňuje i do sociální infrastruktury. Když například dopraví řidiče na letiště, dokáže se následně sám zaparkovat v místě s přístupem k místní elektrické síti a sloužit jako „virtuální elektrárna“, která vrací proud do sítě. To vše v rámci systému vozidlo-domácnost a vozidlo-budova. Po návratu může IMx KURO majitele vyzvednout na letišti a odvézt ho domů. Celý proces probíhá efektivně díky zvýšené kapacitě baterie a technologiím připojeného vozu, jako je dokonalá autonomní mobilita Nissan (SAM).
Nová pojetí designu elektromobilu pro autonomní jízdu
Provedení exteriéru se u vozů dosud řešilo v zásadě odděleně od interiéru. Jejich vnější design dává pocit bezpečí při pohledu zvenčí, zatímco podoba interiéru poskytuje řidiči vhodné prostředí, aby se mohl soustředit při řízení.
Toto rozlišování, které vychází z účelu, se s příchodem plně autonomních vozidel s velkou pravděpodobností změní. Konstruktéři Nissanu k vnitřnímu prostoru vozu IMx přistoupili zcela novým způsobem, aby vytvořili dojem otevřenosti a zároveň zachovali pocit soukromí. K dosažení tohoto cíle přišli s řešením prostoru, které propojuje interiér vozidla s jeho exteriérem.
Zároveň měl design odrážet klíčové charakteristiky elektromobilu – tichý vůz s plynulým chodem, který je ale zároveň výkonný a dynamický. Za tímto účelem konstruktéři sáhli po japonských konceptech ma (vnímání prostoru a času) a wa (harmonie) a vyjádřili tak koexistenci dvou zdánlivě protichůdných aspektů: nehybnosti a pohybu.
Design exteriéru: vyjádření jedinečných charakteristik elektromobilu
Oproti debutu konceptu IMx na autosalonu v Tokiu provedl tým designérů společnosti Nissan pod vedením jejího prvního viceprezidenta pro globální design Alfonsa Albaisy malé, ale významné změny – proto tento model nese nové označení KURO.
Tým zjednodušil mřížku chladiče, aby vypadala solidněji a spolehlivěji, a změnil barvu vozu z perlově bílé na tmavou kouřovou šedou s černými koly a prvky. Nové barvy dělají z IMx nový vůz, který působí robustnějším a výraznějším dojmem. Cílem designových změn bylo ověřit, zda by koncept IMx demonstrující špičkové znalosti společnosti Nissan v oblasti autonomního řízení a elektrických vozidel mohl fungovat s jiným, robustnějším charakterem.
Hlavní designové prvky, které v Tokiu vzbudily velký ohlas, se nemění – od klasické mřížky chladiče s motivem V-motion k jemné charakteristické lince, která se táhne přes kapotu až k zádi vozu. Široké plochy výrazně tvarovaného předního nárazníku začínají u mřížky a rozvíjejí se plynule do boků karoserie, kde navozují dojem vrstvení.
„Po tokijském veletrhu jsme s týmem dále přemýšleli o potenciálu konceptu IMx,“ říká Albaisa. „Položili jsme si otázku, zda by se jeho základ mohl za pomoci relativně jednoduchých změn různých detailů, akcentů a barvy více přiblížit SUV.“ „V souhrnu nakonec tyto poměrně malé změny vytvořily zcela novou osobnost vozu IMx, proto jsme do názvu přidali výraz KURO. Působí účelným a nezničitelným dojmem, což je podle nás zajímavé směřování tohoto konceptu a obsažených technologií.“
Design interiéru: prostor, relaxace a jednoduchost
Interiér koncepčního vozu IMx KURO odráží základní principy řešení prostoru v tradičních japonských domech a přináší pocit vzdušnosti. Panoramatická přístrojová deska s technologií OLED nabízí pohled na okolní prostředí v pozadí. Samostatný displej s texturou dřeva pod přístrojovou deskou a okolo čalounění dveří dává osobám ve vozidle pocit propojení s venkovním světem, stejně jako tradiční japonské papírové dveře shoji..
Úhlopříčný vzorek katanagare na sedadlech byl decentně leptán laserovým paprskem. Opěrka hlavy ve vzoru kumiki, japonského dřevěného hlavolamu, je vytvořena ze silikonového materiálu a rámu vytvořeného na 3D tiskárně. Umělá inteligence umožňuje řidiči ovládat přístrojovou desku pohybem očí a gesty rukou. Díky intuitivnímu rozhraní je možné omezit počet fyzických tlačítek a spínačů. Interiér vozu IMx je tak jednodušší, ale přitom efektivnější a přidává na pocitu pohodlí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.