Krátce před autosalonem v Tokiu jsme se dočkali hned dvou ukázek zcela nových konceptů značky Mazda. Zatímco koncept Vision Coupe naznačuje budoucnost sportovních sedanu, koncept Kai nám zřejmě poodhaluje tvary nové generace oblíbeného hatchbacku Mazda 3.
Koncept Kai, který se dá označit jako designová studie budoucí generace Mzdy 3, se drží zavedené koncepce pětidveřového hatchbacku s velmi dynamickými tvary, které jsou pro designový styl Kodo charakteristické. Navzdory poměrně agresivnímu vzezření konceptu bychom si ale měli uvědomit, že produkční verze se jistě ještě trochu "umírní", jako již několik předchozích konceptů.
Vraťme se ale ke konceptu Kai, který svým vzhledem opravdu vzbuzuje respekt. Jeho přední části už klasicky dominuje masivní černá maska, která po stranách přechází v úzké ale výrazné světlomety. Novinkou v přední části je zajímavý černý splitter, který vystupuje z lakovaného nárazníku a dodává vozu na sportovnosti.
Při pohledu z boku vynikají dominantně vystouplé blatníky a decentní prolis za předními koly, který se táhne až k zadním vystouplým podběhům. Pozorné oko si také všimne, že z designu vozu nevystupují ani kliky, neboť jsou zapuštěny do karoserie. V zadní části nás pak čekají opět úzká a agresivně pojatá světla, sportovně laděný nárazník s dvojicí koncovek výfuku a také malý spoiler na pátých dveřích, který navazuje na střechu.
Ostatně sama střechy stojí také za povšimnutí, neboť ji zdobí dva prosklené panely, vždy nad podélně nad sedadly pasažérů. Uprostřed pak prosklenou střechu rozděluje pevný panel karoserie, který se táhne od čelního skla až k víku kufru.
A zatímco exteriér je jedna velká nevšední podívaná, interiér působí mnohem klidněji a hlavně jednodušeji. Na řidiče čeká sportovně laděný tří-ramenný volant, za nímž se ukrývá přístrojový štít s klasickými analogovými ukazateli, nad kterým je umístěno sklíčko pro Head-Up display. Vůz by měl také nabídnout high-tech infotainment systém, jehož protáhlý displej doslova splývá s palubní deskou.
Ze snímků není jasné, jaký čalounění vůz dostane, nicméně můžeme si všimnou doplňků v barvě karoserie, mezi které patří lemování středového panelu nebo výplň dveří. Některé další detaily se mohou pochlubit černým pianovým lakováním, nebo lesklým chromovým vzhledem.
Na technické parametry a další informace si ale budeme muset počkat až do zítra.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.