PRVNÍ TEST: Masový vrah prémie: Jaguar XF 3,0d

Jaguar XF 3,0d
Jaguar XF 3,0d, foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz
ar2 11. listopadu 2015 7:00 12. listopadu 2015 11:22
Sdílej:

Jaguar XF má ambice dobývat pozice okupované Německou prémiovou smetánkou. Jisté vlohy k tomu má, zapadne ale do německého precizního stereotypu? Taková šelma? To těžko!

Nárůst rozměrů, styl ala XE

Nové XF jako by vypadlo z oka menšímu XE, podobná maska, téměř identická záď. Tato v dnešní době moderní unifikace nám nejde moc pochuti, raději bychom uvítali větší rozdíly. Nicméně XF vypadá dobře, ostatně to jsme psali i o menším XE.

Mezigenerační změny v rozměrech nejsou drastické. Délka se zkrátila o 7 mm, přičemž rozvor se prodloužil o 51 mm (což pocítí především cestující na zadních sedadlech). Další výraznou změnou, z které budou těžit zadní pasažéři, je nárůst místa na hlavu, konkrétně mluvíme o 27 mm.

Mezi hlavní změny uvnitř se řadí laserový barevný head-up displej, nový infotainment s dotykovou obrazovkou o průměru 10,2“, displej místo analogových ukazatelů v kapličce před volantem (na přání), nebo podsvícení interiéru v mnoha barvách, či nový design výdechů klimatizace.

Základní motor pomáhá na všech frontách

Nový dvoulitrový diesel řady Ingenium je výraznou posilou palety motorů. Tichý chod, skvělá pružnost i dobrá reakce na plyn jsou hlavními atributy. Ač se nejedná o ideální motor do limuzíny této velikosti, po dynamické stránce řidiče nezklame a spotřebou potěší. První výkonová varianta nabízí 163 koní a 380 Nm a spotřebuje papírové 4 litry nafty. Silnější verze nabízí 180 koní a 430 Nm.

Dvoulitrový benzinový čtyřválec nabízí 240 koní a 340 Nm točivého momentu, přičemž kombinovaně by měl spotřebovat 7,5 litru naturalu 95. Silnější vidlicový šestiválec produkuje výkon 340 koní a 450 Nm, samozřejmě tu je i silnější verze s výkonem 380 koní, ta umí sprint z nuly na 100 km/h za 5,3 sekundy a průměrně by neměla spálit více než 8,3 litru benzínu na 100 km.

Zřejmě nejprodávanější motor dieselový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru nabízí výkon 300 koní a maximum točivého momentu mohutných 700 Nm. Nová odlehčená konstrukce není jedinou změnou, přímí vstřik paliva pracuje s tlakem 2000 barů. Skvěle vyvážený a kultivovaný chod je typickým atributem šestiválcových dieselů, za kultivovaností krapet pokulhává hlučnost, která není zcela ideální.

Na druhou stranu, zátah je mohutný a neslábne ani při vyšších rychlostech. Lineární průběh tahu v kombinaci s rychlou osmistupňovou převodovkou ZF se starala o velmi solidní dynamiku bez přerušování a cukání. A spotřeba se i při výrazně dynamickém cestování držela bezpečně pod hranicí 8 litrů.

Kila dolů pomohla, zběsilé sportování ale nečekejte

Základem ke skvělým jízdním vlastnostem je opět prvotřídní technika, ať už mluvíme o přední nápravě s dvojitými příčnými rameny a kovanými těhlicemi z hliníku, nebo o Integral Linku vzadu. Skvělé vyladění podvozku je dalším pozitivem a to nejlepší nakonec. Snížení hmotnosti. Nejvíce se ušetřilo 190 kilogramů.

Nicméně, agilní podvozek je skvěle předvídatelný, filtruje nerovnosti s jistotou a v zatáčkách nemá problém s přenášením hmotnosti nebo utahování oblouku. Za volantem Jaguáru XF máte dojem, že řídíte menší a lehčí auto. Řízení skvěle komunikuje, reaguje s přesností neurochirurga a k tomu všemu lze perfektně pracovat s plynem.

Zdá se, že je XF dokonalé řidičské auto, jenže i přes skutečně dobře odladěný podvozek nacházíme slabinu, kterou jen tak neodpustíme, jsou to brzdy. Ano, stejně jako u XE, i u XF jsou snad nejslabším článkem jízdního projevu brzdy. Bohužel, lehce je utaháte a na sportování asi klidně zapomeňte. Snad silnější verze XF S na tom bude lépe.

Na oko perfektní gentleman

XF je velmi podařené auto. Skvěle vypadá, skvěle jezdí, hýčká vás nabídkou pohodlí i nadchne svými sportovními ambicemi. Vyčíst můžeme snad až na brzdy jen drobnosti. Pár horších plastů, jeden či dva ergonomické prohřešky, jinak vše v pořádku. Největší problém při boji s konkurencí tedy bude, získání si důvěry náročné klientely prémiových značek.

Celkové hodnocení: 98 %

Cena vozu v základu: 999 000 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 840 600 Kč

KLADY

- hodnotný interiér

- příkladné zpracování a detaily

- silný a kultivovaný šestiválec

- skvěle nastavený podvozek

ZÁPORY

- slabé brzdy

Motorizacevznětový přeplňovaný vidlicový šestiválecobjem: 2993 cm3nejvyšší výkon: 221 kW při 4000 ot/min.největší točivý moment: 700 Nm při 2000 ot/min.

Výkonnejvyšší maximální rychlost: 250 km/hzrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 sekundyspotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): Město: 6.6 / 4.8 / 5.5Objem palivové nádrže: 66 litrů

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.