O afrických automobilkách toho u nás mnoho nevíme. Nadějně vypadá společnost Mobius, která představuje svůj první sériový model - Mobius Two.
Afrika je místem pro off-roady zaslíbeným. Zatímco v Evropě užije vlastnosti off-roadu či SUV jen malá hrstka zákazníků, v Africe je to jiné. Cesty jsou mnohdy jen hliněné a cestování není tak snadné. Právě proto přichází keňská automobilka Mobius právě s off-roadem.
Mělo by jít o nejlevnější off-road na světě. S cenou kolem 6000 dolarů (kolem 120 tisíc korun) k tomu má jistě dobře nakročeno. Naproti tomu nenabídne o mnoho více než čtyři kola a volant.
Design vychází z off-roadových klasiků, je hranatý, robustní a jednoduchý. Ostatně jednoduchost je mottem celého vozu, jehož komponenty by měly být velmi dobře přístupné, osvědčené a jednoduché na údržbu.
Daní za jednoduchost je však totální nedostatek jakéhokoliv komfortu. Nejde jen o výbavu, která se omezuje jen na to nejnutnější, ale i o konstrukci. Chybí například taková drobnost, jakou jsou okna (s výjimkou čelního).
Pod střechu si však může sednout až 8 osob. Zadní sedačky jsou vyjímatelné, lze tak vůz jednoduše přestavět na užitkovou verzi.
Na technické údaje je však automobilka skoupá. O motoru ani zmínka, hmotnost je "nízká". Víme jen, že světlá výška je 35 cm a pohon všech kol je standardem.
U nás jej vzhledem k homologačním požadavkům naprosto jistě neuvidíme.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?