Kdo z vás by neznal Lancii Stratos? Tento legendární automobil přetavuje do nové podoby němec Michael Stoschek. Nepřímo tak navazuje na koncept Fenomenon Chrise Hrabalka z roku 2005.
Trocha historie:
Sluší se vzpomenout slavného předchůdce tohoto modelu - Lancii Stratos vyrobené v produkční homologační verzi v letech 1972 až 1975 v počtu 492 kusů. V té době byla k homologaci soutěžního vozu povinná produkce minimálně 400 sériových vozů. Celý projekt uvedl v život tehdejší manažer závodního týmu Lancia, když spatřil studii Stratos Zero a rozhodl se na jeho základě postavit soutěžní vůz. Původní Stratos využíval mechanické komponenty Ferrari Dino. Sériová homologační verze používala ferrariho motor V6 2,4 litru o výkonu 190 koní. Soutěžní varianta podávala výkon rovných tří set koní. V letech 1972 až 1976 vyhrál Stratos v MS Rallye co se dalo, za jeho volantem se střídali takové osobnosti jako Bernard Danich, Sandro Munari nebo Björn Waldegaard.
První remake - Fenomenon Stratos (2005):
Když se před pěti lety na autosalonu v Ženevě objevil projekt Fenomenon Stratos, byla to opravdová senzace. Ambiciózní projekt rakušana Chrise Hrabalka nadšence do všeho co s původním Stratosem souvisí. Vozidlo vyprojektovala Hrabalkova firma Fenomenon sídlící v Londýně. Fenomenon se poměrně zdařile držel předlohy a jeho design lahodil oku. Technicky měl na projektu participovat Prodrive a to na vývoji podvozkových skupin. Ty měly být technicky spřízněny s připravovaným projektem Prodrive P2. Pro pohon vozu se podle odkazu původní Lancie Stratos počítalo s agregátem od Ferrari. Konkrétně šlo o jednotku V8 3,6 litru z modelu Modena Stradale o výkonu 425 koňských sil. To slibovalo při pohotovostní hmotnosti 950 kg jízdní parametry odhadované na maximálku 250 - 300 km/h (podle zpřevodování). Bohužel zůstalo jen u nadějného prototypu. Ale už za projektem Fenomenon stáli otec a syn Stoschekovi, bohatí mecenáši vlastnící úspěšnou společnost podnikající ve výrobě autodílů.
Druhé novodobé vydání - New Stratos (2010):
A protože Stoschekovi se myšlenky na produkci nového Stratosu nevzdali budeme se nyní moci těšit na produkci 25 kusů, tedy prozatím. New Stratos dostal oproti Fenomenonu nový slušivý kabát. Ten byl zadán u studia Pininfarina a ještě více připomíná svou předlohu.
Technický základ vozu je postaven na typu 430 Scuderia. Využívá jeho podvozkovou platformu, motor a převodovku. Zásadní změnou je oproti Ferrari zkrácení podvozku o 200 mm. Karbonová karoserie byla optimalizována v aerodynamickém tunelu u Pininfariny. Design je dílem američana Jasona Castrioty který mezitím odešel od Pininfariny k Bertonemu a nyní je šéfem designérů u firmy Saab. Zatím vznikl pouze jeden černě lakovaný prototyp (na snímcích).
To že se nějakým způsobem na vývoji Stratosu podílí koncern Fiat Group prostřednictvím Ferrari dokazuje skutečnost že vozidlo testoval samotný boss Fiatu Luca di Montezemollo. I když veškeré financování projektu jde z kapsy Stroscheka.
Nyní byla uvolněna i oficiální technická data na oficiálním webu New Stratos. Jejich sourn vám přinášíme níže.
Rozměry vozidla jsou na délku 4181 mm, na výšku 1240 mm a do šířky 1971 mm. Rozvor náprav 2400 mm. Hmotnost bez náplní činí 1247 kg, její rozložení na nápravy je 44:56 % ve prospěch zadní nápravy.
Motor V8 objemu 4,3 litru ze zmíněné Scuderie dostal zvýšený výkon na 540 koní při 8200 ot/min a s maximálním kroutícím momentem 500 N.m při 3750 ot/min. Výkon na zadní kola přenáši šestistupňová sekvenční skříň.
O naladění podvozku se postarali specialisté od Eibachu. Elektrony s upínáním centální maticí dodává Fondmetal, přední rozměru 9J x 19 a zadní 11J x 19. Obutí dodává Dunlop typu Sport Maxx v rozměrech 265/30 R19 na předek a 315/30 R19 na zadek. Brzdová soustava využívá keramické větrané kotouče Brembo průměrů 398/350 mm s šesti a čtyřpístkovými třmeny.
Přední bixenonové reflektory dodává Hella, zadní LED světlomety pocházejí z modelu Ferrari 599. Interiér je spartánský tvořený hliníkem, karbonem a Alcantarou se sedadly vybavenými šestibodovými pásy a nenašli byste v něm žádné airbagy. Volant je osazen pádlovým řazením. Pro zajištění solidního akčního rádiusu je Stratos vybaven devaesátilitrovou nádrží paliva.
Z těchto parametrů lze vydedukovat, že půjde o jedinečný automobil. Tato jedinečnost bude dále umocněna očekávanou malou výrobní sérií.
VIDEO New Stratos
Zdroje: ausmotive.com new-stratos.com
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.