Kdo z vás by neznal Lancii Stratos? Tento legendární automobil přetavuje do nové podoby němec Michael Stoschek. Nepřímo tak navazuje na koncept Fenomenon Chrise Hrabalka z roku 2005.
Trocha historie:
Sluší se vzpomenout slavného předchůdce tohoto modelu - Lancii Stratos vyrobené v produkční homologační verzi v letech 1972 až 1975 v počtu 492 kusů. V té době byla k homologaci soutěžního vozu povinná produkce minimálně 400 sériových vozů. Celý projekt uvedl v život tehdejší manažer závodního týmu Lancia, když spatřil studii Stratos Zero a rozhodl se na jeho základě postavit soutěžní vůz. Původní Stratos využíval mechanické komponenty Ferrari Dino. Sériová homologační verze používala ferrariho motor V6 2,4 litru o výkonu 190 koní. Soutěžní varianta podávala výkon rovných tří set koní. V letech 1972 až 1976 vyhrál Stratos v MS Rallye co se dalo, za jeho volantem se střídali takové osobnosti jako Bernard Danich, Sandro Munari nebo Björn Waldegaard.
První remake - Fenomenon Stratos (2005):
Když se před pěti lety na autosalonu v Ženevě objevil projekt Fenomenon Stratos, byla to opravdová senzace. Ambiciózní projekt rakušana Chrise Hrabalka nadšence do všeho co s původním Stratosem souvisí. Vozidlo vyprojektovala Hrabalkova firma Fenomenon sídlící v Londýně. Fenomenon se poměrně zdařile držel předlohy a jeho design lahodil oku. Technicky měl na projektu participovat Prodrive a to na vývoji podvozkových skupin. Ty měly být technicky spřízněny s připravovaným projektem Prodrive P2. Pro pohon vozu se podle odkazu původní Lancie Stratos počítalo s agregátem od Ferrari. Konkrétně šlo o jednotku V8 3,6 litru z modelu Modena Stradale o výkonu 425 koňských sil. To slibovalo při pohotovostní hmotnosti 950 kg jízdní parametry odhadované na maximálku 250 - 300 km/h (podle zpřevodování). Bohužel zůstalo jen u nadějného prototypu. Ale už za projektem Fenomenon stáli otec a syn Stoschekovi, bohatí mecenáši vlastnící úspěšnou společnost podnikající ve výrobě autodílů.
Druhé novodobé vydání - New Stratos (2010):
A protože Stoschekovi se myšlenky na produkci nového Stratosu nevzdali budeme se nyní moci těšit na produkci 25 kusů, tedy prozatím. New Stratos dostal oproti Fenomenonu nový slušivý kabát. Ten byl zadán u studia Pininfarina a ještě více připomíná svou předlohu.
Technický základ vozu je postaven na typu 430 Scuderia. Využívá jeho podvozkovou platformu, motor a převodovku. Zásadní změnou je oproti Ferrari zkrácení podvozku o 200 mm. Karbonová karoserie byla optimalizována v aerodynamickém tunelu u Pininfariny. Design je dílem američana Jasona Castrioty který mezitím odešel od Pininfariny k Bertonemu a nyní je šéfem designérů u firmy Saab. Zatím vznikl pouze jeden černě lakovaný prototyp (na snímcích).
To že se nějakým způsobem na vývoji Stratosu podílí koncern Fiat Group prostřednictvím Ferrari dokazuje skutečnost že vozidlo testoval samotný boss Fiatu Luca di Montezemollo. I když veškeré financování projektu jde z kapsy Stroscheka.
Nyní byla uvolněna i oficiální technická data na oficiálním webu New Stratos. Jejich sourn vám přinášíme níže.
Rozměry vozidla jsou na délku 4181 mm, na výšku 1240 mm a do šířky 1971 mm. Rozvor náprav 2400 mm. Hmotnost bez náplní činí 1247 kg, její rozložení na nápravy je 44:56 % ve prospěch zadní nápravy.
Motor V8 objemu 4,3 litru ze zmíněné Scuderie dostal zvýšený výkon na 540 koní při 8200 ot/min a s maximálním kroutícím momentem 500 N.m při 3750 ot/min. Výkon na zadní kola přenáši šestistupňová sekvenční skříň.
O naladění podvozku se postarali specialisté od Eibachu. Elektrony s upínáním centální maticí dodává Fondmetal, přední rozměru 9J x 19 a zadní 11J x 19. Obutí dodává Dunlop typu Sport Maxx v rozměrech 265/30 R19 na předek a 315/30 R19 na zadek. Brzdová soustava využívá keramické větrané kotouče Brembo průměrů 398/350 mm s šesti a čtyřpístkovými třmeny.
Přední bixenonové reflektory dodává Hella, zadní LED světlomety pocházejí z modelu Ferrari 599. Interiér je spartánský tvořený hliníkem, karbonem a Alcantarou se sedadly vybavenými šestibodovými pásy a nenašli byste v něm žádné airbagy. Volant je osazen pádlovým řazením. Pro zajištění solidního akčního rádiusu je Stratos vybaven devaesátilitrovou nádrží paliva.
Z těchto parametrů lze vydedukovat, že půjde o jedinečný automobil. Tato jedinečnost bude dále umocněna očekávanou malou výrobní sérií.
VIDEO New Stratos
Zdroje: ausmotive.com new-stratos.com
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?