Kdo z vás by neznal Lancii Stratos? Tento legendární automobil přetavuje do nové podoby němec Michael Stoschek. Nepřímo tak navazuje na koncept Fenomenon Chrise Hrabalka z roku 2005.
Trocha historie:
Sluší se vzpomenout slavného předchůdce tohoto modelu - Lancii Stratos vyrobené v produkční homologační verzi v letech 1972 až 1975 v počtu 492 kusů. V té době byla k homologaci soutěžního vozu povinná produkce minimálně 400 sériových vozů. Celý projekt uvedl v život tehdejší manažer závodního týmu Lancia, když spatřil studii Stratos Zero a rozhodl se na jeho základě postavit soutěžní vůz. Původní Stratos využíval mechanické komponenty Ferrari Dino. Sériová homologační verze používala ferrariho motor V6 2,4 litru o výkonu 190 koní. Soutěžní varianta podávala výkon rovných tří set koní. V letech 1972 až 1976 vyhrál Stratos v MS Rallye co se dalo, za jeho volantem se střídali takové osobnosti jako Bernard Danich, Sandro Munari nebo Björn Waldegaard.
První remake - Fenomenon Stratos (2005):
Když se před pěti lety na autosalonu v Ženevě objevil projekt Fenomenon Stratos, byla to opravdová senzace. Ambiciózní projekt rakušana Chrise Hrabalka nadšence do všeho co s původním Stratosem souvisí. Vozidlo vyprojektovala Hrabalkova firma Fenomenon sídlící v Londýně. Fenomenon se poměrně zdařile držel předlohy a jeho design lahodil oku. Technicky měl na projektu participovat Prodrive a to na vývoji podvozkových skupin. Ty měly být technicky spřízněny s připravovaným projektem Prodrive P2. Pro pohon vozu se podle odkazu původní Lancie Stratos počítalo s agregátem od Ferrari. Konkrétně šlo o jednotku V8 3,6 litru z modelu Modena Stradale o výkonu 425 koňských sil. To slibovalo při pohotovostní hmotnosti 950 kg jízdní parametry odhadované na maximálku 250 - 300 km/h (podle zpřevodování). Bohužel zůstalo jen u nadějného prototypu. Ale už za projektem Fenomenon stáli otec a syn Stoschekovi, bohatí mecenáši vlastnící úspěšnou společnost podnikající ve výrobě autodílů.
Druhé novodobé vydání - New Stratos (2010):
A protože Stoschekovi se myšlenky na produkci nového Stratosu nevzdali budeme se nyní moci těšit na produkci 25 kusů, tedy prozatím. New Stratos dostal oproti Fenomenonu nový slušivý kabát. Ten byl zadán u studia Pininfarina a ještě více připomíná svou předlohu.
Technický základ vozu je postaven na typu 430 Scuderia. Využívá jeho podvozkovou platformu, motor a převodovku. Zásadní změnou je oproti Ferrari zkrácení podvozku o 200 mm. Karbonová karoserie byla optimalizována v aerodynamickém tunelu u Pininfariny. Design je dílem američana Jasona Castrioty který mezitím odešel od Pininfariny k Bertonemu a nyní je šéfem designérů u firmy Saab. Zatím vznikl pouze jeden černě lakovaný prototyp (na snímcích).
To že se nějakým způsobem na vývoji Stratosu podílí koncern Fiat Group prostřednictvím Ferrari dokazuje skutečnost že vozidlo testoval samotný boss Fiatu Luca di Montezemollo. I když veškeré financování projektu jde z kapsy Stroscheka.
Nyní byla uvolněna i oficiální technická data na oficiálním webu New Stratos. Jejich sourn vám přinášíme níže.
Rozměry vozidla jsou na délku 4181 mm, na výšku 1240 mm a do šířky 1971 mm. Rozvor náprav 2400 mm. Hmotnost bez náplní činí 1247 kg, její rozložení na nápravy je 44:56 % ve prospěch zadní nápravy.
Motor V8 objemu 4,3 litru ze zmíněné Scuderie dostal zvýšený výkon na 540 koní při 8200 ot/min a s maximálním kroutícím momentem 500 N.m při 3750 ot/min. Výkon na zadní kola přenáši šestistupňová sekvenční skříň.
O naladění podvozku se postarali specialisté od Eibachu. Elektrony s upínáním centální maticí dodává Fondmetal, přední rozměru 9J x 19 a zadní 11J x 19. Obutí dodává Dunlop typu Sport Maxx v rozměrech 265/30 R19 na předek a 315/30 R19 na zadek. Brzdová soustava využívá keramické větrané kotouče Brembo průměrů 398/350 mm s šesti a čtyřpístkovými třmeny.
Přední bixenonové reflektory dodává Hella, zadní LED světlomety pocházejí z modelu Ferrari 599. Interiér je spartánský tvořený hliníkem, karbonem a Alcantarou se sedadly vybavenými šestibodovými pásy a nenašli byste v něm žádné airbagy. Volant je osazen pádlovým řazením. Pro zajištění solidního akčního rádiusu je Stratos vybaven devaesátilitrovou nádrží paliva.
Z těchto parametrů lze vydedukovat, že půjde o jedinečný automobil. Tato jedinečnost bude dále umocněna očekávanou malou výrobní sérií.
VIDEO New Stratos
Zdroje: ausmotive.com new-stratos.com
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.