New Stratos: znovuzrozený

Jan Ševčík, 5. prosince 2010, 00:50 Google+

Kdo z vás by neznal Lancii Stratos? Tento legendární automobil přetavuje do nové podoby němec Michael Stoschek. Nepřímo tak navazuje na koncept Fenomenon Chrise Hrabalka z roku 2005.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Stratos

Stratos | foto: Lancia

Sdílejte článek

Trocha historie:

Sluší se vzpomenout slavného předchůdce tohoto modelu - Lancii Stratos vyrobené v produkční homologační verzi  v letech 1972 až 1975 v počtu 492 kusů. V té době byla k homologaci soutěžního vozu povinná produkce minimálně 400 sériových vozů. Celý projekt uvedl v život tehdejší manažer závodního týmu Lancia, když spatřil studii Stratos Zero a rozhodl se na jeho základě postavit soutěžní vůz. Původní Stratos využíval mechanické komponenty Ferrari Dino. Sériová homologační verze používala ferrariho motor V6 2,4 litru o výkonu 190 koní. Soutěžní varianta podávala výkon rovných tří set koní. V letech 1972 až 1976 vyhrál Stratos v MS Rallye co se dalo, za jeho volantem se střídali takové osobnosti jako Bernard Danich, Sandro Munari nebo Björn Waldegaard.

První remake - Fenomenon Stratos (2005):

Když se před pěti lety na autosalonu v Ženevě objevil projekt Fenomenon Stratos, byla to opravdová senzace. Ambiciózní projekt rakušana Chrise Hrabalka nadšence do všeho co s původním Stratosem souvisí. Vozidlo vyprojektovala Hrabalkova firma Fenomenon sídlící v Londýně. Fenomenon se poměrně zdařile držel předlohy a jeho design lahodil oku. Technicky měl na projektu participovat Prodrive a to na vývoji podvozkových skupin. Ty měly být technicky spřízněny s připravovaným projektem Prodrive P2. Pro pohon vozu se podle odkazu původní Lancie Stratos počítalo s agregátem od Ferrari. Konkrétně šlo o jednotku V8 3,6 litru z modelu Modena Stradale o výkonu 425 koňských sil. To slibovalo při pohotovostní hmotnosti 950 kg jízdní parametry odhadované na maximálku 250 - 300 km/h (podle zpřevodování). Bohužel zůstalo jen u nadějného prototypu. Ale už za projektem Fenomenon stáli otec a syn Stoschekovi, bohatí mecenáši vlastnící úspěšnou společnost podnikající ve výrobě autodílů.

Druhé novodobé vydání - New Stratos (2010):

A protože Stoschekovi se myšlenky na produkci nového Stratosu nevzdali budeme se nyní moci těšit na produkci 25 kusů, tedy prozatím. New Stratos dostal oproti Fenomenonu nový slušivý kabát. Ten byl zadán u studia Pininfarina a ještě více připomíná svou předlohu.

Technický základ vozu je postaven na typu 430 Scuderia. Využívá jeho podvozkovou platformu, motor a převodovku. Zásadní změnou je oproti Ferrari zkrácení podvozku o 200 mm. Karbonová karoserie byla optimalizována v aerodynamickém tunelu u Pininfariny. Design je dílem američana Jasona Castrioty který mezitím odešel od Pininfariny k Bertonemu a nyní je šéfem designérů u firmy Saab. Zatím vznikl pouze jeden černě lakovaný prototyp (na snímcích).

To že se nějakým způsobem na vývoji Stratosu podílí koncern Fiat Group prostřednictvím Ferrari dokazuje skutečnost že vozidlo testoval samotný boss Fiatu Luca di Montezemollo. I když veškeré financování projektu jde z kapsy Stroscheka.

Nyní byla uvolněna i oficiální technická data na oficiálním webu New Stratos. Jejich sourn vám přinášíme níže.

Rozměry vozidla jsou na délku 4181 mm, na výšku 1240 mm a do šířky 1971 mm. Rozvor náprav 2400 mm. Hmotnost bez náplní činí 1247 kg, její rozložení na nápravy je 44:56 % ve prospěch zadní nápravy.

Motor V8 objemu 4,3 litru ze zmíněné Scuderie dostal zvýšený výkon na 540 koní při 8200 ot/min a s maximálním kroutícím momentem 500 N.m při 3750 ot/min. Výkon na zadní kola přenáši šestistupňová sekvenční skříň.

O naladění podvozku se postarali specialisté od Eibachu. Elektrony s upínáním centální maticí dodává Fondmetal, přední rozměru 9J x 19 a zadní 11J x 19. Obutí dodává Dunlop typu Sport Maxx v rozměrech 265/30 R19 na předek a 315/30 R19 na zadek. Brzdová soustava využívá keramické větrané kotouče Brembo průměrů 398/350 mm s šesti a čtyřpístkovými třmeny.

Přední bixenonové reflektory dodává Hella, zadní LED světlomety pocházejí z modelu Ferrari 599. Interiér je spartánský tvořený hliníkem, karbonem a Alcantarou se sedadly vybavenými šestibodovými pásy a nenašli byste v něm žádné airbagy. Volant je osazen pádlovým řazením. Pro zajištění solidního akčního rádiusu je Stratos vybaven devaesátilitrovou nádrží paliva.

Z těchto parametrů lze vydedukovat, že půjde o jedinečný automobil. Tato jedinečnost bude dále umocněna očekávanou malou výrobní sérií.

VIDEO New Stratos

Zdroje: ausmotive.com  new-stratos.com

 

 

Vytisknout

Diskuze: New Stratos: znovuzrozený

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Etios

Toyota Etios - Ďalší automobil pre Indiu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud