Škoda nebyla jen "embéčko" a "stopětka". Rapid R/H jezdil 260 km/h

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 31. prosince 2019, 09:12 Aktualizováno 31.12.2019, 13:56 Google+

Koncem letošního roku mám náladu na již téměř historická závodní auta naší mladoboleslavské automobilky. Včera jste si mohli přečíst o Favoritu 1600 H, který triumfoval na "Ringu", dnes bych vám rád představil jeho předchůdce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
škoda rapid R/H

škoda rapid R/H | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Škoda Rapid 130 R/H vznikla pro okruhové závody skupiny H. Jako její základ posloužil rallyeový speciál Škoda 130 LR, který vycházel ze standardní 4 dveřové Škody. Rapid, jak jistě víte, byl dvoudveřové kupé. Tím ale odlišnosti od 130 LR nekončí. Rapid R/H, určen pro okruhové ježdění, byl výrazně rozšířen a podvozek se podíval blíže k zemi. Karosérie též doznala značných aerodynamických vylepšení. Přední části dominuje integrovaný nárazník se spoilerem, zadní část dostala přítlačné křídlo připomínající "kachní ocas" Porsche 911 RS 2,7.

Pod zadní kapotou s "kachním ocasem" našel své místo motor ze soutěžní 130 LR, který doznal dalších úprav. Zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1,3 litru dostal pětkrát uloženou klikovou hřídel. Díky dvěma dvojitým karburátorům Weber 45 a kompresnímu poměru 11,9:1 dokázal tento malý motor ze sebe vymáčknout 101 kW (138 koní) při 8000 ot./min a točivý moment vrcholil 138,4 N.m. při 5500 ot./min. O zkrocení stáda koní se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, ukryté za hliníkovými disky BBS, obuté do slicku značky Goodyear.

img-responsive

škoda rapid R/H | foto: youtube.com

Díky malé váze 675 kg dokázala atmosférická třináctistovka s autem slušně "zacvičit". Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou necelých 7 s a závodní Rapid se dokázal rozjet až na těžko uvěřitelných 260 km/h.

Velký úspěch zaznamenal Rapid R/H podobně jako již zmíněný Favorit 1600 H během 24h Nürburgring. V roce 1987 jezdil ve své třídě dlouhou dobu na prvním místě, až těsně před koncem se údajně kvůli poruše na zavěšení zadního kola propadl na i tak úžasné druhé místo. V celkovém pořadí skončil na 27. místě.

Vytisknout

Diskuze: Škoda nebyla jen "embéčko" a "stopětka". Rapid R/H jezdil 260 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Technici Porsche začínají během své práce využívat systém rozšířené reality "Tech Live Look"

Kde opraví chytrá auta? Autoservisy musí reagovat

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud