Tavria ve skupině B? Estonci na skromném základě postavili divokou mašinu

-mdo / AutoRoad.cz, 12. května 2019, 16:06 Google+

Tavria byl malý levný hatchback ukrajinské automobilky ZAZ, který se ve výrobě udržel celých 24 let. Vždy však šlo o jeden z nejjednoduších vozů, které byly na svém marketu nabízeny. I tak ale posloužil jako základ pro závodní stroj, který měl bojovat ve skupině B.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ZAZ Tavria

ZAZ Tavria | foto: MOMU Mootorispordi Muuseum

Sdílejte článek

S Tavrií se mohli docela často setkat i Češi, v 90. letech se prodával na našem trhu a ojedinělé kousky se na silnicích držely ještě v minulé dekádě. Dnes už se s Tavrií v Česku v podstatě vůbec nemáte šanci setkat, podobně jako Oltcit nebo Samara se bohužel zcela vytratily.

img-responsive

ZAZ Tavria | foto: MOMU Mootorispordi Muuseum

Lidové vozidlo značky, která do té dobry produkovala jen beznadějně zastaralý Záporožec, byl na svou dobu a místo docela moderní. Malý hranatý hatchback s koncepcí vše vepředu v sovětské nabídce doplňoval dražší Samaru. Třídveřový hatchback později doplnila i sedan verze nazvaná Slavuta, kombi Dana a pick-up Tavria, poslední kusy z fabriky v Záporoží vyjely až v roce 2011.

Několik kusů Tavrie z předsériové výroby se dostalo v roce 1986 do rukou kontruktérů estonského sportovního týmu Estreklamfilm. Vedoucí týmu, Kaila Kael, se ihned rozhodl postavit na tomto základě závodní stroj. Aby se ale lidová Tavria dokázala prosadit v tvrdé konkurenci, bylo potřeba provést velmi zásadní změny. Původní motor, čtyřválec MeMZ 245 o výkonu 51 koní, tak byla nahrazen motorem z VAZ 2106 a s výkonem zvýšeným na 140 koní. Místo pod kapotu však putoval před zadní nápravu  do míst, kde běžná Tavria má zadní sedačky. Výkon byl na rozšířenou zadní nápravu přenášen přes převodovku původem z formule Estonia. 

img-responsive

ZAZ Tavria | foto: MOMU Mootorispordi Muuseum

Zadní část Tavrie se ostatně změnila k nepoznání. Karosérie byla odříznuta hned za B sloupkem a celá záď nahrazena trubkovým rámem. Ten byl zakryt laminátoým krytem imitujícím původní vzhled Tavrie, avšak s výrazně širšími blatníky. Celou záď bylo navíc možné vyklopit pro snadný přístup k motoru. Vepředu zůstal chladič, samozřejmě mohutnější a přestěhovala se zde i nádrž na benzín. 

Plánování i stavba zabrala jen 112 dní. Výsledný vůz, nazvaný ZAZ-1102 ERF-Mobile, byl dle testovacích jezdců nezastavitelný na asfaltu, při ostrém nasazení však byl problém se spolehlivostí. Vznikly dva kusy, druhý postavený se při svém nasazení na Rallye Jalta téměř okamžitě pokazil, první kus se dočkal více nasazení ale po přehřátí motoru byl odstaven do garáže. Pracovalo se i na třetím kuse, v roce 1987 však byla zrušena skupina B, ve které Estonci plánovali Tavrie nasadit a projekt tak byl ukončen. 

img-responsive

ZAZ Tavria | foto: MOMU Mootorispordi Muuseum

Na první vyrobený kus se postupem času zapomělo a byl považován za ztracený, před pár lety se však náhle dostal do sbírek muzea závodních automobilů v Tallinu. Tam se dočkal kompletní renovace, která jej dostala do stavu, v jakém před 30 lety poprvé vyjel na závodní trať. 

Vytisknout

Diskuze: Tavria ve skupině B? Estonci na skromném základě postavili divokou mašinu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Mack LR BEV

Jak vozit odpad ekologicky? Mack představil elektrický popelářský vůz…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud