Youtubový kanál Quest TV nám tentokrát poskytl nádhernou podívanou. Redaktoři Questu si položili otázku, která z ikon druhé světové války byla lepší, americký Jeep Willys nebo německý Volkswagen Kübelwagen? Na takovou otázku není jednoduché odpovědět a nelze ani říci, že by lepší automobil vyhrál jedné ze stran válku. Porovnání obou vozidel je však zajímavé hned z několika hledisek.
O skvělé příležitosti mluvíme hlavně proto, že kolegové z Quest TV měli oba funkční a pojízdné modely k dispozici. Nejdříve se pouze dohadovali obvyklými pravdami, které popisují Jeep jako lehké, levné, jednoduché a spolehlivé vozidlo, které se vyrábělo doslova "masově". Oproti tomu německý Kübelwagen byl ve znamení sice dražší výroby a složitější konstrukce, výroba však byla precizní a automobil by měl být tedy pohodlnější a spolehlivější.
Redaktoři se tedy rozhodli oba stroje postavit vedle sebe a uspořádat jim soutěž, která by toto dohadování rozhodla. První disciplínou bylo pouze urazit určitou vzdálenost na čas - každý z automobilů měl svoji stejně dlouhou dráhu, na jejímž konci byl kužel, kde se automobily museli otočit a "rozhodčí" jim měřil cílový čas. V této disciplíně však jasně vyhrál Jeep Willys, na což ostatní již dopředu vsázeli. Jeho maximální rychlost je totiž vyšší, než u Kübelwagenu. Konkrétně se jedná o maximální rychlost 80 km/h u německého Kübelwagenu versus 104 km/h u amerického Jeepu.
Tato disciplína není však moc vypovídající, přeci jen, v poli nerozhoduje ani tolik maximální rychlost jako ovladatelnost, manévrovatelnost a určitým způsobem i jízdní komfort, který zajistí, že řidič automobil i s posádkou nepřevrátí na první nerovnosti. Redaktoři tedy uspořádali druhou soutěž, která již byla mnohem reálnější a měla by rozhodně větší vypovídající hodnotu. Obě posádky museli absolvovat stejnou trať plnou "ostrých" zatáček a jednoduchých překážek.
V tuto chvíli bylo od první chvíle, respektive od první zatáčky vidět, kdo má navrch. Řidič s Jeepem se totiž do první zatáčky "nevešel", automobil měl stručně řečeno malý "rejd", musel tedy couvat a zatáčku projíždět na dvakrát. Na nerovnostech pak nevypadala příliš spokojeně ani posádka, která celou dobu nervózně poskakovala na sedadlech. Oproti tomu německý Kübelwagen projel trať sice pomaleji, ale plynuleji. Tipnete si výsledný čas?
Ano, v této soutěži platilo to stejné, co v dopravě, plynulost vítězí. Německý Kübelwagen byl o dvě vteřiny rychlejší a posádky nakonec sami zhodnotili, že i když jejich favoritem byl od počátku Jeep Willys, Volkswagen Kübelwagen nabízel opravdu lepší jízdní vlastnosti. Kvalita Volkswagenu se jednoduše promítla do pečlivější výroby - zatímco Kübelwagenu bylo vyrobeno 50 000 kusů, amerických Willysů vzniklo přes 600 000 kusů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?